اقتصاد کلان

تجربه رشد اقتصادی منفی برای اقتصاد مطرح دنیا/نرخ بیکاری ژاپن چند درصد است؟

– ژاپن به عنوان یکی از قدرت‌های اقتصادی طی سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۴ میلادی شاهد کاهش نرخ رشد اقتصادی،کاهش نرخ مشارکت اقتصادی، کاهش بیکاری و کاهش جمعیت فعال کشور است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری آرمان اقتصادی، کشور ژاپن با داشتن تولید ناخالص داخلی در حدود ۵ تریلیون دلار به عنوان یکی از قدرت‌های اقتصادی دنیا به حساب می آید.
کشوری که محدودیت در منابع طبیعی مانع پیشرفت آن نشده و با این شرایط در صنایع مختلف به ویژه در صنایع با تکنولوژی بالا پیشگام است و متقاضیان محصولات این کشور با اطمینان خاطر اقدام به خرید از صنایع خودروسازی، صنایع شیمیایی، ماشین آلات الکتریکی، کشتی سازی، ماشین ابزار می کنند.
گفتنی است این کشور در کنار صنایع داخلی، صاحب چندین شرکت بین المللی است.
 بنا بر بررسی های صورت گرفته آمریکا، چین و کره جنوبی بیشترین سهم را در تجارت با این کشور دارند.
در بررسی صورت گرفته از نرخ رشد اقتصادی این کشور طی سال های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۴  نوسان قابل توجهی را داشته، ژاپن در ابتدا سال ۲۰۰۰ رشد اقتصادی ۲.۳ درصد را تجربه کرد و در دو سال پس از آن شاهد کاهش این رقم به ۰.۴ درصد و ۰.۳ درصد بودند، مجددا این رقم در سال ۲۰۰۴ به ۲.۴ درصد افزایش یافت و سپس در چندین سال متمادی کاهش رشد را تجربه کرد به طوری که در سال ۲۰۰۹ میلادی به کمترین میزان خود یعنی منفی ۵.۵ درصد رسید و سپس در سال ۲۰۱۰ به بیشترین میزان خود یعنی مثبت ۴.۷ درصد رسید و تغییرات نرخ رشد اقتصادی تا سال ۲۰۱۴ کاهش این رقم تا منفی ۰.۱ درصد بوده است.
همچنین آمارهای مشارکت اقتصادی کشور ژاپن طی سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۴ نشان دهنده کاهش این شاخص از ۶۲.۴ درصد تا ۵۹.۲ درصد است.
گفتنی است شاخص مشارکت اقتصادی نشان دهنده درصد افراد شاغل و بیکار از جمعیت کل سن کار هستند.
نمودار اقتصادی ژاپن
جمعیت فعال این کشور طی سال سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۴ کاهش ۲ میلیون و ۲۶ هزار و ۱۷۷ نفری داشته است.
نمودار اقتصادی ژاپن
نرخ بیکاری در کشور ژاپن در این سال‌ها در دامنه ۳.۹ درصد تا ۵.۴ درصد در نوسان بوده است. به گونه‌ای که بیشترین آمار بیکاری متعلق به سال ۲۰۰۲ و کمترین میزان متعلق به سال ۲۰۰۷ است.
نمودار اقتصادی ژاپن
انتهای پیام/
منبع:میزبان

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا