بانک و بیمهطلا و ارز

سبقت ارزش سکه از تورم سالانه/ کدام سال‌ رکورددار افزایش قیمت سکه است؟

طبق بررسی‌های انجام شده، قیمت سکه در مقایسه با تورم هر سال با رشد چشمگیری مواجه بوده به طوری‌که در سال‌های ابتدایی انقلاب اسلامی، میانگین رشد قیمت سکه ۷۳۳ درصد و تورم ۱۷.۳۸درصد بوده است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، بر اساس بررسی‌های انجام شده از میزان رشد قیمت سکه در مقایسه با تورم در سال‌های ۵۷ تاکنون، سکه به صورت فزاینده‌ای با جهش مواجه شده است، به این صورت که میانگین رشد قیمت سکه بهار آزادی از سال ۵۷ تا ۶۱ حدود ۷۳۳درصد و تورم ۱۷.۳۸درصد بوده است.

در همین راستا، طی سال‌های ۶۲ تا ۶۶ نیز میانگین افزایش قیمت بهای سکه ۲۲۱درصد و تورم ۱۶.۷درصد بوده است؛ اما این روند به یکباره نزولی شد تا جایی که از ۶۷ تا ۷۱ درصد رشد سکه به ۲۴ و تورم به حدود ۲۰درصد رسید.

همچنین بخوانید

بعد از این سقوط کوتاه مدت، قیمت سکه مجددا اوج گرفت و در سال‌های بین ۸۷تا ۹۱ به رشد ۲۹۲درصدی رسید در حالیکه میانگین رشد تورم همچنان حدود ۲۰درصد باقی مانده بود.

این فراز قیمتی نیز ماندگار نبود و قیمت سکه طی سال های ۹۲ تا کنون با وجود افزایش شدید نتوانست رکورد سال‌های ابتدایی انقلاب را بزند.

طبق این گزارش، میانگین رشد قیمت سکه در سال‌های ۹۲ تا ۹۷ به ۲۱۶ درصد و رشد تورم به حدود ۲۱.۵درصد رسید و در نهایت از سال ۹۷ تا کنون، قیمت سکه ۹۷درصد و تورم ۲۱.۵درصد افزایش داشته است.

در نمودار زیر، نسبت تغییر قیمت سکه با خط قرمز و رشد تورم با خط آبی نمایش داده شده است؛

سبقت ارزش سکه از تورم سالانه

 

منبع
اقتصاد آنلاین - فاطمه اکبرخانی

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا