ارتباطات و فناوري اطلاعات

چند راهکار ساده که از شما در برابر خطرات اتصال به وای‌فای‌های عمومی محافظت می‌کند

دستگاه‌های هوشمند وقتی به هات‌اسپات اصلی و به هات‌اسپات‌های مشترک وصل می‌شود، در معرض خطر قرار می‌گیرند. بطورخلاصه، تمام وب سایت‌هایی که بازدید می‌شود و تمام اطلاعات بدون رمزی که ارسال می‌شود، به‌راحتی توسط تمام افراد حاضر در کافه یا سالن‌های فرودگاه و دیگر مکان‌های عمومی دیده می‌شود. پس نمی‌توان آن را به‌عنوان یک اینترنت خصوصی و امن در نظر گرفت.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی و به نقل از راه پرداخت، ممکن است افراد زیادی، خطر وای‌فای‌های عمومی را تا حالا نشنیده باشند و بدون هیچ اطلاعی و با خیال آسوده از آنها استفاده کنند. در این مطلب، به خطرهای رایجی که اتصال به این وای‌فای‌های عمومی به همراه دارند اشاره و راهکارهای ساده‌ای ارائه شده تا کاربر حین اتصال به هر اینترنتی در امان بماند.

.

همچنین بخوانید

گام‌های ساده برای محافظت در برابر وای‌فای‌های عمومی

زمانی که بیرون از خانه هستید، داستان اتصال به اینترنت فرق می‌کند. امکان اتصال به اینترنت در مکان‌های بسیاری وجود دارد که کار شما را انجام دهد اما باید بدانید که اتصال به وای‌فای بیرونی به‌اندازه اتصالی که به اینترنت خانه خود انجام می‌دهید، خیلی ساده و امن نیست.

ماهیت وای‌فای عمومی، ناامن‌تر از وای‌فای خانگی و شخصی است؛ زیرا شما نمی‌دانید که چه کسی آن را ساخته یا به آن متصل است. ایده‌آل این است که به اینترنت‌های عمومی وصل نشوید و به جایش اینترنت گوشی خودتان را روشن کنید. اما گاهی اوقات که مجبور به استفاده می‌شوید، می‌توانید با راهکارهایی که در ادامه معرفی شده، خطرات وای‌فای عمومی را محدود کنید.

.

بدانید که به چه می‌توان اعتماد کرد

باتوجه به موارد گفته شده، با این حال در صورت لزوم به شبکه‌ مکان‌های معروف مانند استارباکس‌ متصل شوید.

به نسبت شک و شبهه نسبت به این وای‌فای‌ها کمتر است، چون کسانی که این اینترنت را در اختیارتان قرار می‌دهند، پولش را به‌گونه‌ای از شما گرفته‌اند. هیچ وای‌فای عمومی کاملا امن نیست و البته بستگی به این دارد که برای کیست و چه کسانی مشترک با شما به آن متصل هستند.

هرچند برای امنیت، دور وای‌فای‌های مراکز خرید یا اشخاص ناشناسی که نام وای‌فایشان در گوشی شما ظاهر می‌شود، خط بکشید. ممکن است کلیشه‌ای به نظر آید اما به کسانی که وای‌فای مجانی می‌دهند، چه سودی می‌رسد؟ چگونه درآمد کسب می‌کنند؟ حساب کمی دودوتا چهارتا است و کمی واقع‌بین بودن هیچ ضرری ندارد.

تاجایی که می‌توانید، کمتر به وای‌فای‌های عمومی متصل شوید. برای مثال، اگر به شهر جدیدی می‌روید، به وای‌فای مکان‌هایی که قبلا به آنجا رفته‌اید، مانند کافه یا فروشگاه به خصوصی، متصل شوید.

هرچه به شبکه‌های بیشتری متصل شوید، احتمال اتصال شما به شبکه‌ای که اطلاعات شما را به خطر می‌اندازد و تا جای ممکن جستجو در فضای وب خودتان را امن‌تر انجام دهید.

.

به HTTPS متصل شوید

مدتی است که گوگل کروم، بااتصال به صفحات غیرمحافظ HTTP به‌جای صفحه محافظ HTTPS، اخطار می‌دهد که «امن نیست». به این اخطار توجه داشته باشید خصوصا درباره وای‌فای‌های عمومی. وقتی در مرورگر با آدرس HTTPS کار می‌کنید، دیگران که به وای‌فای مشترک شما متصل هستند، نمی‌توانند به اطلاعاتی که فقط بین شما و سرور ردوبدل می‌شود دسترسی پیدا کنند. اما در HTTP دسترسی به این اطلاعات نسبتا آسان است.

.

اطلاعات زیاد نگذارید

حین اتصال به وای‌فای عمومی، در خصوص یک سری اطلاعات شخصی مانند آدرس ایمیل یا شماره تلفن خیلی محتاط باشید. اگر برای اتصال به اینترنت باید اطلاعاتی از این قبیل بدهید، این کار را در جایی که اعتماد دارید، انجام بدهید و ترجیحا آدرس ایمیلی بدهید که ایمیل اصلی شما نیست.

فروشگاه‌ها و رستوران‌هایی که این اطلاعات را می‌خواهند، قصد دارند شما را از طریق چند هات‌اسپات وای‌فای بشناسند و بازاریابی کسب‌وکارشان را طبق همان انجام دهند. حالا انتخاب با شماست که اینترنت مجانی ارزش چنین لو رفتن اطلاعاتی را دارد یا نه.

تا می‌توانید کمتر به وای‌فای عمومی متصل شوید. اگر توانستید به سرویس اینترنتی که قبلا ثبت‌نام کرده‌اید متصل شوید، بنابراین بهتر است اطلاعات خودتان را در اختیار همان سرویس قرار دهید تا شرکت‌های جدید.

.

AirDrop و اشتراک فایل را محدود کنید

هنگامی‌که به وای‌فای عمومی متصل هستید و به نوعی میان جمعی از ناشناسان قرار دارید بهتر است که قابلیت دریافت بدون اصطکاک فایل را غیرفعال کنید.

در کامپیوترهای خانگی خود به قسمت «مرکز شبکه و به اشتراک‌گذاری» و پس از آن به قسمت «تغییر تنظیمات به اشتراک‌گذاری پیشرفته» بروید و اشتراک فایل و چاپگر خود را غیرفعال کنید.

برای مک‌ها، در قسمت «اولویت‌های سیستم» و سپس در بخش «اشتراک‌گذاری» تیک همه گزینه‌ها را بردارید. سپس به قسمت «Finder»  رفته و روی «AirDrop» کلیک کرده و در قسمت «کسانی که می‌توانند من را بیابند»، گزینه «هیچ‌کس» را انتخاب کنید.

در سیستم‌عامل iOS کافی است در قسمت «مرکز کنترل»، گزینه «AirDrop» را خاموش کنید. بدین ترتیب دیگر هیچ‌کس نمی‌تواند فایل‌های شما را بردارد؛ یا فایلی که نمی‌خواهید را برای شما بفرستد.

.

بررسی کنید که برای ورود به کجا ثبت‌نام می‌کنید

شاید به نظرتان حرف بیهوده‌ای باشد، اما قبل از اتصال به وای‌فای عمومی، شرایط را بخوانید. ممکن است همه لغات آن را متوجه نشوید، ولی دیگر می‌توانید زنگ خطرها را شناسایی کنید؛ خصوصا درمورد اینکه برای اتصال چه اطلاعاتی از شما گرفته می‌شود و با آن اطلاعات چه کارهایی می‌توان کرد. اگر متوجه سیاست‌های گفته‌شده نمی‌شوید، جستجوی سریع در اینترنت می‌تواند شما را با موارد مشابه و کاربرانی که چنین مشکلاتی داشتند آشنا کند و این اطلاعات می‌تواند پاسخ سوال شما را بدهد.

البته که این الزامات و قوانین گذاشته‌شده، شیطان‌های رجیم نیستند و به محافظت از وای‌فای اصلی هم کمک می‌کنند. بااین‌حال شما نباید بدون آگاهی، بر هر pop-up که روی تصویر می‌آید کلیک کنید. اگر از شما خواسته می‌شود که نرم‌افزار یا افزونه‌های جانبی روی مرورگر نصب کنید، فورا بازگردید.

.

استفاده از وی‌پی‌ان

مهم‌ترین روش در امان‌ماندن از وای‌فای عمومی، نصب وی‌پی‌ان یا شبکه خصوصی مجازی روی دستگاه‌ها است. با این کار، اطلاعاتی که در گوشی هوشمند یا لپ تاپ ردوبدل می‌شود، رمزگذاری کرده و شما را به شبکه امن متصل می‌کند. اساسا این کار، دسترسی به اطلاعات را برای افراد حاضر در شبکه و کسی که شبکه را مدیریت می‌کند، سخت کرده و نمی‌توانند در جریان کارهایی که انجام می‌دهید قرار بگیرند.

وی‌پی‌ان‌های پولی، ارزش خریدن را دارند، زیرا آنهایی که مجانی هستند ممکن است توسط تیم‌های مشکوک یا پدیدآورندگان داده ایجاد شده که از این طریق می‌توانند اطلاعاتی که مدنظرشان است را کسب کنند.

درواقع، اتصال به وی‌پی‌ان ساده است؛ به محظ اینکه نصب کردید، پله به پله فرایند مورد نظر را در موبایل یا کامپیوتر طی می‌کند. اگر فعال اینترنتی هستید و به شبکه‌های زیادی اتصال دارید، مطمئن باشید که خرید یک وی‌پی‌ان خوب ارزشش را دارد.

.

کلام آخر

در چند سال آینده با آمدن نسل بعدی پروتکل محافظ وای‌فای WPA3، وای‌فای‌های عمومی امن‌تر خواهند شد. تا آن زمان، ناامنی‌های اینترنتی روی نرم‌افزارهای قدیمی ایجاد می‌شوند. پس مطمئن شوید که قبل از هرکاری، نرم‌افزارهای موبایل و کامپیوترتان را بروزرسانی می‌کنید. همچنین هرچیز جدیدی را از طریق وای‌فای‌های عمومی دانلود و نصب نکنید؛ مگر اینکه واقعا به آن نیاز داشته باشید.

بازهم تاکید می‌شود که بهترین راه امنیتی این است که کلا از وای‌فای‌های عمومی استفاده نشود. قبل از خروج از خانه، موسیقی و ویدیوهای دلخواه را دانلود کنید تا در حالت آفلاین اجرا کنید؛ یا اینکه آنها را با دیتای گوشی خودتان دانلود کنید. اگر به وای‌فای عمومی متصل شدید، راهکارهای بالا احتمال به خطر افتادن اطلاعاتتان را کاهش می‌دهد.

 

منبع
وایرد

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا