انرژی

بهره برداری از پروژه "مرکز داده ابر ششم طرح فهام کشور" در اصفهان

مدیر عامل شرکت توزیع برق استان اصفهان همزمان با سفر وزیر نیرو به این استان از بهره برداری از پروژه "مرکز داده ابر ششم طرح فهام کشور" خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، حمید علاقمندان امروز (پنجشنبه) در جریان سفر وزیر و معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی به اصفهان، اظهار کرد: با توجه به هدف کلان هوشمند سازی شبکه‌های توزیع برق و در راستای آن نصب کنتورهای هوشمند، استفاده از اطلاعات کنتورهای مذکور نیازمند زیرساخت کارا و پایدار جهت ذخیره سازی اطلاعات است، بنابراین از طرف شرکت توانیر، شرکت توزیع برق استان اصفهان به عنوان مرکز ابرششم فهام کشور انتخاب شد.

وی افزود: با توجه به تکالیف قانونی و سیاست‌های کلان کشور مبنی بر استفاده حداکثری از ظرفیت و توانمندی‌های شرکت‌های داخلی جهت پیشبرد پروژه‌ها و برنامه‌ها، سامانه MDM شرکت توزیع برق استان اصفهان طراحی و پیاده سازی شد.

همچنین بخوانید

مدیر عامل شرکت توزیع برق استان اصفهان ادامه داد: این سامانه با هدف پوشش کنتورهای هشت شرکت توزیع برق کشور پیش بینی شده است که در فاز نخست، اطلاعات تمامی کنتورهای دیماندی بر روی آن قرار گرفته و در فازهای بعد امکان توسعه آن تا سطح چند میلیون کنتور وجود دارد.

وی گفت: طراحی این مرکز داده بر اساس استاندارد و تکنولوژی‌های نوین بوده و هزینه اجرای پروژه در فاز نخست ۸۵ میلیارد ریال برآورد می‌شود.

علاقمندان گفت: برای اجرای این مرکز، ساختمان جدید در مدیریت منطقه مرکز با زیربنای ۱۱۵۰ مترمربع در دو طبقه با هزینه تقریبی ۳۵ میلیارد ریال در حال احداث است و تخمین زده می‌شود حداکثر تا پایان اسفند ماه ۹۸ عملیات ساختمانی تکمیل و آماده بهره برداری شود.

مدیرعامل شرکت توزیع برق استان اصفهان در آئین بهره برداری از این طرح گفت: مدیریت بار که به عنوان مدیریت طرف تقاضا نیز شناخته می‌شود، فرایند تعادل تأمین برق در شبکه با تنظیم یا کنترل بار به جای قطع ایستگاه قدرت یا فیدر تعریف می‌شود که این امر را می‌توان با مداخله مستقیم و هماهنگی با مصرف کنندگان در زمان واقعی، با استفاده از تجهیزات هوشمند و یا با استفاده از تعرفه‌های خاص برای تغییر رفتار مصرف کننده به دست آورد.

علاقمندان افزود: مدیریت بار اجازه می‌دهد که برنامه‌های مشارکت در کاهش تقاضا برای برق در زمان اوج مصرف کاهش یابد (اصلاح پیک) که این کار می‌تواند به نوبه خود هزینه‌ها را با از بین بردن نیاز به نیروگاه‌های برق قله‌ای کاهش دهد.

وی ادامه داد: مدیریت بار همچنین می‌تواند به کاهش انتشار گازهای مضر (گازهای گلخانه‌ای و آلاینده) نیز کمک کند؛ زیرا این نیروگاه‌های اوج یا ژنراتورهای پشتیبان، دارای آلودگی زیست محیطی بیشتر و همچنین بازده کاری کمتری نسبت به نیروگاه‌های برق پایه هستند.

مدیرعامل شرکت توزیع برق استان اصفهان از قابلیت‌های این سامانه به مشاهده لحظه‌ای کلیه تأسیسات شرکت، قابلیت کار در محیط تخصصی و نرم افزار موبایل، قابلیت انواع گزارشات تحلیلی، اطلاع رسانی به هر مشترک مطابق با سناریوهای پیاده سازی شده، اتصال به سامانه ثبت خاموشی‌ها، مقایسه بار کنونی با بار روز گذشته، مشاهده روند تغییر دما و تأثیر گذاری بر رفتار بار، دارا بودن الزامات تفاهم نامه‌های مدیریت مصرف، اتصال به بانک مشترکین، اطلاع رسانی آنلاین بر حسب بار مصرفی در مقایسه با دیماند خریداری و تولید همزمان محتوی در محیط دسکتاپ، اندروید و ISO اشاره کرد.

همچنین در این مراسم با حضور وزیر نیرو از پروژه “مکمل” بهره برداری شد.

همچنین با حضور وزیر نیرو و با اعتباری بالغ بر ۳۲۰۰ میلیارد ریال، پست ۴۰۰ به ۶۳ کیلوولت هاتف یکی از پروژه‌های بااهمیت وزارت نیرو در ۱۰ کیلومتری شهر کوهپایه اصفهان به بهره برداری رسید.

به گزارش خبرنگار ایسنا، پیش از ظهر امروز (پنجشنبه)، با حضور وزیر نیرو و با اعتباری بالغ بر ۳۲۰۰ میلیارد ریال، پست ۴۰۰ به ۶۳ کیلوولت هاتف اصفهان به بهره برداری رسید.

عملیات اجرایی این پست از سال ۱۳۹۴ شروع و سرمایه گذاری آن با اعطای تسهیلات توسط بانک توسعه اسلامی که یکی از مؤسسات بزرگ مالی توسعه‌ای بین‌المللی و از نهادهای تخصصی سازمان کنفرانس اسلامی است به شرکت برق منطقه‌ای اصفهان تأمین شده است.

این پست در زمینی به مساحت ۲۵ هکتار در منطقه شرق اصفهان در ۱۰ کیلومتری شهر کوهپایه بنا شده است که ظرفیت قابل توجهی را جهت ایجاد صنایع مختلف در این منطقه به وجود آورده و بستر توسعه پایدار منطقه شرق اصفهان را فراهم می‌کند.

پست ۴۰۰ به ۶۳ کیلوولت هاتف همچنین با هدف افزایش پایداری شبکه و تأمین دیماند مصرفی متقاضیان و مشترکین مناطق شرق استان اصفهان و افزایش قابلیت اطمینان برق رسانی و تأمین برق شهرک‌های صنعتی و متقاضیان جدید احداث شده است.

این ایستگاه با ظرفیت نامی ۴۰۰ مگاولت آمپر با ورود و خروج خطوط ۴۰۰ کیلوولت سپاهان – یزد و نیروگاه چهلستون- سرو یزد به شبکه سراسری متصل شده و ایستگاه‌های ۶۳ به ۲۰ کیلوولت منطقه شرق از جمله پروفیل سپاهان، عمار، سجزی، کوهپایه، ورزنه را جهت افزایش قابلیت اطمینان برق رسانی و جبران کمبود بار منطقه، تغذیه خواهد کرد.

پروژه مذکور جزو پروژه‌های بااهمیت وزارت نیرو است که دارای دو ترانسفورماتور ۲۰۰ مگاولت آمپری ۴۰۰ به ۶۳ کیلوولت و ۱۲ فیدر خط ۴۰۰ کیلوولت، ۱۸ فیدر خط ۶۳ کیلوولت و یک دستگاه راکتور ۴۰۰ کیلوولت است که ایستگاه‌های منطقه را تغذیه خواهند کرد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا