بانک و بیمهپرداخت الکترونیک

۸ پیش‌بینی برای دنیای فین‌تک و رمزنگاری در سال ۲۰۱۹

سال ۲۰۱۸، سالی مهم برای فین‌تک و رمزنگاری بود و انتظار می‌رود که سال ۲۰۱۹، هیجان‌انگیزتر از سال قبلی خود باشد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی و به نقل از راه پرداخت، در این مقاله مروری داریم بر پیش‌بینی‌های حوزه فین‌تک در سال ۲۰۱۹:

۱)سازماندهی اکوسیستم رمزنگاری: کودک نوپا به رشد خود ادامه خواهد داد

در سال ۲۰۱۸، دنیای رمزنگاری رشد کرد و از یک نوزاد، به کودکی نوپا تبدیل شد. این روند تکاملی، نتیجه تلاش‌های انجمن‌های صنعتی و فعالیت‌های بازیگران سازمانی، همچون گلدمن ساکس، نامورا (Nomura)، فیدلیتی (Fidelity) و … بوده که در این سال اقدام به تولید و عرضه محصولات رمزنگاری شده کردند.

پیش‌بینی می‌شود که در سال ۲۰۱۹ نیز شاهد اخبار جدیدی باشیم و بازیگران سازمانی، از صرافی‌ها گرفته تا تامین‌کنندگان خدمات، ابتکارات نوآورانه‌ای را در حوزه رمزنگاری به کار بگیرند. این ابتکار هم می‌تواند توسعه یک راهکار انحصاری باشد و هم ممکن است در شکل مشارکت یا سرمایه‌گذاری در شرکت‌های فعال حوزه رمزنگاری انجام شود.

این روند، گام مثبتی برای اکوسیستم رمزنگاری به شمار می‌رود و تجربه و بلوغ سازمانی لازم را برای این حوزه فراهم می‌کند. انتظار می‌رود که در سال ۲۰۱۹، شرکت‌های بزرگ حوزه فین‌تک به توسعه تیم‌هایی در زمینه بلاکچین و رمزنگاری بپردازند و از این طریق، شگفتی‌های جدیدی بی‌‌آفرینند.

۲) رگولاتورهای عزیز، لطفا مقررات بیشتری را برای حوزه رمزنگاری وضع کنید

بسیاری از رگولاتورهای جهان، آگاهی کاملی در مورد رمزنگاری دارند؛ ولی برای اعمال سیاست‌های آینده‌نگرانه خود، حمایت‌های لازم را دریافت نمی‌کنند. در سال ۲۰۱۸ شاهد بودیم که رگولاتورهای کشورهای مختلف، از هنگ کنگ و سوئیس گرفته تا مالت و جبل الطارق، چارچوب‌ها و رهنمودهای تاثیرگذاری را برای دارائی‌های دیجیتال تبیین کردند.

انتظار داریم که در سال ۲۰۱۹، تعداد بیشتری از دولت‌ها و رگولاتورها وارد صنعت رمزنگاری شده و قوانین روشنگرانه‌ای را برای این حوزه وضع کنند. شگفتی‌های حوزه رگولاتوری امسال را کشورهایی رقم خواهند زد که سنتی بوده و طی سال‌های گذشته، فعالیت چندانی را در راستای قانون‌گذاری فعالیت‌های رمزنگاری شده انجام نداده‌اند. برای مثال، ایالات متحده، یک ابتکار دو حزبی را به کار گرفته تا جایگاه خود را در قانون‌گذاری حوزه رمزنگاری ارتقا دهد.

۳) خدانگهدار ICO، سلام توکن‌های امنیتی و پایدار

۲۰۱۸ سالی بود که رکورد ICO در آن زده شد. در این سال مبلغ جمع‌آوری شده از طریق ICO به بیش از ۲۰ میلیارد دلار رسید (البته لازم به ذکر است که این روند در نیمه دوم سال با کاهش قابل ملاحظه‌ای مواجه شد). سال ۲۰۱۹ سال توکن‌های امنیتی (security tokens) خواهد بود.

این نوع از توکن‌ها، شبیه اوراق بهادار سنتی هستند و از طریق دارائی‌های بادوام پشتیبانی می‌شوند. برای مثال، در پروژه‌های حوزه املاک و مستغلات، می‌توان با توکنیزه سازی دارائی‌های بزرگ املاک و مستغلات، نقدینگی ایجاد کرده و انجام فعالیت‌های مشارکتی را آسان‌تر کرد.

ارزهای با ارزش پایدار، که توسط ارزهای فیات پشتیبانی می‌شوند، نقش تاثیرگذاری در سال ۲۰۱۹ خواهند داشت. این ارزها امنیت زیادی دارند. آن دسته از تاجرانی که به دنبال پایداری هستند و از طرفی هم نمی‌خواهند از اکوسیستم رمزنگاری خارج شوند، می‌توانند با اطمینان خاطر از این ارزها استفاده کنند.

همچنین برای آن دسته از کاربرانی که به دنبال یک ابزار یا ذخیره ارزش پایدار هستند و قصد دارند از این ابزار برای انجام تراکنش‌های روزانه استفاده کنند، ارزهای پایدار گزینه مناسبی است.

۴) آیا در سال ۲۰۱۹، بانک‌های مجازی نقش مهمی در ایجاد نوآوری خواهند داشت؟

۲۰۱۹ را می‌توان سال بانک‌های مجازی یا چالشگر دانست. این شرکت‌های صرفا دیجیتال، توجه مردم بریتانیا و اروپا را به خود جلب کرده‌اند؛ به طوری که بازیگرانی همچون روولوت (Revolut)، بر طبق گزارش‌ها بالغ بر ۲ میلیون کاربر دارند. پیش‌بینی می‌شود که در سال ۲۰۱۹، آسیا نیز بیش از پیش در این بخش فعالیت داشته باشد.

به عنوان مثال، رگولاتورهای هنگ کنگ برای اولین بار، بانک‌های مجازی را مورد تایید قرار داده‌اند؛ نه تنها بانک‌های مجازی تاسیس شده توسط بانک‌های سنتی، بلکه بانک‌های مجازی تاسیس شده توسط شرکت‌های بزرگ فناور و تک‌شاخ‌های فین‌تک نیز توسط این رگولاتور به رسمیت شناخته شده‌اند.

این محصولات دیجیتال جدید می‌توانند مشکلات دنیای واقعی، از جمله تجربه کاربری ضعیف مشتریان بانکداری خرد و عدم به‌کارگیری نرم‌افزارهای حسابداری و سایر نرم‌افزارهای مربوط به شرکت‌های کوچک و متوسط برای جذب کاربر را برطرف کنند. در صورت تحقق این امر، چشم‌اندازی بانکداری خرد در آسیا متحول می‌شود.

۵) سلامت مالی: مدیتیشن برای ذهن، باشگاه برای بدن و فین‌تک برای کیف پول!

برای این‌که بدنی سالم داشته باشیم، ورزش می‌کنیم. برای این‌که از سلامت ذهنی برخوردار شویم، مدیتیشن می‌کنیم؛ ولی وقتی پای سلامت مالی به وسط می‌آید، تلاش چندانی برای به‌کارگیری فین‌تک انجام نمی‌دهیم.

گزارش‌ها حاکی از این هستند که ۵۷ درصد از آمریکایی‌ها، برای پوشش هزینه‌های اورژانسی خود، پس‌انداز کمی دارند و مبلغی که برای این کار در نظر گفته‌اند، حتی به ۴۰۰ دلار هم نمی‌رسد. ۴۳ درصد از آمریکایی نیز برای بیش از دو سال، بدهی کارت اعتباری داشته‌اند.

امیدواریم که این روند در سال ۲۰۱۹ تغییر کند. برآورد می‌شود که در این سال، مردم از راهکارهای فین‌تکی مختلفی مثل وام‌دهی همتابه‌همتا و مشاورهای رباتیک استفاده کنند و از این طریق سطح سبک زندگی مالی خود را بهبود ببخشند. بانک‌های مجازی در این مورد نقش کاتالیزور را دارند و با ارائه محصولات متنوع مدیریت مالی، سعی می‌کنند مشتریان بیشتری را به سمت خود جذب کنند.

۶) بانک‌ها و تیم‌های نوآوری آن‌ها را فراموش کنید؛ به بانک‌های مجازی و شرکت‌های فعال حوزه رمزنگاری روی بیاورید

در سال ۲۰۱۸، تعدادی از شرکت‌های فین‌تک و رگ‌تک B2B، به علت ناراضی بودن از کندی و کمبود بودجه تیم‌های نوآوری بانک‌ها، با آن‌ها قطع همکاری کردند. اغلب دست‌اندرکاران بر این باورند که: بانک‌های متصدی، تنها برای بازاریابی است که به همکاری با شرکت‌های فین‌تک می‌پردازند نه برای ایجاد تغییر موثر در سازمان.

ممکن است در سال ۲۰۱۹، اغلب بازیگران رگ‌تک و فین‌تک B2B به همکاری با شرکت‌های فعال حوزه رمزنگاری و بانک‌های مجازی روی بیاورند و از تعامل با بانک‌های متصدی اجتناب کنند؛ زیرا در این صورت نیازی ندارند که با مشکلات سازمان‌های سنتی دست‌وپنجه نرم کنند و تصمیم‌هایشان با سرعت بالاتری گرفته می‌شود.

۷) نوآوری‌های رگولاتورها به تسریع پیشرفت این حوزه کمک می‌کند

هر سال، بر سطح و تعداد همکاری‌های رگولاتوری در سطح جهان افزوده می‌شود. نهاد‌هایی مانند سازمان بین‌المللی کمیسیون‌های اوراق بهادار (IOSCO)، به انجمن‌هایی تاثیرگذار برای هماهنگی و به اشتراک‌گذاری تبدیل شده‌اند. امروزه، رگولاتورها بسیار پیشرفت کرده‌اند و در بسیاری از بخش‌ها نوآوری‌های زیادی را ایجاد می‌کنند.

برای مثال می‌توان به شبکه نوآوری مالی جهانی (GFIN) اشاره کرد که یک ایده ابتکاری از سوی رگولاتورها بوده و طبق برنامه‌ریزی‌ها در سال ۲۰۱۹ راه‌اندازی می‌شود. این شبکه، رگولاتورهایی را از سطح جهان، از کانادا و بحرین گرفته تا سنگاپور و استرالیا شامل خواهد شد.

این شبکه نه تنها زمینه انجام فعالیت‌هایی مانند هماهنگی‌های رگولاتوری و تعامل بین‌المللی را فراهم خواهد کرد؛ بلکه ابتکاراتی مانند عرضه محصولات آزمایشی بین‌المللی را نیز امکان‌پذیر خواهد ساخت. در نتیجه شرکت‌ها می‌توانند محصولات تکنولوژیکی جدید خود را در حوزه‌های قضایی متعدد مورد تست قرار دهند.

۸) حفظ حریم خصوصی داده‌ها: دادن قدرت به دست مصرف‌کنندگان

در سال ۲۰۱۸ نظارت بیشتری بر پلتفرم‌های عمومی و رسانه‌ای (مانند فیسبوک و گوگل) اعمال شد. در این نمونه‌ها، کاربران داده‌های خود را به صورت رایگان به اشتراک می‌گذارند تا بتوانند از خدمات و موتورهای جستجو استفاده کنند.

در نتیجه، روندی که از سال‌ها قبل وجود داشته و سعی داشته قدرت کنترل داده‌ها را به دست خود کاربران بسپارد، تسریع می‌شود. کاربران می‌توانند از روش‌های مختلفی همچون استفاده از پرداخت‌های خرد رمزنگاری شده، از داده‌های خود کسب درآمد داشته باشند.

یکی دیگر از قابلیت‌های این موضوع، این است که کاربران می‌توانند داده‌های خود را بر اساس تخصص ارزشگذاری کنند؛ برای نمونه، یک ورزشکار حرفه‌ای در مقایسه با فردی که شغلی معمولی دارد، می‌توان ارزش بالاتری را برای داده‌های خود تعیین کند.

 

منبع
مدیوم

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا