انرژی

قاچاقچیان برق موجب خاموشی تابستان می شوند؟

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از تسنیم،

اگر جلوی مصرف بی ضابطه برق توسط تولیدکنندگان ارز دیجیتال گرفته نشود، در زمان پیک تابستان بیش از ۲۵۰۰ مگاوات به مصرف برق کشور اضافه شده، که این حجم زیاد مصرف، می تواند نقاط مختلف کشور را به خاموشی بکشاند.

– اخبار اقتصادی –

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، “قیمت بسیار پایین برق موجب هجوم سرمایه‌گذاران ارز مجازی به ایران شده” این جمله همایون حائری، معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی نشان می دهد که علاوه بر افرادی در داخل کشور که به صورت غیرمجاز و بی‌ضابطه اقدام به مصرف برق برای تولید ارز دیجیتال می کنند، افرادی از کشورهای دیگر نیز با استفاده از ارزان فروشی برق در ایران و یارانه ای بودن آن، برای تولید ارز مجازی به ایران آمده اند.

همچنین بخوانید

به گفته معاون وزیر نیرو، برای هر بیت‌کوین ۷۲ هزار کیلووات ساعت برق مصرف می‌شود که به اندازه مصرف ۲۸ مشترک است.

به عبارتی اگر جلوی مصرف بی ضابطه برق توسط تولیدکنندگان ارز دیجیتال گرفته نشود، در زمان پیک تابستان بیش از ۲۵۰۰ مگاوات به مصرف برق کشور اضافه شده، که این حجم زیاد مصرف، می تواند نقاط مختلف کشور را به خاموشی بکشاند.

به همین منظور، شرکت مادرتخصصی توانیر با صدور ابلاغیه‌ای، دستور قطع برق تولیدکنندگان ارز دیجیتال را صادر کرد.

دستور قطع برق تولیدکنندگان ارز دیجیتال صادر شد+سند

بنابر دستور مدیرعامل شرکت مادرتخصصی توانیر، به شرکت های برق منطقه ای و توزیع نیروی برق سراسر کشور تکلیف شد که “با توجه به توسعه مراکز ارز دیجیتال که بدون ارائه مجوز، نبود تعرفه خاص و استانداردهای فنی لازم در مدار قرار گرفته اند و در پیک تابستان شرکت های توزیع نیروی برق را با مشکل جدی مواجه می نمایند، مقتضی است با عنایت به قسمت اول بند “د” جزء ۱-۵۰-۴ آیین نامه تکمیلی تعرفه های برق مربوط به قطع موقت انشعاب «موضوع مصرف غیرمجاز برق» ترتیبی اتخاذ نمائید تا نسبت به شناسایی و جمع آوری موقت انشعابات مذکور تا تعیین تکلیف قانونی اقدام لازم مبذول و نتیجه اقدامات صورت گرفته را به معاونت هماهنگی توزیع توانیر منعکس نمایند.”

همایون حائری، معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی، همچنین استخراج رمز ارزها از جمله استخراج بیت کوین با سوخت فسیلی یارانه ای و با هزینه صنعت برق را نوعی قاچاق انرژی الکتریکی دانست و گفت: هم اکنون در کشور عده ای با بهره گیری از سوخت فسیلی یارانه ای و هزینه های یارانه ای صنعت برق اقدام به استخراج رمز رز ها همچون بیت کوین می کنند که این کار اگر به صورت پنهانی و بدون پایش برق مصرفی هم باشد، می تواند مفهوم قاچاق انرژی را در اذهان القا کند.

وی ادامه داد: دولت در حال تدوین نرخ و ضوابط لازم برای فعالیت استخراج رمز ارزهاست و به زودی شرایط این کار برای استفاده از شبکه برق سراسری اعلام می شود.

استفاده از عبارت قاچاقچی برق یا قاچاق انرژی الکتریکی بیشتر بدین منظور به موضوع تولید ارز مجازی با برق یارانه ای اطلاق شده است که برخی از تولیدکنندگان ارز مجازی با تعرفه برق خانگی اقدام به تولید می کنند، برخی با تعرفه برق صنعتی و حتی برخی با تعرفه برق کشاورزی، به این کار مشغولند.

به عبارتی، برقی که برای مصرف در صنعت یا کشاورزی با تعرفه ارزان در اختیار تولیدکننده صنعتی و یا کشاورز قرار می گیرند، به صورت غیرمجاز برای تولید ارز مجازی استفاده می شود. خبرهایی حکایت از این دارد که برخی حتی پا را فراتر گذاشته اند و در نقاطی چون مساجد و مدارس که تعرفه برق رایگان دارند، اقدام به تولید ارزهای مجازی همچون بیت کوین می کنند که بررسی این مسئله، نیازمند ورود دستگاه های نظارتی به این تخلف است.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا