بین الملل

قرارداد ۵۳ میلیارد دلاری اکسون موبیل آمریکا با عراق به مشکل خورد

رویترز خبرداد: مجموعه ای از اختلافات در قرارداد و نگرانی های امنیتی روند قرارداد ۵۳ میلیارد دلاری اکسون موبیل آمریکا با عراق را دچار مشکل کرده است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از تسنیم، درست چند هفته پیش قرارداد ۵۳ میلیارد دلاری  شرکت بزرگ آمریکایی اکسون موبیل با عراق برای تقویت تولید نفت این کشور در میادین جنوبی آن پیشرفتهایی کرده بود که نقطه عطفی در آرزوهای این شرکت برای توسعه در عراق بود.

ولی حالا ترکیبی از اختلافات در قرارداد و نگرانی های امنیتی که باعث آن تنش های بین ایران و آمریکا بوده ، روند این قرارداد را متوقف کرده است.

چهار مقام عراقی که به خاطر حساسیت موضوع نخواستند نامشان فاش شود، گفتند مفادی از این قرارداد که عراق با آن مخالف است جلوی مذاکرات را گرفته است.

همچنین بخوانید

به گفته این مقامات،اولین نکته مهم پیشنهاد اکسون به پس گرفتن هزینه های توسعه ای بود. هدف این شرکت تقسیم نفت تولید شده در دو میدان نفتی است  که عراق با آن مخالفت می‌کند و می‌گوید این کار تجاوز به مالکیت دولتی تولید نفت در این کشور است.

یکی از مذاکره کنندگان عراق گفت عراق هیچ قراردادی را با مفاد پیشنهادی اکسون امضا نمی‌کند.

اکسون موبیل از اظهار نظر درباره مفاد قرارداد و مذاکرات خودداری کرده است.

دو تخلیه جداگانه کارکنان اکسون هم از عراق جلوی مذاکرات را گرفت. دلیل این تخلیه نیروها افزایش تنش های منطقه ای بین ایران و آمریکا بود.

اولین بار در ماه می صدها کارمند سفارت آمریکا به خاطر تهدیدهای امنیتی ایران به خانه فرستاده شدند. دومین تخلیه نیروها در همین هفته پس از یک حمله موشکی صورت گرفت که گمان می کردند هدف آن این شرکت بوده و به پشتیبانی ایران صورت گرفته است.

تهران در مورد این حمله ها نظری نداده ولی تخلیه نیروها نشان دهنده بی ثباتی دائم در عراق است که جلوی تجارت را میگیرد.

عراق تنها کشوری در جهان است که هم با ایران روابط دوستانه دارد و هم با آمریکا. دو متحد بزرگ این کشور دشمن هم هستند و بغداد در این میان گیر افتاده است.

یک مقام نفتی عراق گفت:« اکسون کارکنان خود را  در پاسخ به ناآرامی های  منطقه ای  بیرون کشید. سوال اینجاست که چگونه می‌خواهد با توجه به بی ثباتی مداوم منطقه‌ای،  یک پروژه ۵۳ میلیارد دلاری را مدیریت کند. ممکن است دوباره کار را رها کنند و این برای بخش انرژی عراق خوب نیست».

عراق دومین صادر کننده نفت اوپک است و اهداف بلند مدتی برای تقویت تولیدش دارد. تولید نفت این کشور سال ها تحت تاثیر جنگ و تحریم قرار داشت. چنین پروژه هایی برای شرکت های نفتی بین‌المللی منفعت زیادی دارند.

قرارداد اولیه برای طرحهای اکسون در توسعه عراق یک پیروزی است. طبق این قرارداد، اکسون یک ایستگاه تصفیه آب و خط لوله های مورد نیاز برای تقویت ظرفیت تولید عراق را می سازد. این شرکت همچنین مجوز توسعه حداقل دو میدان نفتی جنوبی در عراق را دارد.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا