انرژی

سهم پالایشگاه‌ها در ارتقای صادرات و کاهش فروش نفت/ معادن کشور جایگزین نفت شود

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه معادن بسیاری در کشور داریم که می‌توانیم آن را جایگزین فروش نفت کنیم، گفت: پتروپالایشگاه‌ها ظرفیت استفاده از نفت خودمان را دارند تا از این طریق با جلوگیری از خام‌فروشی، صادرات فرآورده ارتقا یابد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از فارس، سیدجواد ساداتی‌نژاد  در تشریح لزوم کاهش سهم نفت در بودجه و وابستگی کشور به درآمدهای نفتی اظهار داشت: از گذشته همه متخصصان در کشور اذعان داشتند که یکی از چالش‌های ما در حوزه اقتصاد تکیه به درآمدهای نفتی است و وابستگی اقتصاد ایران به نفت معضلی است که باید رفع شود.

وی ادامه داد: در اغلب دانشکده‌های انرژی که در حوزه نفت تحقیقات دارند، همچنین مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی بارها بر کاهش تکیه اقتصاد به نفت تأکید شده است.

همچنین بخوانید

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی افزود: همه متخصصان اقتصاد بودجه هم معتقد هستند، یکی از دردهای اقتصاد ایران از گذشته وابستگی به نفت بوده است و تا زمانی که بند ناف اقتصاد ایران از نفت بریده نشود، ما همیشه چالش‌هایی در حوزه اقتصاد خواهیم داشت که حجم زیاد آن وابسته به بیرون است. به هر حال امروز ما کماکان از نفت ارتزاق می‌کنیم و اگر این نفت در بازار جهانی دچار چالش شود اقتصاد ایران هم با چالش مواجه می‌شود.

ساداتی‌نژاد با تأکید بر اینکه یک عطسه در بازار نفت ما را با چالش مواجه می‌کند، افزود: امروز نماد این حرف را در اقتصاد کشور می‌بینیم. دشمن از همین نقطه‌ ضعف که وابستگی رگ حیاتی اقتصاد به نفت است، سوءاستفاده می‌کند و در تحریم‌ها طوری عمل می‌کند که اقتصاد کشور با چالش مواجه می‌شود.

وی افزود: اراده‌ای برای اینکه اقتصاد ما از وابستگی به نفت رهایی یابد در هیچ یک از دولت‌ها وجود نداشته است، هر از گاهی که دچار چالشی در حوزه تحریم می‌شویم دولت‌ها شعاری‌ می‌دهند که باید به سمت جایگزینی نفت و تولید داخل و صادرات غیرنفتی و غیره برویم و به محض کمرنگ شدن تحریم‌ها دوباره یادشان می‌رود و وابستگی به نفت ادامه دارد.

* توجه به درآمدهای مالیاتی از مصادیق عدم وابستگی به نفت

این نماینده مجلس بیان کرد: تحریم‌ها که امروز در کشور رخ داده است فرصتی است که بتوانیم از آن استفاده کنیم و کشور را از وابستگی به نفت نجات دهیم و با اتکا به سایر منابع داخلی شرایط مطلوب و پایدار در حوزه اقتصاد و منابع درآمد ارزی ایجاد کنیم.

وی تأکید کرد: توجه بیشتر به درآمدهای مالیاتی و حذف برخی از معافیت‌ها یکی از راهکارها در کاهش وابستگی اقتصاد به نفت است.

* معادن کشور جایگزین درآمدهای نفتی 

ساداتی‌نژاد اظهار داشت: ما در کشوری هستیم که هنوز نتوانسته‌ایم از حوزه‌های معدنی خود به خوبی استفاده کنیم و قطعاً بدانید این معادن جایگزین مناسبی در حوزه‌های نفتی خواهد بود.

* پتروپالایشگاه‌های ایران به نفت خودمان نیاز دارند

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه پتروپالایشگاه‌ها ظرفیتی بزرگ برای کشور محسوب می‌شود، افزود: اگر بتوانیم پتروپالایشگاه‌ها را در کشور توسعه دهیم می‌توانیم در شرایطی که فروش نفت با چالش مواجه شده است، نفت را به پالایشگاه‌های خودمان بدهیم و به جای آن توسعه صادرات فرآورده داشته باشیم و این از راهکارهای بی‌اثر کردن تحریم‌های نفتی در بلندمدت است.

* به جای نفت فرآورده صادر کنیم

وی با بیان اینکه یکی از مشکلات کشور در خام‌فروشی است، گفت: اگر فروش ۱.۵ میلیون بشکه نفت ما کاهش یافته است، می‌توانیم راهکار جایگزین ایجاد کنیم؛ اگر ما پالایشگاه‌هایی را که هر کدام ۴۰۰ هزار بشکه مصرف داشته باشند، می‌توان با حدود ۶ پتروپالایشگاه که مصرف ۴۰۰ هزار بشکه در روز دارند مشکل فروش نفت را حل کنیم. اصلاً کسی نفت ما را نخرد، خودمان مصرف می‌کنیم و فرآورده‌ها را صادر می‌کنیم و این از نظر بهره‌وری و رشد اقتصادی روش مناسبی است.

ساداتی‌نژاد افزود: اگر ما طرح‌های موجود و طرح‌های احداثی را در حوزه پتروپالایشگاه‌ها در کشور توسعه دهیم اقتصاد کشور متحول می‌شود و دست دشمن را می‌بندیم.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی افزود: همین پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس به تنهایی می‌تواند بسیاری از مشکلات کشور را در حوزه نفت رفع کند و اگر ۵ پالایشگاه نظیر ستاره خلیج‌فارس داشته باشیم مشکلات ما کلاً در حوزه فروش نفت رفع می‌شود.

وی گفت: ما می‌توانیم سهام پالایشگاه‌ها را از طریق نقدینگی در دست مردم تأمین کنیم و به صورت اوراق عمل شود.

ساداتی‌نژاد تأکید کرد: می‌توانیم با تغییر نگرش و استفاده از ظرفیت‌های مردمی و مشارکت مردمی پتروپالایشگاه‌ها را در کشور توسعه دهیم و در حوزه اقتصاد بحث جایگزین کردن نفت را داشته باشیم. قطعاً با پیاده‌سازی این روش‌ها می‌توان کشور را بدون نفت اداره کرد.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا