انرژی

تمایل شرکت‌های بین‌المللی برای توسعه نفت خزر

مدیرعامل شرکت نفت خزر و مشاور وزیر نفت در امور منابع انسانی با اشاره به مذاکره با شرکت‌هایی که صاحب دانش و تکنولوژی حفاری در آب‌های عمیق هستند، گفت: شرکت‌های مختلف بین‌المللی از کشورهای مختلف از جمله کشور نروژ برای توسعه نفت خزر اعلام آمادگی کرده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، محسن دلاویز در حاشیه چهارمین روز از نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی با اشاره به اکتشاف نفت در دریای خزر اظهار کرد: در تاریخ ۲۰ اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۱ در میدان سردار جنگل در عمق ۲۵۰۰ کیلومتر به نفت رسیدیم. با توجه به این‌که منابع هیدروکربوری در خشکی رو به کاهش است پیش‌بینی می‌شود در پنج سال آینده با رشد ۳۰ درصدی سرمایه‌گذاری در دریای خزر مواجه شویم و میزان سرمایه‌گذاری از مرز ۲۶۰ میلیارد دلار فراتر رود.

وی با بیان این‌که ۷۰ درصد از میادین نفت و گاز در بخش فراساحلی است، گفت: خزر به عنوان بزرگ‌ترین دریاچه از حیث ذخائر نفت و گاز اهمیت بسیاری دارد. در این منطقه سکوی نیمه شناور امیرکبیر نصب شده است.

همچنین بخوانید

مدیرعامل شرکت نفت خزر و مشاور وزیر نفت در امور منابع انسانی از مذاکره با شرکت‌های مختلف برای توسعه منابع هیدروکربوری خزر خبر داد و گفت: با شرکت‌هایی که دانش و تکنولوژی حفاری در آب‌های عمیق را داشته باشند و بتوانند از اکتشاف تا تولید فعالیت کنند مذاکره می‌کنیم. شرکت‌های مختلف بین‌المللی نیز در این زمینه اظهار علاقه کرده‌اند که کشور نروژ یکی از این شرکت‌ها است.

دلاویز در ادامه با اشاره  به انتقادات مطرح شده در حوزه نفت گفت: با اغلب منتقدان در تماس هستیم اما انتظار ما این است که حداقل رعایت انصاف را در انتقادات خود داشته باشند.

وی ادامه داد: با تلاش دولت یازدهم آیین‌نامه نظام اداری و استخدامی کارکنان صنعت نفت که باید در آبان ۱۳۹۱ و در دولت قبل تهیه می‌شد در این دولت ابلاغ شد. ابلاغ این آیین‌نامه نشان می‌دهد که وزارت نفت خواهان اجرای آن است.

مشاور وزیر نفت با اشاره به اینکه حداقل پرداختها در نظام شایستگی سالانه طی سال گذشته هشت درصد و حداکثر آن ۲۰ درصد بود، گفت: این حداقل هشت درصد درصدی از حداکثر متوسط سالانه در طی ۲۰ سال قبل نیز بیشتر است به‌گونه‌ای که از سال ۱۳۷۳ تا ۱۳۹۳ حداکثر متوسط اضافات شایستگی ۷.۸ درصد بود. در تلاشیم تا این رقم با تصویب شورای عالی حقوق و دستمزد برای امسال افزایش پیدا کند.

وی به  استخدام دو هزار و ۵۰۰ نفری در صنعت نفت اشاره کرد و ادامه داد: این بحث انتخاباتی نیست و با توجه به اینکه در سالهای اخیر ۶ هزار نفر از کارمندان صنعت نفت بازنشسته شده‌اند این تعداد جایگزین خواهد شد. امیدواریم نیمی از استخدامها مربوط به نیروهای قراردادی باشد و نیمی دیگر از رتبه های برتر دانشگاه‌های معتبر کشور استخدام شوند.

دلاویز ادامه داد: ممکن است برای رفع حساسیتها آزمونی جهت استخدام این افراد برگزار شود که در این صورت نیز امتیازات خوبی برای نیروهای قراردادی قائل خواهیم شد.

وی افزود: اضافات شایستگی و اضافات عمومی سالهای ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۵ از تورم هر سال بزرگتر بوده بنابراین می‌توان گفت افزایش حقوق واقعی برای کارمندان صنعت نفت اتفاق افتاده است.

مشاور وزیر نفت به موضوع بازنشسته‌ها اشاره کرد و افزود: در این زمینه نیز کارهای بزرگی در صنعت نفت صورت گرفته که از مهمترین آنها می‌توان به رفع تحریم صندوق بازنشستگی نفت اشاره کرد.

وی با تاکید بر اینکه صندوق بازنشستگی نفت از بهترین صندوقهای بازنشستگی کشور است، اظهار کرد: این صندوق با تمام وجود صیانت اموال بازنشسته‌ها را در دستور کار دارد و با سرمایه‌گذاری‌های مطمئن و سودآور توانسته خیال بازنشسته‌ها را آسوده کند.

دلاویز با اشاره به اینکه اقتصاد کشور تنها با تحول در صنعت نفت محقق می‌شود افزود: نشاط و پویایی در صنعت نفت می‌تواند به کل اقتصاد برسد.

وی به مسئولیتهای اجتماعی وزارت نفت در مناطق نفتی اشاره کرد و افزود: شعار وزیر نفت زدودن چهره فقر از شهرهای نفتی است که در این زمینه کارهای خوبی انجام گرفته و در غرب کارون مشغول مطالعه هستیم. باید برای توسعه صنعت نفت به بافت فرهنگی و شرایط اجتماعی این مناطق توجه ویژه شود و کارها متناسب با شرایط آنها صورت گیرد.

مشاور وزیر نفت به انجام سه هزار و ۵۵۰ پروژه عام‌المنفعه در مناطق نفتی اشاره کرد و افزود: این طرحها ۱۳ هزار و ۷۶۹ میلیارد ریال سرمایه برده است. ۵۲۳ پروژه عام‌المنفعه نیز در صنعت نفت در حال پیگیری است که ارزش آنها حدود ۲۰ هزار و ۸۶۵ میلیارد ریال می‌شود.

دلاویز با بیان اینکه برخی منتقدان سهم نفت را در رشد اقتصادی ۸ درصدی بالا ارزیابی می‌کنند، اظهار کرد: شما که نفت ۱۴۰ دلاری می‌فروختید چرا رشد منفی ۶ درصدی را در کارنامه دارید؟

انتهای پیام

منبع:ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا