بورسبورس اوراقصوت

اقتصاد ایران بانک محور است

مدیرعامل بورس و اوراق بهادار تهران گفت: اقتصاد ایران همچنان بانک محور است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، علی صحرایی در گفتگو با رادیو اقتصاد افزود: بازارهای مالی در دنیا متشکل از سرمایه و بانک است.

وی اظهارداشت: بازار بانکی برای تامین مالی کوتاه مدت و بازار سرمایه برای تامین مالی پایدار طراحی شده است.

مدیرعامل بورس و اوراق بهادار تهران گفت: عمق مالی بورس در کشورهای مختلف دنیا متفاوت است.

وی افزود: برای مثال ژاپن یک کشور توسعه یافته در دنیا شناخته می شود که میزان جی.دی. پی به عمق ارزش بازارهای مالی سه گانه یعنی مانده تسهیلات بانک ها، ارزش بازار سهام و مانده اوراق قرضه پنج برابر است که سهم مانده تسهیلات فقط یک برابر جی.دی. پی این کشور را تشکیل می دهد یعنی چهار واحد در مقابل هر واحد جی.دی. پی از مانده اوراق بازار بدهی و ارزش بازار سهام تشکیل شده است.

صحرایی تصریح کرد: بطورکلی تامین منابع مالی در ایران ۸۵ درصد از طریق تسهیلات بانکی، ۱۱ تا ۱۲ درصد بازار سرمایه و شش درصد هم مربوط به بازار بدهی است که همه موارد نشان از این دارد که همچنان اقتصاد ایران بانک محور است.

وی به رادیو اقتصادگفت: ناگفته نماند این تغییرات در سال های اخیر قابل توجه بوده و سهم بازار سرمایه اضافه شده است.

مدیرعامل بورس و اوراق بهادار تهران افزود: ارزش بازار سهام در بورس تهران و فرا بورس ایران که نزدیک به هزار میلیارد تومان است امروز یک سوم جی.دی. پی کشور را تشکیل می دهد.

وی در ادامه یادآورشد: این آمار و اطلاعات نشان می دهد سهم بازار سرمایه در اقتصاد کشور بزرگ اما جایگاه خود را در مقایسه با تسهیلات بانکی هنوز نتوانسته حفظ کند و تامین ۸۵ درصد منابع در ایران از طریق نظام بانکی و ۱۱ تا ۱۲ درصد از بازار سرمایه خود شاهدی صادق بر این موضوع است.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا