امور زیربناییتعاون و اشتغال

توانمندسازی اقتصادی بانوان ضرورت جامعه/از کسب مهارت تا عرضه محصول

اراک- نقش زنان فعال و توانمند در توسعه و رونق تولید برجسته است و با افزایش میزان مشارکت بانوان در عرصه های اقتصادی جامعه و حمایت از آن‌ها، می‌توان شاهد رونق بیش از پیش اشتغال و تولید بود.

همچنین بخوانید

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: یکی از شاخصه های مهم توسعه کشور توجه به وضعیت بانوان و از همه مهم‌تر توانمندسازی اقتصادی این قشر است، توانمند سازی که به شکوفایی استعدادها، ارتقای عزت نفس و اطمینان خاطر آن‌ها منجر شود.

بانوان برای رسیدن به این ویژگی‌ها باید نسبت به ظرفیت‌های درونی خویش آگاهی یافته و از آن به عنوان یک فرصت برای دستیابی به اهداف خود استفاده کنند و این موضوع مهم جز با افزایش توانمندی شان ممکن نیست.

در حال حاضر بانوان در عرصه‌های مختلف گام‌های موثری را در راستای توانمند سازی خود و خدمت به جامعه بر می‌دارند که به پیشرفت آن‌ها در جامعه منجر شده است. یکی از این حوزه‌ها، می تواند کارآفرینی و ایجاد شغل برای خود و دیگران و کمک به تولید و اقتصاد کشور باشد. از جمله این حوزه‌ها فعالیت در مشاغل خرد است که بانوان می‌توانند با فراگیری آموزش‌های لازم، فن و هنری را دنبال کرده و پس از کسب مهارت برای تولید محصول و عرضه آن به بازار فروش اقدام کنند.

در گروه‌های بانوان فعال در عرصه تولید و اقتصاد، زنان با شرایط مختلفی ازجمله زنان بدسرپرست، فاقد سرپرست، مجرد و … مشاهده می‌شود که علی رغم سختی‌ها و کاستی‌های موجود برای امرار معاش تلاش می‌کنند.

لازمه این نقش آفرینی موثر زنان در فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی، حمایت از این قشر و توانمندسازی آنها به منظور ایجاد اشتغال و کارآفرینی است تا بتوانند از مرحله مهارت آموزی و ارتقای توانمندی، به درآمدزایی و عرضه خدمات و یا محصول به بازار برسند.

فروش محصولات دغدغه بانوان شاغل و کارآفرین

یکی از بانوان هنرمند میناکار استان مرکزی در گفت و گو با خبرنگار مهر در این زمینه اظهار داشت: من با شرکت در دوره‌های اساتید مینا کاری به این رشته علاقه پیدا کردم و نزدیک به ۱۰ سال است که در این حوزه فعالیت می‌کنم.

اکبری ادامه داد: در گذشته در منزل کار انجام می‌دادم، مدتی هم در بازارچه‌های صنایع دستی حضور پیدا کردم اما، اکنون در کارگاه سفارش‌ها را انجام می‌دهم و برایم به صرفه تر است.

یکی از مشکلات بانوان شاغل در عرصه تولید، فروش محصولاتشان است. به همین منظور در نمایشگاه های مختلف حضور پیدا می‌کنیم تا برای محصولاتمان بازاریابی شود اما برای برخی نمایشگاه‌ها باید هزینه پرداخت کنیم که برای ما دشوار است این هنرمند افزود: یکی از مشکلات بانوان شاغل در عرصه تولید، فروش محصولاتشان است. به همین منظور در نمایشگاه‌های مختلف حضور پیدا می‌کنیم تا برای محصولاتمان بازاریابی شود. اما برای برخی نمایشگاه‌ها باید هزینه غرفه را پرداخت کنیم که این برای ما دشوار است.

یکی از دیگر بانوان فعال و هنرمند استان در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: نزدیک به یک سال است که در رشته پیکره تراشی روی چوب کار می‌کنم.

ماستری بیان کرد: آشنایی من با این رشته به یادگیری نزد یکی از افراد اهل فن باز می‌گردد از طرفی کم کم خودم برای یادگیری بیشتر از روش‌های دیگر مانند خریداری فیلم‌های آموزشی دوره‌های پیکره تراشی اقدام و با دقت به آن‌ها آثاری را خلق کردم.

وی گفت: پس از یادگیری در خانه کار کردم و سفارشاتی را انجام می‌دادم، حتی از فضای مجازی برای معرفی محصولاتم استفاده کردم و خوشبختانه موفق بوده است.

این بانوی هنرمند بیان کرد: بانوان باید به توانمندی خود اعتماد کنند و حضور در نمایشگاه‌ها فرصتی برای معرفی محصولات آنها است. با وجود اینکه فروش محصولات محدود است، اما امیدوارم که در آینده بتوانم فروش بیشتری داشته باشم و برای دیگر بانوان نیز شغل ایجاد کنم.

فعالیت ۴۰۰ زن کارآفرین در حوزه تولید و کسب و کار استان مرکزی

مدیر کل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری مرکزی در گفت و گو با خبرنگار مهر در این رابطه اظهار داشت: فعالیت های بانوان جامعه در راستای توانمندی اقتصادی و کارآفرینی بایستی مورد حمایت قرار گیرد.

زهرا فرجی گفت: از جمله مسائل بانوان تولید کننده خرد و مشاغل خانگی که با آن مواجه هستند، نبود بازار عرضه و فروش است. در این راستا با همکاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان و چند دستگاه اجرایی مقرر شده است بانوان محصولات خود را در نمایشگاه‌های دائمی، فصلی و همچنین بازار روزهایی که در سطح شهرستان وجود دارد، عرضه کنند و به فروش برسانند.

طرحی تحت عنوان توانمندسازی زنان سرپرست خانوار در ۲۱ استان ازجمله استان مرکزی در دست اجرا است و در فاز اول آن ۱۳۱ نفر از بانوان سرپرست خانواده استان در بازه زمانی شش ماهه تحت آموزش قرار می‌گیرند تا وارد چرخه اقتصادی شوند فرجی عنوان کرد: برگزاری نمایشگاه دستاوردهای بانوان در حوزه کسب و کار حوزه مشاغل خانگی یکی از فرصت‌های معرفی توانمندی و عرضه محصولات آن‌ها می‌باشد که به عنوان یک ابزار اجرایی می‌تواند در راستای افزایش شاخص مشارکت اقتصادی زنان مؤثر باشد.

مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری مرکزی در خصوص آمار بانوان توانمند استان مرکزی اظهار کرد: براساس آخرین گزارش از بانوان فعال توانمند در عرصه اقتصادی که دارای مشاغل واقعی متوسط و بزرگ بودند، بیش از ۴۰۰ زن در استان وجود دارد که در فضای اقتصادی و حوزه کسب و کار در حال فعالیت هستند و به عنوان کارآفرینان برتر استان محسوب می‌شوند. اما آمار بانوان توانمند استان به ویژه افرادی که در حوزه مشاغل خانگی هستند مانند مددجویان تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی، بانوان آموزش دیده فنی و حرفه ای، هنرمندان صنایع دستی و تولید کنندگان روستایی بیش از این رقم است.

فرجی گفت: در حال حاضر طرحی تحت عنوان توانمند سازی زنان سرپرست خانوار مبتنی بر الگوی نوین مشاغل خانگی با همکاری معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری در ۲۱ استان از جمله استان مرکزی به طور مشترک با جهاد دانشگاهی، اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی و استانداری در دست اجرا است و در فاز اول آن ۱۳۱ نفر از بانوان استان مرکزی که سرپرست خانواده هستند از جمله دختران مجردی که به تجرد قطعی رسیده باشند؛ زنان سرپرست خانواده تحت پوشش نهادهای حمایتی، زنان بدسرپرست و… در یک بازه زمانی شش ماهه تحت آموزش قرار می‌گیرند که و البته باید از حداقل مهارت برخوردار باشند تا وارد چرخه اقتصادی شوند.

مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری مرکزی افزود: این طرح بیشتر به توانمندسازی بانوان در عرصه فروش و تقاضای کالا و بازاریابی توجه دارد و از ماه جاری در سطح استان آغاز می‌شود.

راه اندازی ۳ بازارچه دائمی عرضه محصولات به منظور حمایت از بانوان کارآفرین

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی نیز در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار داشت: نزدیک به ۸۲۰۰ نفر هنرمند در استان وجود دارد که جمعیت قابل توجهی از این شاغلان و هنرمندان حوزه صنایع دستی بانوان هستند و البته حمایت‌هایی از آنها انجام شده است اما، کافی نیست.

علیرضا ایزدی افزود: به منظور حمایت از این فعالان تعدادی از آن‌ها برای دریافت تسهیلات به بانک‌های عامل معرفی شده اند و در موضوع بیمه نیز امیدواریم با همت و تصمیم گیری مجموعه دولت، مشکل بیمه این شاغلان رفع شود.

به منظور حمایت از هنرمندان به ویژه بانوان شاغل در عرضه محصولات آنها، امسال درصدد هستیم بازارچه دائمی عرضه محصولات و صنایع دستی را در سه شهرستان راه اندازی کنیم مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی بیان کرد: به منظور حمایت از این هنرمندان به ویژه بانوان شاغل در عرضه محصولات آنها، امسال درصدد هستیم بازارچه دائمی صنایع دستی در سه شهرستان ایجاد کنیم.

وی خاطر نشان کرد: در ارتباط با بحث حمایت از این مشاغل و تحقق اقتصاد مقاومتی دو شهرستان را مدنظر داریم و با توجه به ثبت جهانی قنات ابراهیم آباد و تولید آثار صنایع دستی در این منطقه، این منطقه را به عنوان پایلوت روستایی برای راه اندازی بازارچه عرضه محصولات صنایع دستی در نظر گرفته ایم.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی تصریح کرد: برگزاری نمایشگاه‌های عرضه دستاوردهای بانوان شاغل و هنرمند در سطح شهرستان‌های استان زمینه‌ای به منظور معرفی محصولات آن‌ها در فضای نشاط آور فراهم می کند و بستری برای بازاریابی و فروش محصولات این بانوان است.

ایزدی ادامه داد: قطعاً تنها برگزاری نمایشگاه برای فروش محصولات بانوان کارآفرین و فعال اقتصادی کافی نیست اما از شروط لازم است و حضور پررنگ‌تر بانوان را در حوزه کار و اشتغال در جامعه به دنبال دارد.

به نظر می‌رسد باید آگاهی زنان نسبت به فرصت‌های موجود توانمندسازی توسط مسئولین مربوطه در حوزه‌های مختلف اطلاع رسانی شود تا به امکان حضور مؤثر و اقتصادی آن‌ها در جامعه بیانجامد، البته حضور فعال بانوان توانمند مستلزم حمایت همه جانبه از آنها می‌باشد.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا