انرژی

اتحاد مخالفان سیاسی در آمریکا علیه انتقال گاز روسیه به آلمان

مخالفت با خط لوله انتقال گاز روسیه به آلمان، دموکرات‌ها و جمهموری‌خواهان آمریکا را به رغم اختلافات عمیق متحد کرده است؛ خط لوله موسوم به «نورد استریم ۲» قرار است گاز روسیه را از دریای بالتیک به آلمان منتقل کند.

به گزارش آرمان اقتصادی، دویچه وله گزارش داد: آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان احتمالاً این روزها از شنیدن عبارت «نورد استریم ۲» هم سر درد می‌گیرد؛ خط لوله‌ای که در اصل برای دولت آلمان پروژه‌ای در چارچوب سیاست‌های تأمین انرژی محسوب می‌شد اما اکنون به یک معضل واقعی در عرصه سیاست خارجی مبدل شده است.

اوکراین با این خط لوله که از دریای بالتیک می‌گذرد مخالف است زیرا بیم از دست رفتن درآمدهای خود از طریق ترانزیت گاز روسیه را دارد. این کشور همچنین نگران است که با بی‌اهمیت شدن ترانزیت گاز، حمایت از اوکراین در برابر تجاوزهای احتمالی روسیه نیز منتفی شود.

همچنین بخوانید

دانمارک و فرانسه، متحدان آلمان در اتحادیه اروپا نیز چندان دل خوشی از این خط لوله ندارند. گرچه منابع خبری ابتدای ماه فوریه گزارش داده بودند که برلین و پاریس بر سر مهم‌ترین مسائل مورد اختلاف بر سر خط لوله نورد استریم ۲ به تفاهم رسیده‌اند.

برخورد ایالات متحده نیز با این خط لوله نه تنها بهتر نیست که دست بر قضا خیلی هم بدتر است. این پروژه اکنون به یکی از معدود مسائلی تبدیل شده که سیاستمداران آمریکایی از هر دو حزب اصلی علیه آن، دوشادوش قد علم کرده‌اند.

در صدر این مخالفان، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا قرار دارد که معتقد است خط لوله نورد استریم ۲ آلمان را «گروگان روسیه» می‌کند. فرستاده او به برلین نیز این سخنان را به شکل دیگری تکرار می‌کند.

ریچارد گرنل، سفیر واشنگتن در برلین در یادداشتی که به عنوان نویسنده میهمان برای دویچه‌وله نوشته، آورده است، آلمان و کشورهای اروپایی با این پروژه خود را وابسته به روسیه می‌کنند.

او می‌افزاید، این پروژه برای اروپا و تمام کشورهای غربی با ریسک‌هایی همراه است و وضعیت همه را نامطمئن می‌کند. ریچار گرنل نوشته که خط لوله نورد استریم ۲ آسیب‌پذیری اروپا در برابر «باج‌خواهی روسیه» در عرصه انرژی را افزایش می‌دهد.

سیاستمداران دموکرات همچون جمهوری‌خواهان آمریکا با پروژه انتقال گاز روسیه به آلمان مخالفند و این مخالفت را پنهان نمی‌کنند. جان باراسو، سناتور جمهوری‌خواه ماه گذشته به یک وب‌سایت تخصصی انرژی گفت: خط لوله پوتین یک دام است.

به تازگی سناتور دموکرات ایالت نیوهمپشر همراه با سناتور جمهوری‌خواه تگزاس طرح مشترکی تهیه کردند که در آن پیشنهاد شده تمام شرکت‌هایی که در احداث خط لوله «نورد استریم ۲» مشارکت دارند مشمول تحریم شوند.

سناتور نیوهمپشر می‌گوید، روسیه از گاز ارزان سوءاستفاده می‌کند تا تأمین انرژی اروپا را به انحصار خود در آورد و امنیت منطقه را به خطر اندازد.

انتهای پیام‌

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا