بورسبورس اوراقخودرو

جزئیات واگذاری بقیه سهام دولت در سایپا و ایران خودرو/ واگذاری‌ها در بورس انجام می‌شود

مشاور مدیرعامل سازمان خصوصی‌سازی گفت: براساس مصوبه هیأت واگذاری، باقیمانده سهام دولت در دو شرکت خودروسازی ایران خودرو و سایپا از طریق بورس واگذار می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از فارس،  رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت روز شنبه با بیان اینکه نسبت به واگذاری دو خودروساز بزرگ ایران خودرو و سایپا مصمم هستیم، گفت: سهام دولت در این دو خودروساز به زودی واگذار می‌شود.

خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس در این زمینه با سید جعفر سبحانی مشاور مدیرعامل سازمان خصوصی‌سازی گفت‌وگویی انجام داد که وی بیان داشت: واگذاری سهام دولت در دو خودروسازی مطلب جدیدی نیست و این همان مصوبه هیأت واگذاری است که باید طبق آن باقیمانده سهام دولت در ۱۸ شرکت بزرگ از جمله ایران خودرو و سایپا ازطریق بورس و فرابورس واگذار شود.

همچنین بخوانید

به گفته وی، باقیمانده سهام دولت در ایران خودرو ۱۴ درصد و در سایپا ۱۷.۳۱ درصد است که این دو شرکت به زودی از طریق بورس اوراق بهادار تهران واگذار می‌‌شوند.

* تعیین زمان واگذاری سهام دولت در سه شرکت

مشاور مدیرعامل سازمان خصوصی‌سازی گفت: تاکنون واگذاری سهام دولت در سه شرکت مشخص شده که براین اساس سهام دولت در بیمه البرز به میزان ۱۷.۳۴درصد روز ۲۲ تیرماه در بورس واگذار می‌شود. همچنین سهام دولت در پالایشگاه شیراز ۲۴ تیرماه و در پالایشگاه لاوان ۲۵ تیرماه هر کدام به میزان ۲۰ درصد از طریق فرابورس عرضه می‌شود.

* عرضه ۱۷.۳۱ درصد سایپا و ۱۴ درصد سهام ایران خودرو

به گفته سبحانی، سهام دولت در سایپا ۱۷.۳۱ درصد است و سهام دولت در ایران خودرو ۱۴ درصد است که به مرور از طریق بورس عرضه می‌شوند.

واگذاری ۵۲ هزار میلیارد تومان تصدی دولتی

به گفته وی، مجموع قیمت پایه سهام دولت در ۱۸ شرکت بزرگ حدود ۵۲ هزار میلیارد تومان است که شامل شش پالایشگاه لاوان، شیراز، اصفهان، تهران، بندرعباس و تبریز که دولت در هر کدام ۲۰ درصد سهام دارد. همچنین باقیمانده سهام دولت در سه بانک ملت، صادرات و تجارت هر کدام ۱۷ درصد و نیز باقیمانده سهام دولت در بیمه البرز به میزان ۱۷.۳۴ درصد، بیمه اتکایی امین ۱۱.۴۴درصد، پتروشیمی هلدینگ خلیج فارس ۱۹ درصد، شرکت ملی مس ایران ۱۲درصد، فولاد مبارکه ۱۷.۲درصد، ایران خودرو ۱۴ درصد، سایپا ۱۷.۳۱درصد، کشت و صنعت و دامپروری پارس ۴۰درصد، شرکت سرمایه‌گذاری ملی ایران ۱۳ درصد است که سهام دولت در این ۱۸ بنگاه  به مرور به قیمت پایه ۵۲ میلیارد تومان به صورت یکجا بلوکی و نقدی از طریق بورس و فرابورس عرضه می‌شود.

به گفته سبحانی نحوه واگذاری این شرکت‌های به صورت بلوکی، یکجا و نقدی است که آن هم طبق مصوبه هیأت واگذاری عمل می‌شود.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا