بانکبانک و بیمه

تولید کشور پایمال شده اقدامات نظام بانکی

یک حقوقدان گفت: تولید کشور امروز پایمال و له شده اقدامات نظام بانکی است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  حمید اخوانی در گفتگو با رادیو اقتصادضمن پاسخ به پرسشی مبنی براینکه چرا و به چه دلیلی این اتفاق افتاده است، افزود: نخستین سئوال مطروحه در این زمینه اینکه آیا مقررات حاکم بر نظام بانکی کشور«آمره » یا «تخییری» است یعنی اینکه بانک و مشتری حق دارند هر گونه قراردادی را امضا کنند و آن قرارداد طبق ماده ۱۰ قانون مدنی برای طرفین لازم الاجراست یا نه ماده ۳۷ قانون پولی و بانکی کشور بانک ها را مکلف به رعایت بخشنامه های بانک مرکزی و دستورالعمل های صادره و حتی مفاد اساسنامه خود بانک ها کرده است.

وی همچنین اظهارداشت: بطورکلی در ماده سه اساسنامه تمامی بانک ها قید شده که بانک ها مکلفند بخشنامه ها و دستور العمل های بانک مرکزی را به عنوان سیاست گذار نظام بانکی کشور به مرحله اجرا در آورند و این مقررات آمره است.

همچنین بخوانید

این حقوقدان گفت: حال اگر در قراردادی خلاف مقررات مزبور درج شود به جهت مغایرت این توافق با مقررات آمره طبق ماده شش آئین دادرسی مدنی برای محاکم غیر قابل استناد و بطورکلی به دلیل مخالفت با قانون آمره باطل است.

وی افزود: ماده هفتم آئین نامه فصل پنجم قانون عملیات بانکداری بدون ربا و همینطور نظریه مشورتی قوه قضائیه تاکید می کند که مقررات حاکم بر نظام بانکی کشور آمره واگر تخلفی واقع شود منجمله در سود و خسارات مازاد باطل و قابل مطالبه نیست.

اخوانی تصریح کرد: اگر رئیس جدید دستگاه قضا بخواهد در حمایت از تولید کاری انجام دهد این که نخست به قضات بگوید که مقررات حاکم بر نظام بانکی کشور آمره است.

وی در ادامه یادآورشد: وقتی گفته می شود «آمره» منظور همان بانکداری بدون رباست.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا