تجارتصنعت، معدن، تجارتكشاورزی و دامپروری

۹۵ درصد زعفران ایران فله ای صادر می‌شود

عضو هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان ایران با بیان اینکه ایران بزرگترین تولید کننده زعفران در دنیا است اما ۹۵ درصد آن فله ای صادر می‌شود گفت: ارزش افزوده صادرات زعفران بسته بندی نزدیک به پنج برابر زعفران فله است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از تسنیم، فرزاد سحرخیزعضو هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان ایران  اظهار کرد: ایران بزرگترین تولید کننده زعفران در دنیا است؛ ارزش افزوده صادرات زعفران بسته بندی نزدیک به پنج برابر زعفران فله است.

۹۵ درصد زعفران ایران فلهای صادر می‌شود

وی افزود: تولید زعفران در ایران در سال‌های مختلف بسته به وضعیت کشاورزی، آب و هوایی بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ تن در سال است که بیش از ۵۰ درصد این رقم به صورت فله به کشورهای اسپانیا و امارات صادر می‌شود.

همچنین بخوانید

وی با بیان اینکه زعفران صادر شده به این ۲ کشور پس از بسته بندی در قالب‌های کوچک و متنوع به دیگر نقاط دنیا صادر می‌شود، اظهار کرد: با بررسی آمار صادرات زعفران به خارج از کشور، درمی‌یابیم که تنها ۵ درصد از کل زعفران صادراتی ایران به بسته بندی‌های زیر ۱۰ گرم ویژه مصرف کنندگان نهایی و مراکز خرده فروشی اختصاص دارد و ۹۵ درصد در بسته‌های بالای ۱۰ گرم و عمدتا نیم و یک کیلو صادر می‌شود.

راهکار کاستن از صادرات فله ای زعفران

عضو هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان ایران درباره راهکارهای کاهش صادرات زعفران ایران به صورت فله، تصریح کرد: معافیت از برگشت تعهد ارزی، پرداخت هزینه‌های نمایشگاهی و …، مواردی است که دولت می‌تواند با استفاده از آن‌ها ضمن حمایت از صادرکنندگانی که زعفران را در بسته بندی‌های ریز مخصوص مصرف کننده نهایی و با نام ایران به کشورهای دیگر صادر می‌کنند، ایجاد ارزش افزوده برای اقتصاد کشور را افزایش دهد.

سحرخیز تصریح کرد: برخی از شرکت های ایران اما با توجه به رعایت استاندارد بالا در تولید و بسته بندی زعفران، تنوع و انعطاف پذیری در بسته بندی، بسته بندی‌های لوکس و قابل رقابت با بسته‌بندی کالاهای خارجی و ارائه خدمات با کیفیت مطلوب و استانداردهای بازارهای بین‌المللی، توانسته اند سهم خود را در صادرات زعفران بسته بندی ایرانی افزایش دهد.

وی با اشاره به مقاصد صادراتی زعفران بسته بندی شده در ایران گفت: در حال حاضر محصولات این شرکتها به اقصی نقاط دنیا از جمله کشورهای عربی (امارات، عربستان، قطر، کویت، بحرین و عمان)، کشورهای آسیای شرقی (چین و ژاپن)، کشورهای اروپایی (اسپانیا، انگلستان، فرانسه، آلمان، ایتالیا، هلند، سوئد، سوئیس، دانمارک و …)، کشورهای قاره آمریکا (کانادا، آمریکا و برزیل) و همچنین استرالیا صادر می‌شود.

دلیل گران شدن زعفران در بازار داخلی

سحرخیز در پاسخ به این سوال که افزایش نرخ ارز تا چه میزان می‌تواند بر رونق صادرات زعفران تاثیر بگذارد، گفت: افزایش نرخ ارز به نسبت ۲ سال گذشته، موجب روی آوردن تجار ایرانی فراوانی به سمت این محصول با ارزش شده است. همچنن کاهش نرخ خرید دلاری نیز اثر خود را در کاهش قیمت جهانی آن گذاشته است؛ اما نکته مهم این است که در چند ماه گذشته همزمان با افزایش نرخ ارز، قیمت ریالی زعفران نیز افزایش یافته و این موضوع موجب افزایش قیمت این محصول در بازار داخلی شده است.

وی در پایان افزود: معرفی زعفران با نام و برند ایرانی به مصرف کننده نهایی، نیازمند یک حرکت جمعی یا تعریف پروژه تحقیقاتی در سطح کلان است. هر کشور نیاز به تحقیقات بازار خاص خود و طراحی راهبرد اختصاصی برای ورود به بازار برای کلیه صادرکنندگان و حمایت سازمان توسعه تجارت دارد.

انتهای پیام/

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا