بانک و بیمهپرداخت الکترونیک

آنچه در رویداد فیناپ گذشت / علت طولانی شدن فرآیند پرداخت‌یاری در کشور چه بود؟

رویداد فیناپ پنجشنبه ۳۰ خرداد ۹۸ در پژوهشکده انرژی دانشگاه شریف با پرداختن به موضوعاتی چون لندتک، پرداخت‌یاری، فیلترینگ و احرازهویت برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی و به نقل از راه پرداخت،هشتمین رویداد فیناپ با حضور بیش از ۲۰۰ نفر از مدیران، متخصصان و علاقه‌مندان به حوزه فین‌تک و نیز اصحاب رسانه برگزار شد.

در ابتدای این رویداد، امیر حق رنجبر، مدیرعامل شرکت ایران رنتر به معرفی LendTech و فرصت‌ها و چالش‌های آن در ایران، پرداخت. لندتک استفاده از فناوری در دریافت تسهیلات بانکی است و این چرخه و فرآیند را در خود ادغام می‌کند.

او با بیان مشکلات گرفتن وام در ایران پروسه آنلاین، کاهش زمان، معتبران ناشناخته، افزایش شفافیت، نرخ مناسب و میکروکردیت را از ویژگی‌های مثبت این استارت آپ برشمارد.

او همچنین توضیحاتی در خصوص میکروکردیت کردن و وام‌دهی فردبه‌فرد در لندتک ارائه داد.

در ادامه علیرضا هوشمند، هم‌بنیان‌گذار رویداد فیناپ، در خصوص تاریخچه شکل‌گیری فیناپ و برنامه‌های آتی آن توضیحاتی ارائه داد.

او گفت: «ایده شکل‌گیری فیناپ، ۳۱ تیر ۹۶ در نمایشگاه الکامپ با هدف تسهیل ورود و تعامل استارت‌آپ‌ها به حوزه فین‌تک شکل گرفت و اولین دوره برگزاری این رویداد ۱۱ شهریور ۹۶ با همکاری کافه IT و با برگزاری یک کارگاه آموزشی در خصوص بانکداری الکترونیک و پرداخت الکترونیک بود.»

هوشمند، توسعه، آموزش و تعامل را از اهداف اصلی فیناپ عنوان کرد و گفت: «یکی از اهداف فیناپ، توسعه فین‌تک در تمام کشور بود و در این راستا رویداد فیناپ در شیراز برگزار شد و در سال جاری نیز سفر به کلان‌شهرها به‌منظور آشنایی بیشتر استارت‌آپ‌ها با سرمایه‌گذاران و تعامل میان آن‌ها صورت می‌گیرد.»

او با بیان اینکه تاکنون هفت رویداد و دورهمی با محوریت تعامل میان استارت‌آپ‌ها، کمک به رشد و حل چالش‌های حوزه فین‌تک توسط فیناپ برگزار شده بخش‌های جدید این رویداد را معرفی کرد. انتقال تجربه توسط راویان فیناپ، فرآیند شبکه‌سازی، برگزاری پنل و فیناپ پلاس را به‌عنوان بخش‌های جدید این رویداد معرفی کرد.

در ادامه صادق فرامرزی، مدیرعامل سابق شرکت ایران‌کیش و بنیان‌گذار PainTech و صابر خسروی، مشاور نوآوری به‌عنوان راویان فیناپ تجربه‌های خود را به‌صورت یک سخنرانیِ ایستاده برای شرکت‌کنندگان ارائه کردند.

فرامرزی از تجربه عبور از یک بحران در زمان مدیریت خود در مجموعه ایران کیش گفت؛ تجربه‌ای که باعث شد او پی ببرد بحران می‌تواند در شرکت‌ها باعث همدلی شود.

صابر خسروی به‌عنوان دومین راوی به بیان تجربیات خود در حیطه استارت‌آپ‌ها و فین‌تک پرداخت. او در خصوص راهکارهای استارت‌آپ‌ها برای تسهیل تعامل با سیستم بانکی کشور مطالب را ارائه کرد.

بررسی فرآیند شبکه‌سازی از دیگر بخش‌های برنامه بود که بیژن وثوقی مراحل و ویژگی‌های این فرآیند را توضیح داد.

او شبکه‌سازی را ساخت، حفظ و توسعه روابط خواند و گفت: «هر زمان بتوانید ارتباطات را بسازید و پس از آن با پیگیری مؤثر و ادامه‌دار تعامل خود را با شخص مقابل بیشتر کنید و به درجه‌ای برسید که آن شخص برای شما کاری انجام دهد در آن زمان شبکه‌سازی انجام شده است».

وثوقی کاهش هزینه‌های بازاریابی، ارتباطات جدید و ارجاعات، دیده شدن هرچه بیشتر، به‌روز ماندن به معنای داشتن اطلاعات خاص، حل مسئله و به اشتراک‌گذاری دانش و تجربه را از دلایل اهمیت شبکه‌سازی خواند.

پس از استراحت و تعامل کوتاه میان استارت‌آپ‌ها و مدیران حوزه فین‌تک، پنل تخصصی فیناپ با حضور علیرضا هوشمند، دبیر پنل، مهدی طوبایی، معاون توسعه و نظارت شاپرک و مهدی عبادی، دبیر انجمن فین‌تک برگزار شد.

در این پنل تخصصی وضعیت پرداخت‌یارها، سیستم شاپرک، اقدامات صورت گرفته در خصوص مبارزه با سایت‌های قمار و مواردی از این دست مورد بررسی قرار گرفت.

دبیر انجمن فین‌تک ایران، درباره علت طولانی شدن فرآیند پرداخت‌یاری در کشور گفت: «در بسیاری از مواقع پرداخت‌یارها به اندازه کافی بر روی شبکه شاپرک فشار نیاوردند که این فرآیند بتواند زودتر محقق شود و به تبع آن این فشار از سوی شاپرک به بانک‌ها به‌منظور پیشبرد این فرآیند صورت نگرفت.»

عبادی درباره موضوع جاه‌طلبی فین‌تک‌ها و پرداخت‌یارها در سیستم بانکی کشور گفت: «در حال حاضر ۲۰۰ میلیون تراکنش آنلاین در حال انجام است که تنها ۶ میلیون آن توسط پرداخت‌یارها صورت می‌گیرد و اگر فین‌تک‌ها جاه‌طلب بودند تعداد بیشتری از این تراکنش‌ها توسط آنها صورت می‌گرفت.»

او در ادامه به برتری پرداخت‌یارها در مقایسه با پی‌اس‌پی‌ها اشاره کرد و گفت: «هم‌اکنون تراکنش در لایه بالاتر مورد توجه پی‌اس‌پی‌ها قرار دارد و نقش پرداخت‌یارها در لایه کوچک‌تر آن مشهود است و اگر جاه‌طلب بودند به‌صورت حداقلی ۲ مشتری در اندازه شهرداری داشتند.»

عبادی خاطرنشان کرد: «اگر پرداخت‌یارها خدمات سرویس‌های پرداخت‌یاری را ارائه کنند هزینه تمام شده آن از پی‌اس‌پی‌ها کمتر خواهد بود.»

معاون توسعه و نظارت شاپرک با بیان اینکه در یک ساختار حاکمیتی پرداخت بانکی نمی‌شود از ابزارهای مالی جدید استفاده نکرد گفت: «تعداد زیادی از افراد به‌واسطه کلاه‌برداری و خدمات غیرقانونی شبکه‌های قمار ورشکسته شده‌اند و در این زمینه ابزار نظارتی دقیق نیاز است.»

او افزود: «رگولاتوری ابزاری دو لبه است و همیشه حق هرکسی است که در سیستم قضایی بتواند از کسی شکایت کند.»

عبادی گفت: «از سوی دادستانی به بانک مرکزی و شبکه شاپرک در خصوص برخورد با سایت‌های قمار و شرط‌بندی ابلاغیه‌ای صورت گرفته است و درصورتی‌که سایت قمار و شرط‌بندی بخواهد از شبکه پرداخت کشور سرویس بگیرد در این مرحله وظیفه برخورد، با شاپرک است.»

او افزود: «درصورتی‌که این سایت‌ها بخواهند بر پایه کریپتوکارنسی و کارت به کارت فعالیت‌های خود را انجام دهند بانک مرکزی مسئولیتی در این خصوص نخواهد داشت ولی در حوزه‌ای که بانک مرکزی مسئول دانسته شده باید این مسئولیت انجام گیرد.»

در خاتمه، بخش جدید رویداد با نام فیناپ‌پلاس با حضور جواد جاویدنیا، سرپرست معاونت کل دادستان کشور و فضای مجازی و امیر مستکین، دبیر ارشد دیجیاتو با محوریت فیلترینگ و احراز هویت و اطلاعات کاربران برگزار شد.


جاویدنیا در پاسخ به سؤالی در خصوص خلاهای قانونی در ارتباط با فضای مجازی و عدم وجود ضمانت اجرایی در این قوانین گفت: «ما به دنبال ایجاد یک استاندارد مشخص برای قوانین در این زمینه هستیم تا از حالت سلیقه‌ای خارج شود.»

او درباره شرایط فیلترینگ کسب‌وکارها و صدمه‌ای که از این موضوع می‌بینند گفت: «در چند ماه اخیر سعی شد تغییراتی در این خصوص اعمال شود تا کسب‌وکارها بیش از این متضرر نشوند و بخشنامه‌ای در این خصوص صادر شد که از اعمال سلیقه‌ای در این زمینه جلوگیری شود و تلاش می‌شود استارت‌آپ‌ها و کسب‌وکارهای ثبت شده موردحمایت ویژه قانونی قرار گیرند.»

گفتنی است، نظرسنجی جمعِ کل از دیگر بخش‌های این رویداد بود. در پایان اعضای تیم فیناپ در کنار مدیران حوزه فین‌تک و اصحاب رسانه عکس یادگاری گرفتند.

علاقه‌مندان به رویداد فیناپ و حوزه فین‌تک و استارت‌آپ می‌توانند آخرین اخبار، اطلاعات و تصاویر رویدادهای فیناپ را در وب‌سایت این رویداد به نشانی finupevent.ir و شبکه‌های اجتماعی آن با آی‌دی finupevent دنبال کنند.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا