خودروصنعت، معدن، تجارت

سه هزار دستگاه پژو ۳۰۱ امسال تولید می شود

دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو گفت: اکنون قالب های قطعات خودروی پژو ۳۰۱ در حال ساخت است و مطابق برنامه ای که خودروساز برای قطعه سازان تعریف کرده تا پیش از پایان امسال سه هزار دستگاه از آن تولید و تجاری می شود.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، «مازیار بیگلو» در خصوص پروژه تولید پژو ۳۰۱، افزود: عمده مشکل قطعه سازان در این خودرو، قطعات الکترونیکی است و در این زمینه با سازندگانی که خوشنام و با سابقه بوده و توانایی داخلی سازی بالاتری داشته‌اند، وارد همکاری شده‌ایم.

این مقام صنفی یادآور شد: بزرگترین مشکل فراروی قطعه سازان پرداخت نشدن هفت هزار میلیارد تومان (یا همان ۸۴۴ میلیون یورو) وعده داده شده از سوی بانک مرکزی است. این مساله به ویژه در مورد پژو ۳۰۱ که خودرویی سرمایه بر است و باید قالب‌ها، خطوط و دستگاه‌های آن ساخته شود و ۳۰۰ قطعه ساز درگیر آن هستند، مشکلات بیشتری ایجاد کرده است.

وی بیان داشت: «کم لطفی» بانک مرکزی سبب شده تا علاوه بر ایجاد مشکل در تولیدات جاری قطعه سازان، تولید پژو ۳۰۱ نیز با مشکل مواجه شود.

بیگلو ادامه داد: گروه خودروسازی سایپا نیز پروژه مشابهی را تعریف کرده و اگر نقدینگی مورد نیاز آنها تأمین نشود، همه پروژه‌های جاری و پروژه جدیدشان با مشکل مواجه خواهد شد.

اشاره بی گلو به تولید رُهام، محصول شرکت خودروسازی سایپا است که با موتور، طراحی ملی و پلتفرم داخلی توسط طراحان و مهندسان ایرانی ساخته شده است.

وی تاکید کرد: ادامه این شرایط، کاهش تولید قطعه سازان و خودروسازان و بیکاری بیش از ۵۰۰ هزار نفر را در صنعت قطعه سازی به دنبال خواهد داشت و مسببان این وضعیت باید عواقب آن را بپذیرند.

دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو در خصوص پژو ۳۰۱ و داخلی سازی آن گفت: خودروی پژو ۳۰۱ نخستین بار برای بازار چین طراحی و تولید شده بود و با ملاحظاتی که در زمینه خودکفایی در تولید و داخلی سازی این محصول انجام شد، تلاش کردیم تا ضمن حفظ کیفیت تولید، عملکرد این خودرو نیز ارتقا یابد.

وی خاطرنشان کرد: به دلیل استفاده از قطعات تولید داخل به جای قطعات سی. کی. دی (قطعات منفصله)، تولید این خودرو با هزینه‌های پایین‌تری نسبت به برنامه ریزی اولیه انجام خواهد شد.

با اجرای برجام مقرر بود خودرو پژو ۳۰۱ به عنوان دومین محصول شرکت مشترک ایران خودرو و پژو با ساخت داخل بالای ۵۰ درصد تولید شود، اما با خروج پژو از کشورمان پس از تحریم‌ها قرار است این خودرو بدون حضور پژو و با توانمندی قطعه سازان و صاحبان دانش فنی ایرانی و همچنین مواد اولیه داخلی تولید می‌شود.

مشارکت صنایع نظامی‌در تولید پژو ۳۰۱

بی گلو ادامه داد: صنایع نظامی و دفاعی نیز در ساخت قطعات با فناوری بالا این خودرو مشارکت خواهند داشت.

وی در خصوص قطعه حساس یی. سی. یو (ECU یا همان کامپیوتر) این محصول گفت: بخش نرم افزاری این قطعات در داخل کشور تولید می‌شود که از کیفیت خوبی نیز برخوردار است، اما برخی قطعات الکترونیکی استاندارد بخش سخت افزاری آن باید از خارج وارد شود.

بیگلو خاطرنشان کرد: تاکنون دستیابی به خودکفایی و عمق داخلی سازی ۸۰ درصدی در این خودرو محقق شده و اگر برخی زیرساخت‌های مربوط به صنایع مادر آماده شود، درصد خودکفایی در ساخت این محصول بیشتر خواهد شد.

وی با بیان اینکه امروز ایران خودرو و سایپا جزو خودکفاترین شرکت‌های خودروسازی جهان هستند، افزود: در جهان شاهدیم حتی بزرگترین شرکت‌های خودروسازی بخش عمده قطعات خود را در سایر کشورها تولید می‌کنند و باید «ژست خودکفایی» را کنار بزنیم.

بیگلو ادامه داد: در تولید پژو ۳۰۱ فقط برخی قطعات از جمله ورق استیل و پلی آمید که در ایران تولید نشده و بعضی قطعات استاندارد مثل بلبرینگ‌ها و قطعات الکترونیکی خاص که به دلیل تیراژ پایین شأن اقتصادی نیستند، از خارج وارد می‌شوند.

منبع
ایرنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا