بانک و بیمهطلا و ارز

کوچ تقاضا از بازار دلار

روز یکشنبه قیمت دلار نوسان چندانی را تجربه نکرد تا برای دهمین روز متوالی در یک بازه مشخص حرکت کند. روز یکشنبه شاخص ارزی ۷۰ تومان افزایش یافت و به بهای ۱۳ هزار و ۲۷۰ تومان رسید.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از دنیای اقتصادی، با وجود این افزایش، بیشتر تحلیلگران باور داشتند تقاضای عمده‌ای در بازار در روزهای اخیر حضور نداشته؛ عاملی که موجب شده است ۱۰ روز قیمت در دامنه ۱۳ تا ۱۳ هزار و ۷۰۰ تومانی نوسان کند. خروج دلار از این وضعیت به رفتار آتی معامله‌گران بزرگ و سطح عرضه بازارساز بستگی خواهد داشت.

در دومین روز هفته، قیمت دلار و سکه نوسان چندانی نکردند و خبری از فروش و خریدهای سنگین در بازار نبود. روز یکشنبه، دلار ۷۰ تومان افزایش قیمت را تجربه کرد و به بهای ۱۳ هزار و ۲۷۰ تومان رسید. سکه نیز با افزایش جزئی ۲ هزار تومانی به بهای ۴ میلیون و ۶۷۲ هزار تومان رسید.

این کمترین میزان تغییرات مقداری روزانه سکه در سال ۹۸ بود و عدم تناسب رشد این فلز گرانبها با افزایش بهای دلار منجر به افزایش حباب سکه به حدود منفی ۹۵ هزار تومان شد. در اولین روز تابستان حباب سکه در محدوده  منفی۷۰ هزار تومانی قرار داشت.

در بازار ارز نیز همچون بازار سکه نوسان قیمتی محدود و دلار در بازه ۱۳ هزار تا ۱۳ هزار و ۷۰۰ تومانی رنج شده است. تغییرات محدود قیمتی در یک بازه مشخص موجب شده است افرادی که ریال دارند، تمایل چندانی برای حضور در بازار و خرید ارز نداشته باشند. در واقع بیشتر معامله‌گران عنوان می‌کنند که در روزهای اخیر «ریال» در بازار برای خرید ارز نبوده است. به نظر می‌رسد یکنواختی بازار در هفته‌های اخیر جذابیت بازار را برای این دسته از فعالان پایین آورده است.

همزمان البته فروشنده‌ها نیز محتاط هستند و به‌دلیل وجود ریسک‌های غیر اقتصادی تمایلی برای ورود به بازار از خود نشان نداده‌اند. به این ترتیب می‌توان گفت باتوجه به کاهش حضور فروشندگان و خریداران، حجم معاملات در بازار پایین آمده است.  در بازار سکه آرامش معاملاتی بیشتر از بازار ارز به چشم می‌آید؛ چراکه بیشتر فعالان انتظار داشتند به‌واسطه افزایش رکوردی قیمت طلای جهانی، سکه نوسان زیادی را تجربه کند، ولی این فلز گرانبها با کاهش نوسان مواجه شده است و دیروز برخی از صرافی‌ها عنوان می‌کردند حتی متقاضیان خرد حاضر نبودند با قیمت‌های پایین‌تر از معاملات عمده، اقدام به خرید کنند. به‌عنوان مثال، یکی از صرافی‌ها گفت: زمانی که قیمت سکه در معاملات عمده حدود ۴ میلیون و ۶۷۰ هزار تومان بود، به چند مشتری قیمت ۴ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان را برای فروش سکه پیشنهاد کرد، ولی متقاضیان خرد حاضر به خرید نشدند. با این حال، به نظر می‌رسد سرمایه‌گذاران بزرگ کمی بیشتر از بازیگران خرد تمایل به خرید سکه داشتند و همین عامل زمینه‌ساز رشد جزئی فلز گرانبهای داخلی شد. با این حال، قیمت سکه از انتهای هفته گذشته تا دیروز هماهنگ با بهای اونس در بازارهای جهانی و قیمت دلار در بازار داخلی حرکت نکرده و همین عامل موجب شده که حباب این فلز گرانبها برای سومین روز متوالی منفی ثبت شود. برای اینکه حباب سکه کاهش پیدا کند، یا باید قیمت دلار در بازار داخلی کاهش پیدا کند یا بهای اونس با فرض ثبات قیمت دلار تا حدود هزار و ۳۷۰ دلار عقب نشینی کند.

دیدگاهی که فرسودگی نوسان‌گیران را رقم زد

به گفته تحلیلگران، بازارساز در ۴۰ روز اخیر دو تاکتیک را در بازار به اجرا در آورد: اولی افزایش عرضه ارز به قصد سورپرایز کردن نوسان‌گیران و ضرری کردن آنها و دومی، محدود کردن دامنه نوسان در یک بازه مشخص. بررسی روند قیمتی ۱۰ روز اخیر نشان می‌دهد شیوه دومی که بازارساز به اجرا درآورده موجب شده است که نوسان‌گیران از بازار حداقل به‌طور موقت کناره‌گیری کنند. این موضوع از آن جهت بیشتر به چشم می‌آید که قیمت دلار در روزهای اخیر با وجود اخبار منفی نتوانست تحت تاثیر جوسازی معامله‌گران با نوسانات غیرمنتظره مواجه شود. در ۱۰ روز اخیر قیمت دلار نه توانسته به زیر مرز ۱۳ هزار تومانی برود و نه توان عبور از محدوده ۱۳ هزار و ۷۰۰ تومانی را داشته است. به گفته فعالان، این تغییرات محدود توان نوسان‌گیران را تحلیل برده است و فرسودگی بیشتر آنها، می‌تواند در میان مدت زمینه‌ساز آرامش بیشتر در بازار شود.

دسته‌بندی وضعیت معامله‌گران ارزی

در بازارهای جهانی بعضا معامله‌گران را بر اساس نوع رفتارشان در سه دسته ماهی‌های کوچک، وال‌ها و کوسه‌ها قرار می‌دهند. در شرایط فعلی در بازار داخلی نیز برای ترسیم بهتر شرایط بازار می‌توان معامله‌گران را در این مقوله بندی قرار داد. با توجه به وضعیت بازار می‌توان گفت که ماهی‌های کوچک که معمولا رفتار پیرو دارند، از بازار خارج شده‌اند، چراکه به‌دلیل رنج شدن بازار، الگوی خاصی برای تنظیم موقعیت خرید یا فروش ندارند و به همین علت ترجیح می‌دهند، فعلا در بازار حضور خاصی نداشته باشند. نوسان‌گیران نیز در روزهای اخیر فعالیت خاصی در بازار نداشته‌اند؛ چراکه حضور بازارساز موجب محدود شدن دامنه حرکتی قیمتی شده است. در این میان آنچه در شرایط فعلی برای روند آینده بازار اهمیت دارد، رفتار آینده وال‌ها یا همان معامله‌گران بزرگ بازار است. در حال حاضر مشخص نیست که کناره‌گیری این دسته به‌دلیل کمین برای خرید در قیمت‌های پایین است یا گوشه‌نشینی که تنها به‌واسطه عدم انتظار برای قیمت‌های بالاتر ایجاد شده است.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا