اقتصاد کلان

اینستکس در حد یک دفتر حسابداری است

یک کارشناس حوزه اقتصاد و تحریم های بین الملل گفت: کانال مالی اروپا برای تجارت با ایران (INSTEX) در حد یک دفتر حسابداری است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، حسین حاجیلو در برنامه «رهیافت» رادیو اقتصاد ضمن اشاره به تاریخچه سازو کار پشتیبان تجاری اروپا افزود: پس از اینکه آمریکایی ها از برجام خارج شدند اروپا به ایران وعده داد جلوی تحریم های آمریکا می ایستد و تا جائی که توان دارد جلوی ضربه خوردن تعاملات خارجی ایران را سد می کند.

وی اظهارداشت: ابتدا چند پیشنهاد در این زمینه مانند ایجاد بانک برای ایران، تعامل بانک مرکزی ایران و اروپا با یکدیگر و راه اندازی کانال ویژه مالی (اس.پی.وی)مطرح شد.

همچنین بخوانید

این کارشناس حوزه اقتصاد و تحریم های بین الملل گفت: واقع مطلب اینکه اروپایی ها پس از گذشت هفت تا هشت ماه تعلل نسبت به اجرای تعهدات خوددر نهایت به یک اینستکسی (ابزار پشتیبان تجاری اروپا) رسیدند که نه جنس بانکی دارد، نه جنس مالی دارد و در عین حال قرارنیست در سیستم مزبور پولی جابجا شود.

وی ضمن پاسخ به این سئوال که چرا گفته می شود ابزار پشتیبان تجاری اروپا افزود: چون مالی نیست بلکه تجاری است.

حاجیلو بیان داشت: تجاری به این مفهوم که از تجارت پشتیبانی می کند یعنی کالایی که ایران به اروپایی ها می فروشد و کالایی که دریافت می کند این روندرا به نوعی حسابرسی می کند.

وی گفت: ابزار پشتیبان تجاری اروپا به زبان ساده یک دفتر حسابداری است یعنی کالایی که ایران به اروپایی ها و دیگران می فروشد و همینطورکالاهای که از کشورهای اروپایی وارد می کند در دفاتر اینستکس مستقر در ایران و اروپا ثبت می شود به واقع در این پروسه مبادله کالا به کالا اتفاق می افتد و هیچ پولی جابجا نمی شود.

این کارشناس حوزه اقتصاد و تحریم های بین الملل گفت: چیزی که اروپایی ها سال گذشته به ایران وعده دادند این بود که جلوی تحریم های آمریکا بایستند معنی و مفهوم این حرف اینکه نخست نفت ایران را بخرند و کانالی که ایجاد شده شارژ کنند و دیگر اینکه هر نوع کالای حتی کالاهای تحریمی مانند طلا و قطعات خودرو به ایران بفروشند اما چیزی که در قالب ابزار پشتیبان تجاری اروپا تعریف شده اینکه نفت نخرند و هر کالای به ایران نفروشند پس چه بفروشند غذا و دارو چیزی که مشمول تحریم نیست.

حاجیلو افزود: این کالاها خارج از دایره تحریم بوده و هیچ کشوری کالاهای مزبور را در دنیا تحریم نمی کند چون از نظر حقوق بشری مسئله دارد.

وی در ادامه یادآورشد: متاسفانه ابزار پشتیبان تجاری اروپا ابزاری برای اجرای تحریم های آمریکا تبدیل شده است.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا