بانک و بیمهپرداخت الکترونیک

ماجرای نموداری گمراه‌کننده درباره محبوبیت رمزارزها / ترکیه، کریپتو-دوست‌ترین کشور جهان نیست

استاتیستا، نموداری با عنوان «رمزارزها چقدر در نقاط مختلف جهان رایج هستند؟» منتشر کرده است. در این نمودار، درصد ژاپنی‌ها و آمریکایی‌هایی که تاکنون کریپتوکارنسی داشته‌اند، بسیار کمتر از شهروندان ترکیه و کشورهای آمریکای لاتین است. این در حالی است که آمریکا و ژاپن پیشگامان رمزارز جهان هستند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی و به نقل از راه پرداخت، بعضی از رسانه‌های فارسی نمودار استاتیستا را منتشر کرده‌اند و به این نتیجه رسیده‌اند که ارزهای رمزنگاری‌شده همچون بیت کوین در ترکیه و منطقه آمریکای لاتین از محبوبیت بیش‌تری برخوردار شده‌اند. (+)

در نظرسنجی آنلاین استاتیستا، در هر کشور، حدودا هزار پاسخ‌دهنده، شرکت کرده‌اند. بر اساس نتایج نظرسنجی، از هر پنج نفر شهروند ترکیه، یک نفر گفته که رمزارز دارد یا قبلا داشته است. در این نظرسنجی، پس از ترکیه، کشورهای آمریکای لاتین یعنی برزیل، کلمبیا، مکزیک و شیلی، درصدهای خوبی کسب کرده‌اند.

اما نکته قابل تأمل در این نظرسنجی این است که بر اساس آن، مردم کشورهای پیشتاز در زمینه رمزارزها نظیر ایالات متحده، ژاپن و چین، آشنایی کمتری با رمزارزها داشته‌اند.

نتایج به دست‌آمده در نظرسنجی استاتیستا، با فرض صحت روش‌های آماری، به دلیل آن است که در نظرسنجی، تعداد افراد در نظر گرفته شده‌اند و نه حجم رمزارزهایی که این افراد داشته‌اند. بر اساس آمار استاتیستا، فقط سه درصد پاسخ دهندگان در ژاپن، رمزارز داشته‌اند. اما می دانیم که ژاپنی‌ها نیمی از بیت‌کوین‌های دنیا را در اختیار دارند اما این میزان بیت‌کوین در اختیار تعداد محدودی است.

همچنین ۹۰درصد خریدهای بیت‌کوین، با دلار آمریکا و ین ژاپن انجام می‌شوند. طبق آمار کوین‌هیلز، دلار آمریکا با ۸۰درصد و ین ژاپن با ۱۲درصد، متدوال ترین ارزهایی بوده اند که برای خرید بیت‌کوین استفاده شده اند. لیر ترکیه، با سهم حدودا یک درصدی، رتبه پنجم را داشته است. (+)

در ادامه نگاهی به میزان رواج کریپتوکارنسی در سه کشور ژاپن، آمریکا و چین خواهیم داشت:

ژاپن

اگر سنگاپور را هاب فین‌تک آسیا بدانیم، باید ژاپن را هم هاب ارزهای رمزنگاری‌شده دنیا بدانیم. گرچه چینی‌ها بیشترین ماینرهای بیت‌کوین دنیا را دارند، ولی نیمی از بیت‌کوین‌های دنیا در اختیار ژاپنی‌هاست و این کشور بیشترین زیرساخت‌ها را برای استفاده مردم از این ارز رمزنگاری‌شده دارد. حتی دولت ژاپن بیت‌کوین را به‌عنوان ارز رسمی این کشور معرفی کرده است و کریپتوکارنسی، به عنوان یک روش قانونی برای پرداخت در این کشور به حساب می‌آید.

حتی ژاپنی‌ها، رمزارز بومی خود را هم دارند و می‌توانند در برخی از فروشگاه‌های فیزیکی سطح شهر، با موناکوین، خرید کنند. (+)

ژاپن، از لحاظ سازگاری قوانینش، یکی از کریپتو-دوست ترین کشورهای جهان است. (+)

ایالات متحده آمریکا

بر اساس نمودار استاتیستا، فقط ۵ درصد از آمریکایی‌ها، کریپتوکارنسی داشته‌اند یا در حال حاضر دارند.

درباره شهروندان آمریکایی که کریپتوکارنسی دارند، آمار متفاوتی وجود دارد. برای مثال بر اساس یک نظرسنجی، ۸ درصد آمریکایی، کریپتوکارنسی دارند. بر اساس این نظرسنجی، بیت‌کوین محبوب‌ترین رمزارز در میان آمریکایی‌هاست و ۵ درصد شهروندان این کشور، بیت‌کوین دارند. (+)

بر اساس نظرسنجی دیگری، ۱۱ درصد آمریکایی‌ها بیت‌کوین داشته یا دارند. بر اساس این نظرسنجی، میزان آمریکایی‌هایی که به بیت‌کوین آگاه هستند هم از ۷۷ درصد در پاییز ۲۰۱۷ به ۸۹ درصد در بهار ۲۰۱۹ رسیده است. (+)

لوکال بیت‌کوینز، یکی از شناخته شده ترین صرافی‌های جهان است. بر اساس آمار، آمریکایی‌ها هر هفته چیزی در حدود ۱۰ درصد حجم معاملات بیت‌کوین این صرافی را داشته‌اند. (+)

اما جدا از تعداد شهروندان آمریکایی که با بیت‌کوین آشنایی دارند، ایالات متحده یکی از مهم‌ترین کشورها در زمینه رمزارزهاست؛ برای مثال تعدادی از فین تک‌های موفق جهان در زمینه رمزارز، متعلق به ایالات متحده هستند. شبکه پرداخت ریپل و ارز رمزنگاری‌شده آن ایکس‌آرپی (XRP) و سیرکل فایننشیال از جمله این فین تک‌ها هستند.

جمعی از مهم‌ترین صرافی‌های کریپتوکارنسی جهان از جمله کوین‌بیس و بیترکس، مبدأ آمریکایی دارند.

همچنین شرکت ۲۱، آمریکایی است. استخر استخراج این شرکت، ۳ درصد کل بیت‌کوین جهان را استخراج می‌کند. (+)

چین

چین، از لحاظ قوانین مربوط به رمزارزها، یکی از سخت‌گیرانه‌ترین کشورها محسوب می‌شود. حتی گفته می‌شود که چین در حال بررسی برای ممنوعیت استخراج رمزارزها است.

اما چینی‌ها سهم بزرگی در بازار رمزارز جهان دارند. ارزانی برق در کنار سایر مزیت‌های تولیدی که کشور چین دارد، باعث شده تا این کشور به مانند سایر صنعت‌ها، در مانینیگ هم مزیت رقابتی داشته باشد و چینی‌ها بیشترین ماینرهای بیت‌کوین دنیا را به خود اختصاص دهند.

همچنین جمعی از بزرگ‌ترین استخرهای ماینینگ جهان، از جمله BTC.com، AntPool، F2pool و ViaBTC چینی هستند. سهم بازار چینی‌ها، در بازار استخرهای ماینینگ، همواره بیش از ۵۰ درصد بوده است. حتی گفته می‌شود که استخرهای چینی، ۸۰ درصد سهم بازار را در اختیار دارند. (+) (+)

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا