بورسبورس اوراق

۱۷درصد «تاصیکو» و «تیپیکو» با قیمت نجومی آگهی شد/ آیا عزم شستا برای خروج از بنگاه‌داری جدی است؟

شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی در روز گذشته اعلام کرد که در نظر دارد تا ۱۷ درصد از سهام خود (برابر با یک سیت مدیریتی) را در شرکت‌های سرمایه‌گذاری دارویی تامین (تیپیکو) و سرمایه‌گذاری صدر تامین (تاصیکو) را به صورت یکجا و نقد به فروش برساند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، روز گذشته اطلاعیه عرضه سهام دو شرکت از زیر مجموعه‌های بورسی سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا) بر روی تارنمای شرکت بورس تهران درج شد. بر اساس اطلاعیه‌های منتشر شده «شستا» در نظر دارد تا ۱۷ درصد از سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری دارویی تامین و سرمایه‌گذاری صدر تامین را به صورت یکجا و نقد در دوم مردادماه به فروش برساند.

اطلاعیه فروش سهام این شرکت‌ها پس از آن مطرح می‌شود که «شستا» پیش‌تر قصد خود را برای خروج از بنگاه‌داری و تقویت و تغییر ساختار پرتفوی سرمایه‌گذاری خود اعلام کرده بود. با این حال بررسی قیمت و نحوه فروش مطرح شده از سوی شرکت حاکی از آن است که بزرگ‌ترین شرکت سرمایه‌گذاری کشور آنقدرها هم برای فروش سهام خود جدی نیست.

برای اثبات این مدعا می‌توان نگاهی به میزان و قیمت سهامی که شرکت در نظر دارد بفروشد انداخت. با نگاهی به ترکیب سهامداران «تیپیکو» می‌توان دریافت که «شستا» تنها یک کرسی هیأت مدیره (معادل ۱۷ درصد از کل سهام) را به فروش می‌رساند. این در حالی است که این شرکت مالکیت ۵۳ درصد از سرمایه گذاری دارویی تامین را در اختیار دارد. با این حال آنچه که اطلاعیه فروش سهام «تیپیکو» را جالب توجه کرده، نه میزان سهام عرضه شده بلکه نحوه تسویه آن است.

همان طور که پیش‌تر اشاره شده، نحوه تسویه وجه حاصل از فروش سهام هر دو شرکت یکجا و نقد در نظر گرفته شده. بنابراین در صورتی که فرض کنیم سهام «تیپیکو» در این عرضه به فروش می‌رسد، خریدار موظف خواهد بود تا بیش از ۷۷۷ میلیارد تومان را نقداً به فروشنده بپردازد.

از طرف دیگر «شستا» قیمت فروش هر سهم از «تیپیکو» را در حالی  هزار و ۵۷۷ تومان در نظر گرفته که قیمت امروز هر سهم در نماد عادی به هزار و ۲۰۰ تومان رسید. همچنین قیمت هر سهم «تیپیکو» برای عرضه عمده، تقریبا معادل ۱۰۰ درصد خالص ارزش دارایی شرکت به ازای هر سهم تعیین شده است. از این رو نمی‌توان شرایط مورد نظر «شستا» را برای فروش این میزان سهام، برای خریدار جذاب تلقی کرد.

WhatsApp Image 2019-06-24 at 05.39.45(1)

نحوه و قیمت فروش «تاصیکو» نیز شرایطی به مراتب سخت‌تر از «تیپیکو» دارد. در حالی که NAV این نماد به ازای هر سهم در حدود ۳۷۵ تومان است، شستا قیمت هر سهم این شرکت را برای عرضه ۴۳۷ تومان در نظر گرفته است. این قیمت در شرایطی در نظر گرفته شده که حتی به فرض موفقیت در فروش ۱۷ درصد از سهام «تاصیکو»، «شستا» باز هم مالک ۶۳ درصد از این شرکت خواهد بود.

از تمامی این عوامل یعنی گران بودن و نداشتن حق رای موثر برای خریدار که بگذریم، خرید ۱۷ درصد از سهام «تاصیکو» برای خریدار بیش از هزار و ۴۸۷ میلیارد تومان آب می‌خورد. در شرایطی که قیمت هر سهم این شرکت در بازار سهام ۲۸۴ تومان است و همچنین بلوک، ارزش مدیریتی خاصی ندارد، بعید است خریدار با چنین مبلغ سنگینی آن هم به طور یکجا  و نقد مایل به خرید باشد. از این رو می‌توان اینطور تلقی کرد که شرایط سخت و عجیب این عرضه نه تنها به ثمر رسیدن آن منجر نمی‌شود آن بلکه عزم «شستا» را نیز برای خروج از بنگاه داری در هاله‌ای از ابهام فرو می‌برد.

 

منبع
اقتصادآنلاین - محمد امین خدابخش

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا