اقتصاد کلان

عدم عضویت در اف‌ای‌تی‌اف به معنی دائمی کردن تحریم‌ها علیه ایران است

معاون اسبق ارزی بانک مرکزی گفت: چشم انداز ایران برای عضویت در اف‌ای‌تی‌اف نباید تنها امروز و شرایط تحریمی کنونی باشد چرا که با برون رفت از این وضعیت ایران نیاز دارد موقعیتی عادی در ارتباط با دیگر کشورها داشته باشد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، سیدکمال سید علی، معاون اسبق ارزی بانک مرکزی با اعلام این مطلب در گفتگو با خبرانلاین افزود: استناد برخی برای توضیح بی اثری عضویت در اف ای تی اف، شرایط تحریمی کنونی است در حالی که قرار نیست ایران تا ابد در شرایط تحریم باقی بماند و لازم سات چشم انداز وسیع تری در دستور کار سیاستگذار و تصمیم گیر در این حوزه قرار گیرد.

عدم عضویت در اف‌ای‌تی‌اف به معنی دائمی کردن تحریم‌ها علیه ایران است وی عدم عضویت در اف ای تی اف را در حقیقت نوعی خودتحریمی و محروم کردن کشور از داشتن روابط عادی بانکی و مالی با جهان دانست و گفت:هر چند این نهاد تعلیق ایران را به مدت چهار ماه تمدید کرده است اما حلقه ارتباطات مالی و بانکی ایران، حالا تنگ‌تر از قبل شده است.

مدیرعامل پیشین صندوق ضمانت صادرات تاکید کرد: برای درک بهتر وضعیت کافی است تصور کنیم شرایط ایران عادی بود، اگر ما در موقعیت عادی قرار داشتیم، نمی توانستیم بدون عضویت در این نهاد بین المللی، ارتباطی با جهان داشته باشیم. در حقیقت در این شرایط تاثیرگذاری این عضویت بسیار بالا بود حال انکه برخی به استناد شرایط کنونی تاکید دارند که عضویت در این نهاد گشایشی ایجاد نمی کند.

وی با انتقاد از این نگاه، گفت: ایا این افراد تصور دارند ایارن همیشه تحت تحریم است، بالاخره کشوری که تلاش دارد، حق خود را در مناسبات جهانی بگیرد، می تواند از این موقعیت خروج کند و با دنیا در شرایط عادی وارد رابطه شود، در این صورت عدم عضویت در چنین نهادی خود عاملی برای تحریم مجدد ایران محسوب می شود، آن هم نه فقط از سوی آمریکا بلکه از سوی تمامی کشورهای جهان.

وی در توضیح این مطلب ادامه داد: عضویت در این نهاد سبب می شود تا روابط عادی بانکی نیز برقرار شود ولی عدم عضویت حتی شانسی برای تامین فاینانس یا گرفتن حواله نیز دچار مشکل می‌شدیم. به همین دلیل باور دارم در شرایط عادی مسئولان امر تا این اندازه سخت گیری نمی‌کردند.

معاون اسبق ارزی بانک مرکزی با تاکید بر اینکه فشارهای اقتصادی ایالات متحده امریکا علیه ایران نوعی جنگ اقتصادی تمام عایر تلقی می شود، گفت: هر چند حلقه ارتباطات بانکی ایران تنگ شده است اما به دلیل ماهیت وضعیت جنگ اقتصادی، نقل و انتقال پول به کشور به شکل عادی و از طریق راه های مرسوم صورت نمی گیرد. اضافه کردن سپاه به لیست تروریستی در ایالات متحده عملا فشار بیشتری را هم به سیستم بانکی کشور آورد. درنتیجه شرایط کشور خاص است و این مساله سبب شده تا مسئولان نیز احتمالا وسواس بیشتری در پذیرش شروط FATF داشته باشند.

وی در ادامه با اشاره به تمدید چهار ماهه تعلیق ایران، تصریح کرد:بهتر است با چشم باز به وضعیت نگاه کنیم، هنوز فرصت باقی است،  به نظر من این اتفاق یعنی تمدید تعلیق ها با همه محدودیت های اعمالی بیشتر نسبت به گذشته باز هم نشان از تمایل و تا حدی انعطاف FATF نسبت به ایران دارد چرا که طبق قوانین می توانستند عضویت ایران را رد کنند.

 سید علی ادامه داد: اکنون چهار ماه زمان خوبی است که هم تا اندازه ای وضعیت تنش های بین المللی ما با ایالات متحده و متحدینش مشخص در خاور میانه مشخص شود و هم مجمع تشخیص مصلحت نظام، با فراغ بال و دقت حداکثری لایحه مربوطه را بررسی کند. به هر روی تصویب این لایحه تا حدودی حسن نیت ایران و تلاش برای کاهش تنش ها و اتخاذ تصمیمات معقول را به نمایش خواهد گذاشت.

این کارشناس بانکی با اشاره به مباحث FATF، اجرای مفاد پیش بینی شده در این حوزه را به سود کشور ارزیابی کرد و افزود: گرچه امروز شاید تصویب این مقررات به گشایش چشمگیری منجر نشود، ولی با کاهش تنش های بین المللی که گریزناپذیر است، آرام آرام تاثیرات این طرح خود را نشان می‌دهد. FATF  سالهاست که در این زمینه فعالیت می‌کند و راه حل هایش به بسیاری از کشورها نتایج مثبتی داشته درنتیجه با وجود اینکه شاید اروز دستاورد بزرگی نداشته باشد، اما در آینده به سود کشور خواهد بود و هر روز هم می توانیم با مدرسه برویم.

او در پایان تاکید کرد: ما منتظر رفع تحریم و گشایش از طریق عضویت در اف ای تی اف نیستیم اما برخی با طرح وارونه مباحث قصد دارند نتیجه مطلوب خود را از بحث بگیرند.  

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا