صنعت، معدن، تجارت

بی رمقی در جذب سرمایه گذاری خارجی

یک فعال و پیشکسوت در حوزه اقتصاد کشورگفت: جایگاه ایران در جذب سرمایه گذاری خارجی به هیچ وجه مناسب نیست.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، جمشید عدالتیان در برنامه «چالش» رادیو اقتصاد افزود: رتبه ایران در جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی در سال ۲۰۱۷ برابر با ۴۰ بوده که در سال ۲۰۱۸ با ۱۰ پله سقوط به جایگاه ۵۰ تنزل پیدا کرده است.

وی در ادامه تحریم را یکی از عوامل تاثیرگذار در نزول ۱۰ پله‌ای ایران در جذب سرمایه‌گذاری خارجی دانست و اظهارداشت: این رتبه در سال ۲۰۱۹ نیز کاهشی خواهد بود.

همچنین بخوانید

این فعال و پیشکسوت در حوزه اقتصاد کشورگفت: تحریم درست است که اثرگذاشته ولی قبل از تحریم ها نیز رتبه ایران برای جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی مناسب نبوده است.

وی افزود: جذب سرمایه گذاری خارجی در ایران هیچ وقت بالای ۱۰ میلیارد دلار نبوده و بیشتر زیر این عدد بوده است.

عدالتیان اظهارداشت: جدا از مسائل تحریم عمده عوامل موثر عدم جذب سرمایه گذاری خارجی درکشور می توان به نامناسب بودن فضای کسب و کار، شفافیت و رقابت پذیری اقتصادی و بسیاری موارد دیگر اشاره کرد.

وی ادامه داد: جذب سرمایه گذاری خارجی یک رابطه دو طرفه است اینطوری نیست که کشوری فقط بتواند سرمایه گذاری خارجی جذب کند در خیلی از موارد لازم است در سایر کشورها سرمایه گذاری هم انجام دهد.

این پیشکسوت حوزه اقتصاد گفت: تراز میزان سرمایه گذاری مورد جذب و سرمایه ای که از ایران خارج شده خیلی مهم است.

وی به رادیو اقتصاد افزود: آمارها نشان می دهد که سرمایه گذاری ایرانی در خارج از کشور مثل دبی بالای ۲۰۰ میلیارد دلار است.

عدالتیان اظهارداشت: تحریم باعث شده ایرانی ها بیشتر در کشورهای همسایه مثل عراق سرمایه گذاری و تولید کنند بواسطه اینکه بتوانند مواد اولیه مورد نیاز خودهم برای عراق و هم برای کشور را وارد کنند به هرحال یکی از راه هایی که پیش بینی شده است.

وی با اشاره به این جمله که سرمایه ایرانی در خارج از کشور بیشتر فرار سرمایه بوده است، اظهارداشت: برای مثال آمریکا بزرگترین سرمایه گذار و جذب کننده سرمایه در دنیاست بنابراین سرمایه گذاری های که آمریکایی ها در خارج از کشور انجام می دهند سود این سرمایه گذاری ها به کشور مادر برمی گردد اما سرمایه گذاری که ایرانی ها به فرض در بخش مسکن ترکیه انجام می دهند هیچ سودی به کشور برنمی گردد بلکه در همان کشور جذب می شود.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا