تعاون و اشتغالکسب و کار

ساماندهی نظام مجوزدهی لازمه بهبود کسب و کار

رئیس مرکز ملی پایش بهبود فضای کسب و کار وزارت اقتصاد گفت: ساماندهی نظام مجوزدهی لازمه بهبود محیط کسب و کار در هر کشوری است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، علی فیروزی در گفتگوبا رادیو اقتصاد افزود: تسهیل فرآیند صدور مجوزها از اولویت‌های مهم در بهبود محیط کسب و کار محسوب می‌شود.

وی اظهارداشت: تمامی کشورهای پیشرفته دنیا یکی از اولین کارهای که انجام داده اند برای بهبود محیط کسب و کار ها ساماندهی نظام مجوز دهی بوده است.

رئیس مرکز ملی پایش بهبود فضای کسب و کار وزارت اقتصاد گفت: این ساماندهی نیز از کسب و کارهای کوچک و متوسط آغاز شد یعنی مجوزهای که منجر به ایجاد کسب و کارهای کوچک و متوسط می شد را بهینه و فرآیندها را تسهیل کردند.

وی افزود: اقدام مدنظر باعث رونق اشتغال، تولید، رشد اقتصادی و بسیاری موارد دیگر در این کشورها شد.

فیروزی بیان داشت: خوشبختانه این اتفاق در ایران هم در حال انجام است یعنی حاکمیت سامانه ای برای دریافت درخواست مجوزها و صدور مجوزها بصورت یکپارچه در نظر گرفته که از یک قاعده مشخصی به اسم قاعده دریافت یکباره مدرک پیروی می کند.

وی گفت: توضیح اینکه با راه اندازی این امکان اگر فردی بخواهد مجوز کسب و کاری را در کشور دریافت کند در طول مسیر دریافت مجوز چندین بار از متقاضی مدارک مورد نیاز و استعلامات را طلب نخواهند کرد بلکه یکبار این مدارک بصورت مشخص الکترونیکی از مرجع اصلی بوسیله حاکمیت (صادرکننده مجوز) دریافت می شود.

رئیس مرکز ملی پایش بهبود فضای کسب و کار وزارت اقتصاد افزود: این حرکت اساسی ضمن نجات دادن مردم از جابجا شدن در بین سازمان ها می تواند از جعل مدارک و اسناد هم به شدت جلوگیری کندچون استعلامات مورد نیاز مجوزها از مرجع اصلی در حال دریافت است.

وی همچنین در خصوص اینکه با اجرای این سازو کار برای حاکمیت چه اتفاق خواهد افتاد، یادآورشد: یکی از اتفاقات میمون و مبارک برای حاکمیت اینکه آمایش سرزمینی مجوزها و کسب و کار را بدست می آورد یعنی حاکمیت از یک نقطه می تواند کنترل کند چرا در خصوص دریافت یک مجوزی صف وجود دارد و صدور مجوز به سختی اتفاق می افتدبه عبارتی پشتیبان تصمیم گیری و یک سیستم آمایش سرزمینی روی مجوزها و کسب و کارها برای حاکمیت ایجاد می شود که باعث ارتقای شفافیت، ارتقای سطح عدالت در صدور مجوزها و مزایای بی شمار دیگری می شود که همه کشورها در حال استفاده از این مزایا هستند و ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا