امور زیربناییراه و ساختمان

هیچ یک از خطوط کشتیرانی پس از تحولات اخیر منطقه‌ای بنادر ایران را ترک نکردند

راستاد گفت: تحولات منطقه‌ای خوشبختانه تاثیری در کشتیرانی تجاری و بنادر بازرگانی کشورمان نداشته است و اقدامات طبق روال سابق در حال انجام ست.

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،، محمد راستاد در جمع خبرنگاران در حاشیه مراسم روز جهانی هیدروگرافی با بیان اینکه هیدروگرافی تاثیر مهمی در ایمنی دریانوردی دارد گفت: ایران هم اقدامات گسترده‌ای در ارتقای نقش آفرینی هیدروگرافی انجام داده است و یکی از اعضای فعال هیدروگرافی محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه ایران از سال ۱۳۴۰ به عضویت این سازمان در آمده است گفت: در حال حاضر کشورمان جزو ۳۰ کشور شورای بین المللی هیدروگرافی است.

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: در حال حاضر ایران رئیس کمیسیون منطقه‌ای هیدورگرافی با حضور کشورهای حوزه خلیج فارس و دریای عمان است و ریاست ایران تا سال ۲۰۲۳ ادامه دارد.

راستاد افزود: سال ۸۴ با شکل‌گیری کمیته هیدروگرافی سازمان بنادر و سایر نهادها اقدامات خوبی در این حوزه انجام شده است و تاکنون ۷۶ سلول نقشه الکترونیکی دریایی تهیه و در سطح بین المللی منتشر شده است.

رئیس سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه تاکنون ۲۷۷ هزار نسخه از این نقشه‌ها انتشار و توسط سایر کشورها خریداری شده است ادامه داد: درآمد حاصل از فروش این نقشه‌ها یک میلیون و ۲۰۰ هزار دلار بوده است و قرار بر این است که از طریق ناشران بین المللی نسبت به  انتشار کاغذی این نقشه‌ها اقدام کنیم.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه آیا با توجه به تحولات اخیر منطقه‌ای و حمله به نفتکش‌ها خطوط کشتیرانی خارجی برای خروج از آب‌های ایران و ترک بنادر کشورمان اقدامی کرده‌اند گفت: تحولات منطقه‌ای خوشبختانه تاثیری در کشتیرانی تجاری و بنادر بازرگانی کشورمان نداشته است و اقدامات طبق روال سابق در حال انجام ست.

وی ادامه داد: واردات غیرنفتی سال گذشته ۱۵ درصد رشد داشته و همچنین صادرات غیرنفتی دو برابر واردات و تا حجم ۱۳ میلیون تن بوده است.

راستاد گفت: ظرفیت‌های قابل توجه بندری و دریایی در کشورمان وجود دارند که تحریم‌ها نمی‌توانند بر روی آنها تاثیر بگذارند چرا که در دوران تحریم در سال گذشته مراوده دریایی ایران به ۲۶۵ میلیون تن رسید.

معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: پس از تحولات اخیر منطقه‌ای تاکنون هیچ یک از خطوط کشتیرانی اعلامی مبنی بر ترک بنادر ایران و محدودیت تردد در آب‌های ایران را اعلام نکرده است.

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ایلنا مبنی بر آخرین خبر درباره توفیق شناور ایرانی متعلق به شرکت تایدواتر در آ‌ب‌های کویت اظهار داشت: کشتی به دلیل مسائل قضایی توقیف شده است و مرجعی که این کشتی را توقیف کرده است مرجع قضایی کویت است و پیگیری آن دیگر در اختیار مرجع دریایی این کشور نیست.

وی تاکید کرد: سازمان بنادر شرکت مالک و وزارت امور خارجه در حال پیگیری موضوع هستند تا هر چه زودتر کشتی از توقیف خارج شود.

وی همچنین درباره جایگزینی معاون امور دریایی که چند روز گذشته به سمت استانداری گلستان منصوب شد گفت: آقای جلیل اسلامی را به جای آقای هادی حق‌شناس برای اداره امور معاونت دریایی سازمان بنادر به شورای عالی معرفی کرده‌ایم.

وی افزود: دستگاه‌های متعددی در شورای عالی سازمان بنادر و دریانوردی حضور دارند که انتصاب آقای جلیلی باید به تصویب این شورا برسد.

 

منبع

ایلنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا