امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

کاهش میزان مصرف چای در کشور

رئیس هیئت مدیره اتحادیه تولیدکنندگان، بازرگانان و صنایع بسته بندی چای از کاهش میزان مصرف چای در کشورخبر داد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  حمیدرضا موثقی در گفتگو با رادیو اقتصاد افزود: گرانی و کاهش توان خرید مردم تنها دلیل افت مصرف چای در ایران است.

وی ضمن اشاره به اینکه چای نخستین نوشیدنی حلال پس از آب است، اظهارداشت: مردم امروز جدا از چای بواسطه اوضاع بد اقتصادی مملکت توان خرید و استفاده بسیاری از کالاهای ضروری دیگر را هم ندارد.

همچنین بخوانید

رئیس هیئت مدیره اتحادیه تولیدکنندگان، بازرگانان و صنایع بسته بندی چای کشورگفت: سالانه ۱۰۰ هزار تن چای در کشور مصرف می شود که از این میزان ۲۰ هزار تن در داخل تولیدو ۸۰ هزار تن دیگر باید از محل واردات تامین شود.

وی ودر ادامه افزود: طبق معمول واردات چای از سه کشور هند، سریلانکا و کنیا صورت می گیرد.

موثقی بیان داشت: سال گذشته به دلیل اینکه دولت ارز ترجیحی یا ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردات چای اختصاص می داد و از طرفی مبادلات بانکی ایران با هندوستان راحت تر بود و همینطور ارزانتر بودن چای هند گاهی بین ۵۰ سنت تا یک دلار نسبت به چای سریلانکا واردکنندگان اشتیاق بیشتری به وارد چای از هند داشتند.

وی به رادیو اقتصاد گفت: این بدین معنی نیست که مصرف چای کشور بالا رفته یا واردات چای افزایش یافته است.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه تولیدکنندگان، بازرگانان و صنایع بسته بندی چای کشور افزود: سال گذشته با توجه به جاذبه ای که واردات چای داشت به واسطه تخصیص ارزترجیحی میزان واردات نتوانست فاصله بین تولید تا مصرف داخلی را پر کند و این نشان از کاهش مصرف چای در کشور نسبت به گذشته دارد.

وی با بیان اینکه واردات چای طی سال ۹۷ برمدار کاهشی بوده است، اظهارداشت:میزان واردات چای طی سال گذشته ۶۲ هزار و ۳۰۰ تن بوده یعنی بالاترین حجم میسر و قابل واردات.

موثقی در ادامه یادآورشد: این میزان واردات با احتساب ۱۵ تا ۱۶ هزار تن چای تولید داخل در سال گذشته بصورت اتوماتیک به یک عدد زیر ۹۰ هزار تن خواهیم رسید.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا