بین الملل

نقش چین در صعود قیمت طلا /خرید ۷۰ تن طلا طی شش ماه

قیمت طلا در هفته جاری به بالاترین سطح ۶ ساله خود رسیده و از ۱۴۰۳ دلار در هر اونس بالاتر رفته است. اقدام چین برای افزایش ذخایر طلا و کاهش وابستگی به دلار هم باعث این تقویت قیمت شده است.

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از راشاتودی، قیمت طلا در هفته جاری به بالاترین سطح ۶ ساله خود رسیده و از ۱۴۰۳ دلار در هر اونس بالاتر رفته است. اقدام چین برای افزایش ذخایر طلا و کاهش وابستگی به دلار، هم باعث این تقویت قیمت شده است.

طبق اعلام انجمن جهانی طلا، بانک مرکزی چین از ماه دسامبر تا کنون، بیش از ۷۰ تن طلا خریداری کرده است. این در حالی است که قبل از آن، به مدت بیش از ۲ سال، بانک مرکزی چین هیچ افزایشی در ذخایر طلای خود گزارش نکرده بود و از اکتبر ۲۰۱۶ تا نوامبر ۲۰۱۸، ذخایر طلای اعلام شده این بانک تغییری نکرده بود.

اقدام اقتصاد برتر آسیا برای افزایش ذخایر طلا در حالی اتفاق می‌افتد که بانک‌های مرکزی جهان با ارقامی بی‌سابقه در حال ذخیره کردن این فلز گران‌بها هستند. سال گذشته روسیه برترین خریدار طلا بوده و ۲۷۴ تن طلا به ذخایر خود افزوده است. روسیه در ۵ ماه نخست امسال هم ۷۸ تن به ذخایر طلای خود افزوده است.

طبق آمار انجمن جهانی طلا، ذخایر طلا ی بانک‌های مرکزی جهان، تنها در سال ۲۰۱۸ با ۶۵۱.۵ تن یا ۷۴ درصد افزایش روبرو شده است.

تحلیل‌گران معتقدند روی آوردن چین به خرید طلا، برای تنوع‌بخشی به ذخایر ارزی و دور شدن از دلار، در شرایطی است که آمریکا اقدامات محافظه‌کارانه تجاری خود را تشدید کرده است. اخیراً چین در حال فروش اوراق قرضه آمریکا است. در ماه آوریل ذخایر چین از اوراق قرضه آمریکا، به ۱.۱ تریلیون دلار کاهش یافت، در حالی که در اواخر ۲۰۱۳ این ذخایر بالغ بر ۱.۳۲ تریلیون دلار بود.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا