امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

۴ عامل مهم گرانی سیب زمینی

رئیس هیئت مدیره و سخنگوی انجمن ملی سیب زمینی ایران گفت: گرانی سیب زمینی در این روزها ناشی از چهار عامل مهم و اساسی است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  محمد رحیم نیازی در گفتگو با رادیو اقتصاد افزود: یکی اینکه در سنوات گذشته کشاورزان از ناحیه کاهش قیمت سیب زمینی ضرر و زیان فراوانی متحمل شدند.

وی اظهارداشت: سال گذشته در همین فصل قیمت هرکیلو سیب زمینی در سر مزرعه ۲۰۰ تا ۳۰۰ تومان بوده است.

همچنین بخوانید

رئیس هیئت مدیره و سخنگوی انجمن ملی سیب زمینی ایران گفت: افت شدید قیمت سیب زمینی و به تبع کاهش توان مالی و اقتصادی منجر به عقب نشینی کشاورزان در بحث کشت و کار این محصول شد.

وی افزود: عامل دوم گرانی سیب زمینی مربوط به تاخیر در تاریخ زمان کاشت سیب زمینی در تمامی مناطق تولید کننده این محصول بویژه در دو استان گلستان و خوزستان به دلیل بارندگی های بهاره است.

نیازی تصریح کرد: امسال کشت سیب زمینی با ۲۰ روز تاخیر انجام شد بنابراین پرواضح است که وقتی تاریخ کشت محصولی با تاخیر مواجه شود بی تردید برداشت محصول هم با تاخیر زمانی مواجه خواهد شد.

وی گفت: عامل سوم به افزایش قیمت سایر کالاهای خوراکی در سطح جامعه ربط پیدا می کند به این معنی که گرانی پیاز، گوجه فرنگی، گوشت و بسیاری اقلام دیگر به خودی خود قیمت سایر کالاها را بالا می کشد و یک زمینه ذهنی در جامعه ایجاد می کند.

رئیس هیئت مدیره و سخنگوی انجمن ملی سیب زمینی ایران چهار مین عامل گرانی سیب زمینی طی روزهای اخیر را ضعف نظارتی یا نبود نظارت کافی دانست و افزود: بحث نظارتی در مورد تعادل بخشی قیمت ها و تنظیم بازار از مباحث بسیار جدی است.

وی ضمن اشاره به اینکه فاصله قیمتی هر کلیو سیب زمینی از سر مزرعه تا بازار خرده فروشی بسیار فاحش است، اظهارداشت: هم اکنون قیمت این محصول در سر مزرعه به ازای هرکیلو چهار تا چهار هزار و ۵۰۰ تومان است که متاسفانه دو برابر قیمت به دست مصرف کننده نهایی می رسد بنابراین برای کاهش این فاصله قیمتی ضرورت دارد سازمان های نظارتی با قوت و قدرت هرچه تمامتر ورود پیدا کنند.

نیازی در ادامه یادآورشد: متاسفانه به دلیل نبود نظارت کافی سود محصولات کشاورزی به جیب دلالان رفته و مقدار کمی به دست کشاورزان می رسد این در حالیکه تمامی رنج ها، سختی ها و گرفتاری ها بر دوش تولید کنندگان است.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا