انرژی

نوبت‌بندی «برنامه‌‌ای» آب نداریم/ اعمال کاهش فشار آب در برخی شهرها

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور با تأکید بر اینکه در هیچ کدام از شهرهای کشور موضوع نوبت‌بندی برنامه‌ای آب مطرح نبوده و نداریم، گفت: کاهش فشار آب در برخی شهرها آن هم بیشتر در شب‌ها در حال انجام است تا بتوانیم موضوع مدیریت مصرف آب و کاهش پِرت آب در شبکه را اجرایی کنیم.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از فارس، حمیدرضا جانباز در حاشیه همایش سازگاری با کم‌آبی در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس که پرسید آیا در حال حاضر با توجه به اینکه در اوج مصرف آب هستیم نوبت‌بندی آب در برخی شهرها اجرا می‌شود یا خیر، گفت: در هیچ کدام از شهرهای کشور موضوع نوبت‌بندی آب برنامه‌ای نداریم البته کاهش فشار را انجام می‌دهیم و به دلیل اینکه در بخش‌هایی از سامانه‌های گسترده در کشور چون احتمال می‌دهیم ترکیدگی و از مدار خارج شدن به وجود بیاید برنامه‌ای به صورت کلی برای نوبت‌بندی مطرح نیست.

جانباز با اشاره به اینکه بارش‌ها باعث شد وضعیت ما نسبت به سال گذشته در شهرها بهتر شود، اظهار داشت: تعداد شهرهای دارای تنش آبی نسبت به سال گذشته تا حدود ۱۰۰ شهر کاهش یافته است و در حال حاضر ۲۳۳ شهر دارای تنش آبی هستند.

همچنین بخوانید

ورود کولرهای آبی مصرف آب را ۱۱ تا ۲۰ درصد افزایش می‌دهد

وی در پاسخ به این سؤال که در حال حاضر چند استان در تنش آبی هستند و دلیل افزایش مصرف آب در طی روزهای گذشته چیست، گفت: به محض روشن شدن کولرهای آبی در کشور و وارد مدار شدن آنها مصرف آب ۱۱ تا ۲۰ درصد افزایش می‌یابد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور با تأکید بر اینکه پیک مصرف آب در تیر و مرداد است، گفت: در حال حاضر همان‌طور که گفته شد تعداد شهرهای دارای تنش آبی ۲۳۳ شهر است و معنی آن این است که یا منبع تأمین آب ندارند و یا بخشی از شهرهای کشور از آب زیرزمینی بهره‌مند هستند مثل شهرهای کرمان، خراسان جنوبی و یا بخش‌هایی از استان فارس. پس این موضوع باعث می‌شود که تا حدودی دچار مشکل شویم.

جانباز ادامه داد: در برخی از شهرها سامانه‌های مناسب جهت توزیع آب وجود ندارد مثل کم‌آبی که در حال حاضر در بخش‌هایی از استان اصفهان به وجود آمده است چرا که باید بخش‌هایی از سامانه‌های این استان ایجاد می‌شد و آب به راحتی تأمین می‌شد اما نتوانستیم این سامانه‌ها را احداث کنیم.

وی گفت: در بخش‌هایی از کشور نیز در حال حاضر کمبود مخزن آب داریم و مخازن در پیک مصرف کمتر به کمک مصرف می‌آیند اما خوشبختانه اتفاق خوبی نیز رخ داده است و از ۴ یا ۵ سال گذشته با هوشمندسازی شبکه و موضوع مدیریت فشار آب توانسته‌ایم کم‌آبی‌ها را مهار کنیم و هم اینکه از پِرت آب جلوگیری کنیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور خاطرنشان کرد: در شب‌ها فشار آب را کاهش می‌دهیم که همین موضوع باعث می‌شود بسیاری از پِرت شبکه آب کاهش یابد. همه این اقدامات نیازمند همراهی مردم است چرا که مطلع هستید که ایران در منطقه گرم و خشک قرار داد و موضوع مدیریت مصرف، موضوعی است که باید در ماه‌های سال و در طول سال مورد توجه ویژه قرار گیرد.

* طرح‌های انتقال آب به تنهایی مشکل آب را حل نمی‌کند

جانباز در پاسخ به این سؤال که آیا موافق طرح‌های انتقال آب هستید و اینکه آیا این طرح‌ها می‌تواند به تنهایی مشکل آب را حل کند، گفت: طرح‌های انتقال آب به تنهایی مشکل کم‌آبی را حل نمی‌کند.

وی افزود: در همین تهران از هر نقطه‌ای مثل سد کرج، سد لار، سد لتیان و سد ماملو آب به این شهر منتقل شده است اما متأسفانه روز به روز تقاضا در حال اضافه شدن است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور گفت: در همین منطقه ۲۱ و ۲۲ تهران و تمام محورهای جنوبی البرز تقاضا برای آب در حال اضافه شدن است پس ما ناچار هستیم اگر روند رو به رشد تقاضا به این گونه باشد به سمت انتقال آب از راه‌های دور باشیم.

وی تصریح کرد: ضمن اینکه باید در کنار مدیریت تأمین توجه ویژه‌ای به مدیریت مصرف در محل صورت گیرد.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا