بین الملل

جنگ آمریکا با ایران برای اقتصاد جهان فاجعه‌بار است/افزایش قیمت نفت تا ۳۰۰دلار

یک تحلیلگر اقتصادی هشدار داد اگر درگیری نظامی تمام‌عیار بین آمریکا و ایران رخ دهد قیمت نفت به ۱۵۰ تا ۳۰۰ دلار در هر بشکه خواهد رسید، بازار سهام سقوط می‌کند و اقتصاد جهان با انواع چالش‌ها روبه‌رو می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از تسنیم، طبق گفته شبیر رزوی، تحلیلگر اقتصادی و سیاسی، یک درگیری نظامی بین آمریکا و ایران قیمت نفت را بالا می‌برد و ذخایر جهانی را کاهش می‌دهد، اینها همه مطمئناً در دستان واشنگتن است.

وی گفت آمریکا می‌داند افزایش قیمت نفت تأثیر تکان‌دهنده‌ای بر اقتصاد جهان دارد.

پس از هدف قرار گرفتن یک پهپاد آمریکایی توسط ایران بر فراز تنگه هرمز و افزایش تنش‌ها بین ایران و آمریکا، قیمت نفت به بالاترین حد طی سه هفته رسید. ایران اعلام کرده این پهپاد حریم هوایی ایران را نقض کرده بود ولی آمریکا ادعا می‌کند در زمان حمله، این پهپاد در حریم هوایی بین‌المللی قرار داشته است.

همچنین بخوانید

یک جنگ تمام‌عیار و بسته‌شدن تنگه هرمز فاجعه‌بار خواهد بود.

رزوی توضیح داد از نظر اقتصادی تأثیر بزرگی خواهد داشت. طبق اطلاعات تحلیلگران بین ۲۵ تا ۴۰ درصد نفت جهان از این گذرگاه ۲۹کیلومتری عبور می‌کند که بین عمان و ایران قرار دارد. این گلوگاه بسیار مهم تأثیری بزرگ بر اقتصاد جهان دارد.

«ما هنوز از بحران مالی ۲۰۰۸ بیرون نیامده‌ایم ولی به‌محض بالا گرفتن بحران نفتی، تأثیری قابل‌توجه خواهد گذاشت. برخی اقتصاددان‌ها می‌گویند اگر یک بحران تمام‌عیار در منطقه اتفاق بیفتد، قیمت نفت به ۱۵۰ تا ۳۰۰ دلار در هر بشکه می‌رسد».

رزوی ادامه داد: «اگر این اتفاق بیفتد می‌توان تصور کرد چه تأثیری بر بازار جهانی می‌گذارد. بازار سهام سقوط می‌کند و اقتصاد جهان با انواع چالش‌ها روبه‌رو می‌شود و مطمئناً اروپا تحمل ادامه این افزایش را نخواهد داشت».

منبع
راشا تودی

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا