امور زیربناییتعاون و اشتغال

تدوین الگوی اشتغال اسلامی ایرانی/ ایجاد ۲۰۰ هزار شغل در سال جاری

معاون اشتغال کمیته امداد با اشاره به اینکه در سال جاری الگوی اشتغال اسلامی ایرانی برای مددجویان اجرایی می‌شود، گفت: ۲۰۰ هزار شغل با استفاده از تسهیلات بانکی برای مددجویان ایجاد خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، حجت‌الله عبدالملکی در نشست خبری امروز که در ستاد کمیته امداد برگزار شد، با اشاره به اینکه معاونت اشتغال این نهاد از سال ۷۴ در جهت فقرزدایی و رفع محرومیت تأسیس شده است، اظهار داشت: تا سال ۹۶، یک میلیون و ۵۰۰ هزار فرصت شغلی برای معلولان ایجاد شد و ۷۰۰ هزار خانواده به واسطه توانمند شدن، از چرخه حمایت خارج شدند.

وی درباره برنامه جدید کمیته امداد در جهت ایجاد اشتغال گفت: افزایش درآمد و پایداری طرح‌ها، از جمله اهداف مهم این برنامه بوده و بر اساس برنامه پنج ساله، قرار است سالانه ۱۷۰ هزار فرصت شغلی ایجاد شود.

معاون اشتغال کمیته امداد امام خمینی (ره) با اشاره به اینکه سال ۹۷ از نظر اقتصادی سال سختی برای کشور بود، تأکید کرد: در سال گذشته تعداد زیادی از واحدهای صنعتی و تولیدی، تعطیل و افرادی بیکار شدند. طبق آمار وزارت کار، ۴۶۰ هزار فرصت شغلی در کشور ایجاد شد که حدود یک‌سوم آن یعنی ۱۴۸ هزار فرصت شغلی، مربوط به کمیته امداد بود.

عبدالملکی با تأکید بر اینکه کل تسهیلات بانکی در سال ۹۷، ۶۵۲ هزار میلیارد تومان بوده که سهم امداد از این تسهیلات برای اشتغالزایی، تنها ۲,۳۰۰ میلیارد تومان بوده است، افزود: این رقم به معنی این است که سه‌دهم درصد کل تسهیلات کشور به کمیته امداد اختصاص یافته است.

وی از تدوین الگوی اشتغال اسلامی ایرانی برای رفع بیکاری خبر داد و گفت: در این طرح سعی می‌کنیم از کارآفرینان موفق استفاده کنیم چرا که در ۵۰ سال گذشته در اشتغال‌های کشور، از کارآفرینان و ظرفیت‌های آنها استفاده نشده است.

معاون اشتغال کمیته امداد امام خمینی (ره) ادامه داد: به این منظور، ظرفیت‌ها و مزیت‌های ۴۳۰ شهرستان را بررسی و مورد سنجش قرار دادیم و بر اساس آن، می‌توانیم این الگو را در تمامی شهرستان‌ها و استان‌ها اجرایی کنیم و اگر کارآفرینان بتوانند هر کدام ۱۰ نفر را مشغول به کار کنند، در مجموع می‌توانیم با استفاده از ۴۰۰ هزار کارآفرین، ۴ میلیون فرصت شغلی ایجاد کنیم. در چنین شرایطی، خلاء راهبردی در سیستم برنامه‌ریزی کشور رفع خواهد شد. در سال ۹۸ نیز برنامه‌ریزی برای ایجاد ۲۰۰ هزار فرصت شغلی انجام شده که اگر منابع به طور کامل اختصاص پیدا کند، آن را اجرایی خواهیم کرد.

وی گفت: منابع ما از سه محل تأمین می‌شود که از محل تبصره ۱۶ قانون بودجه کشور، ۳,۵۰۰ میلیارد تومان به صورت قرض‌الحسنه در اختیار افراد فاقد شغل قرار می‌گیرد. همچنین بانک مرکزی ۳,۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات در اختیار ما قرار می‌دهد که این اعتبار به بانک‌های عامل ابلاغ شده اما هنوز به استان‌ها اختصاص پیدا نکرده است.

عبدالملکی با اشاره به اینکه ۲,۰۰۰ میلیارد تومان نیز از قانون توسعه اشتغال پایدار روستاییان به امداد اختصاص پیدا کرد، تصریح کرد: سال گذشته ۵۰۰ میلیارد جذب شد و امسال نیز ۲,۰۰۰ میلیارد تومان تخصیص پیدا خواهد کرد که از این مبلغ ۳۰۰ میلیارد تاکنون پرداخت شده و ۱,۷۰۰ میلیارد تومان نیز تا پایان سال جذب خواهد شد.

معاون اشتغال کمیته امداد امام خمینی (ره) به صندوق امداد ولایت نیز اشاره کرد و گفت: در سال جاری ۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات بدون سود و کارمزد در اختیار مددجویان برای اشتغالزایی قرار می‌گیرد.

وی در مورد پایداری طرح‌های اشتغالزایی امداد خاطرنشان کرد: طرح اشتغال امداد، به‌روزترین مدل‌های اشتغال را همراه با بومی‌سازی، اجرایی می‌کند که کارشناسان ما سه تا پنج سال همراه مددجویان برای پایدارسازی طرح‌ها هستند که آموزش‌های لازم نیز به آنها ارائه می‌شود.

ادامه دارد…

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا