امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

مافیای واردات خوراک دام و طیور صنعت مرغداری را از بین می‌برد

نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی کشور گفت: مافیای واردات، ۷۵ درصد خوراک مورد نیاز این صنعت را وارد می‌کند و به دلیل عدم نظارت، این نهاده‌ها با قیمت گران‌تری به دست مرغدار می‌‌رسد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از فارس، حبیب اسدالله‌نژاد نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی کشور  گفت: عدم نظارت بر توزیع و قیمت‌ها و همچنین سپردن سرنوشت صنعت مرغداری به یک عده که از گذشته واردات کلان خوراک دام و کشور را به دست گرفته‌اند باعث شده قیمت تمام شده مرغ در کشور به شدت افزایش یابد به طوری که از ابتدای سال صنعت مرغداری کشور ۷۵۰ میلیارد تومان ضرر کرده است.

به گفته اسدالله‌نژاد،حدود  ۷۵درصد واردات خوراک طیور کشور را یک نفر با نام «م» انجام می‌دهد و دولت تاکنون نتوانسته جایگزینی برای وی داشته باشد.

همچنین بخوانید

وی گفت: واردات خوراک دام از سال‌های پیش دست این مافیا است و صنعت طیور از این ناحیه آسیب جدی می‌بیند.

به گفته نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی کشور، در ایام عید قیمت سویا که با ارز دولتی وارد شد و باید از قرار  کیلویی ۲۴۰۰ تومان توزیع می‌شد  به ۵ هزار تومان رسید و اکنون نیز که قیمت مصوب ۲۴۵۰ تومان است به دست مصرف‌کننده ۳۱۵۰ تومان می‌رسد.

اسدالله‌نژاد در پاسخ به اینکه چرا خوراک طیور با قیمت مصوب عرضه نمی‌شود، گفت: وزارت جهاد کشاورزی، متولی تنظیم بازار و وزارت صمت ناظر است و هیچ ‌کدام از آنها در این زمینه کاری انجام نمی‌دهند، تأمین خوراک دام به دست یک نفر سپرده شده و علی‌رغم اینکه تعدادی واردکنندگان دیگر هم در کنار ایشان هستند اما این فرد به تنهایی حدود ۷۵ درصد خوراک طیور را از کشورهای دیگر وارد می‌کند.

به گفته وی، تنها در ۶ ماهه دوم  سال۹۷ بیش از  ۳.۷ میلیارد دلار  برای واردات خوراک دام ارز ۴۲۰۰ تومانی اختصاص یافته است اما در این مقطع هیچگاه نهاده با ارز ۴۲۰۰ تومانی بدست مرغدار نرسید و قیمتی که مرغدار نهاده را خریداری کرده دو برابر این عدد بود و دستگاههای مسئول باید پاسخ دهند مابه التفاوت چند صد میلیاردی یارانه ای که از جیب ملت داده شد و به تولید کننده نرسیده و مردم هم آن را ندیده‌اند،کجا رفته است؟

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا