امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

نجات زاگرس اولویت اول سازمان جنگل هاست

رئیس سازمان جنگلها با بیان اینکه اولویت اول این سازمان نجات جنگل های زاگرس است، بر تولید و زراعت چوب در کشور تاکید کرد.

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، خلیل آقایی در پنجمین جلسه شورای مدیران، به نقش و مشارکت مردم و جوامع محلی در اطفای حریق اشاره کرد و افزود: برای اطفای حریق جنگل‌ها و مراتع باید از فناوری‌های نوین روز دنیا استفاده کرد.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: با حساسیت‌های ایجاد شده در سطح جامعه، زمان اطفای حریق جنگل‌ها و مراتع کاهش یافته و این ناشی از فرهنگ‌سازی منابع طبیعی در سطح جامعه است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به اقلیم و تنوع زیستی کشور اشاره کرد و گفت: هیچ کشوری به اندازه ایران تنوع گونه‌های گیاهی ندارد و گونه‌های گیاهی آویشن و باریجه ایرانی به لحاظ اسانس با گونه‌های مشابه دیگر کشورها قابل مقایسه نیست.

رئیس سازمان جنگل‌ها درباره جنگل‌های زاگرس نیز گفت: با اقداماتی که در این حوزه صورت گرفته بارقه‌های امید برای احیای این جنگل‌ها به چشم می‌خورد و اکنون فضای امیدواری در زاگرس ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه سازمان جنگل‌ها شیوه‌نامه و دستورالعمل‌های اجرایی جنگل‌های زاگرسی را به مدیران منابع طبیعی زاگرس‌نشین اعلام کرده است، از مدیران خواست نسبت به جنگل‌های زاگرس حساسیت‌های لازمه را منظور کنند.

نجات زاگرس اولویت اول سازمان جنگل‌ها

آقایی درباره اهمیت جنگل‌های زاگرس گفت: اگر چند کار اولویت‌دار و پراهمیت در سازمان جنگل‌ها وجود داشته باشد، یکی از مهمترین آن‌ها نجات جنگل‌های زاگرس است.

وی ادامه داد: تنها برگزاری جلسات درباره مشکلات زاگرس چاره‌ساز نیست؛ باید هر روز نسبت به اجرای طرح و برنامه‌های تدوین شده، پیگیری‌های لازم را انجام دهیم.

رئیس سازمان جنگل‌ها در ادامه به تولید و زراعت چوب در کشور اشاره کرد و گفت: این‬ سازمان با همکاری موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع، تمامی نواحی مختلف را استعدادیابی کرده تا معلوم شود که کدام مناطق برای توسعه و کشت زراعت چوب مناسب است.

وی با بیان اینکه طرح توسعه زراعت چوب تهیه و به تمامی استان‌ها اعلام شده است از مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع خواست مناطق پر قابلیت جهت تولید چوب‌های پربازده و اقلیم و جغرافیای هر منطقه را اعلام کنند تا اقدامات لازم انجام شود.

آقایی از معاون امور جنگل خواست برای کاهش فشار بر جنگل زمینه‌ی لازم را جهت مشارکت بخش خصوصی برای تولید قلمه زراعت چوب فراهم نمایند تا در زمینه توسعه زراعت چوب اقدامات قابل توجه صورت گیرد.

وی افزود: تعرفه واردات چوب اکنون به صفر رسیده و برای جلوگیری از قاچاق چوب باید تمام تلاش خود را برای واردات انجام دهیم.

به گفته این مقام‬ مسئول، در شهرستان آستانه اشرفیه در بخش‌هایی از اراضی، مردم زمین زراعی و برنج‌کاری خود را تبدیل به توسعه و زراعت چوب صنوبر کرده‌اند و ما وظیفه داریم از این دیدگاه و نگرش مردم حمایت کرده و زمینه لازم را جهت توسعه چوب صنوبر فراهم آوریم.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا