امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

جهش جریان دار ایران در کشاورزی ارگانیک

مجری ملی برنامه محوری ترویج و توسعه کشاورزی پایدار گفت: ایران امروز در عرصه کشاورزی ارگانیک از یک جهش و قابلیت مناسبی برخوردار است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  محمد شریفی مقدم در گفتگو با رادیو اقتصاد افزود: ایران تا قبل از سال ۲۰۰۸ میلادی براساس آمارهای بین المللی صاحب ۱۵ هکتار برند ارگانیک رسمی معتبر بوده است.

وی اظهارداشت: پس از سال ۱۳۹۰ با ابلاغ سند ملی توسعه کشاورزی ارگانیک مجموعه برنامه ریزی های نظام مندی که در سازمان استاندارد ملی ایران و وزارت جهاد کشاورزی اتفاق افتاد منجر به شکل گیری یک جهش جریان داری به مدد و مشارکت فعالان بخش خصوصی، انجمن های مرتبط با بخش کشاورزی ارگانیک به خصوص کشاورزان داوطلبان بخش حقیقی و حقوقی طی ۸ تا ۱۰ ساله گذشته در کشاورزی ارگانیک کشور شد.

همچنین بخوانید

مجری ملی برنامه محوری ترویج و توسعه کشاورزی پایدار گفت: ایران در حال حاضر جزو ۸۰ کشور در دنیاست که صاحب نظم، نسخ و نظام گواهی ارگانیک مربوط به خود است.

وی افزود: جمهوری اسلامی امروز ضمن راه اندازی سیستم ملی ارگانیک از وجود استانداردهای ملی، شرکت های بازرسی مربوط به فرآیند تطبیق و همینطور تولیدکنندگان داوطلب محصولات ارگانیک بهره مند است.

شریفی مقدم بیان داشت: ایران در شرایط حاضر صاحب زنجیره کاملی از نظام ملی ارگانیک همانند ۸۰ کشور دنیاست.

وی به رادیو اقتصاد گفت: خوشبختانه امروز دامنه وسیعی از محصولات کشاورزی در ایران از قبیل انار، پسته، زعفران، خرما و غیره دارای برندهای مختلف ارگانیک اعم از ملی و بین المللی هستند.

مجری ملی برنامه محوری ترویج و توسعه کشاورزی پایدار افزود: حرکت مزبور یک حرکت با برنامه ای بوده که ایران را وارد چرخه نهضت کشاورزی ارگانیک دنیا کرده است.

وی در ادامه اظهار داشت: ایران با توجه به قابلیت های خوب کشاورزی این ظرفیت را دارد که در رده ۱۰ تا ۱۲ کشور نخست دنیا در نهضت کشاورزی ارگانیک باشد به شرط اینکه توجه و حمایت های وافری نسبت به این حوزه شود.

شریفی مقدم اضافه کرد: برند ارگانیک ماحصل مجموعه فعالیت های مربوط به تحت پایش قرار گرفتن فرآیند کامل تولید از نهاده تا عرضه است.

وی یادآورشد: واحدهای که بتوانند خود را با استانداردهای ارگانیک تطبیق دهند موفق به دریافت گواهی های رسمی و معتبر ارگانیک برای محصولات خود خواهند شد.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا