بانک و بیمهپرداخت الکترونیک

در نشست منطقه‌ای ATMIA از وضعیت ایران در صنعت پرداخت و فناوری اطلاعات صحبت شد

نشست منطقه‌ای ATMIA خاورمیانه، ۲۵ و ۲۶ ژوئن (چهارم و پنجم تیرماه) با موضوع «آینده خودپرداز و صنعت پرداخت در خاورمیانه» و با حضور پیشروهای صنعت و صحبت درخصوص آینده خودپردازها و مدل‌هایAPI App برای این دستگاه‌ها در هتل شانگری‌لا دبی برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی و به نقل از راه پرداخت،این رویداد را می‌توان مهمترین رویداد این صنعت در منطقه دانست که افراد شرکت‌کننده در آن می‌توانند با روندهای جهانی نسل بعدی دستگاه‌های خودپرداز و نوآوری‌های بانکداری دیجیتال آشنا شوند. این رویداد با کمک حامیانی همچون مسترکارت، ویزاکارت، GRG و CR2 برگزار شد.

دو بخش اصلی این رویداد بخش نمایشگاهی و سالن سخنرانی‌ها بودند. در بخش غرفه‌ها حدود ۱۲ شرکت حضور داشتند. از جمله تامین‌کننده‌های سخت‌افزاری مانند GRG، ارائه‌دهنده‌های راهکارهای مانیتورینگ و فعالان حوزه کنترل دسترسی.

همچنین بخوانید

در سالن اصلی محورهای کلی سخنرانی‌های رویداد درباره پرداخت‌های بدون کارت و تلفیق راهکارهای موبایل و خودپرداز بود که بیشتر شرکت‌ها بر این موضوعات تمرکز کردند. علاوه بر آن راهکار تلفیق مانیتورینگ هوشمند خودپردازها با سیستم‌های پول‌رسانی و همچنین موضوعات امنیت خودپردازها دیگر موضوعات مورد اشاره بود.

در روز اول این رویداد پس از سخنرانی مایک لی، مدیرعامل ATMIA، اندرو دین، مدیر منطقه‌ای ATMIA و آدام لی، مدیرعامل GRG ، احمد جعفریان مدیر توسعه کسب‌وکار و برنامه‌ریزی استراتژیک ایران ارقام سخنرانی با موضوع «بانکداری و پرداخت در ایران :روندها و چالش‌های اصلی» را انجام داد.

.

تمرکز بیشتر رویداد ATMIA بر ایران

پورشاسپ شاهین‌کار، معاون برنامه‌ریزی و توسعه شرکت ایران‌ارقام درباره این سخنرانی به راه پرداخت گفت: «تنها سخنرانی که با محوریت کشوری خاص صحبت شد، همین سخنرانی بود، که نشان‌دهنده تمرکز بیشتر انجمن‌هایی نظیر ATMIA برروی ایران و موضوعات صنعت بانکی در آن است. در ابتدای سخنرانی، آمار کلی از مساحت، جمعیت، شاخص IDI و سهم بازار فناوری اطلاعات ایران در GDP صحبت شد.»

او با اشاره به اینکه این سخنرانی باعث شد که حاضرین از وضعیت ایران در حوزه فناوری اطلاعات اطلاع یابند، گفت: «شنیدن آمارهایی از فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران برای بسیاری از شرکت‌کنندگان از این جهت خوشایند بود که با مفهوم تازه‌ای از بازار ICT ایران مواجه می‌شدند، زیرا با توجه به گزارشات آماری، روند رشد ICT در ایران از متوسط جهانی آن بیشتر است و همچنین میزان بالای پذیرش تکنولوژی نوین توسط مردم ایران، این بازار را جذاب‌ترکرده است.

.

سرمایه‌گذاری، راهکارهای مشکلات بانک‌ها و ارائه خدمات IAD

به گفته معاون برنامه‌ریزی و توسعه شرکت ایران‌ارقام توضیح در خصوص سیم‌کارت‌های فعال به جمعیت ایران که بالای ۱۰۰ درصد است، برای حضار جذابیت ویژه‌ای داشت؛ چرا که اجرای پروژه‌های مبتنی بر موبایل را در ایران تسهیل می‌کند. در این سخنرانی سیستم پرداخت، شبکه بانکی و نظارت بر آن در ایران نیز توضیح داده شد تا شرکت‌های خارجی برای ورود به این حوزه و سرمایه‌گذاری در آن اطلاعات تازه‌ای کسب کنند.

او ادامه داد: «علاوه‌بر مطالب فوق به مشکلات بانک‌ها و راهکارهایی که برای آنها مفید است در این سخنرانی اشاره شد. از جمله مشکلات اشاره‌شده هزینه بالای عملیاتی بانک‌ها، محدودیت‌های سرمایه‌گذاری بانک‌ها، افزایش سن دستگاه‌های بانکی و مانیتورینگ نه‌چندان هوشمندی که در سیستم بانکی وجود دارد، بود.»

از دیگر موضوعات مهم این سخنرانی درباره شبکه خودپردازهای مستقل بود. شاهین‌کار در این‌باره توضیح داد: «در این حوزه به‌دلیل افزابش سن دستگاه‌ها، بخش خصوصی می‌تواند به نوسازی و افزایش کارایی آنها کمک کند که بدون شک یکی از پروژه‌های سودآور در این حوزه محسوب می‌شود. تحول شعب و راهکارهای مربوط به CIT نیز از دیگر موارد صحبت‌شده در این سخنرانی بود.»

..

خودپردازها باید به‌دنبال نوآوری باشند

از نظر شاهین‌کار دستاورد این رویداد برای صنعت ICT ایران این بود که شرکت‌های حاضر در ATMIA دید بهتری نسبت به این حوزه و پتاسیل های سرمایه‌گذاری در این بازار پیدا کردند.

او اضافه می‌کند: «رشد تعداد خودپردازها در صورت عدم تغییر در مدل کارکرد آنها تا شش سال آینده قطعاً به صفر خواهد رسید. کما اینکه براساس گزارش RBR برای اولین بار روند تعداد خودپرداز در پنج بازار اصلی این دستگاه در جهان نزولی شد و پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۴ تعداد کل دستگاه‌های خودپرداز از ۲۴/۳ میلیون خودپرداز (در سال ۲۰۱۸) به ۲۲/۳ میلیون خودپرداز برسد.»

همچنین از نظر او یکی از راه‌حل بقای دستگاه‌های خودپرداز ترکیب راهکارهای موبایل و ATM و گسترش خدمات بدون کارت این دستگاه‌ها است.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا