بانکبانک و بیمه

تجلیل روابط عمومی بانک ملت از پروفسور فرهنگی، پدر مدیریت رسانه ایران

اداره کل دفتر مدیریت و روابط عمومی بانک ملت در مراسمی با گرامی داشت سالروز ۷۷ سالگی پروفسور علی اکبر فرهنگی، از سال ها زحمات پدر مدیریت رسانه ایران تجلیل کرد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی از روابط عمومی بانک ملت، در این مراسم که با حضور علی اکبر صابریان مدیر امور اداره کل دفتر مدیریت و روابط عمومی و همچنین اعضای شورای رسانه این بانک برگزار شد، تلاش های پروفسور فرهنگی در راستای اعتلای فرهنگ سازمانی و همچنین ارتقای سطح ارتباطات و مدیریت رسانه در کشور گرامی داشته شد.

پروفسور فرهنگی در این جلسه با قدردانی از اصحاب رسانه و روابط عمومی، برای آنان آرزوی تندرستی و نیکبختی کرد تا بتوانند گره از کار فروبسته مردم باز کنند .
وی با اشاره به سابقه ارتباط خود با بانک ملت از سال های گذشته، تاکید کرد: نظام بانکی به ویژه در کشورهای درحال توسعه، نقش بسیار ارزنده و سازنده ای دارد زیرا در این کشورها، سیستم های بورسی هنوز قدرت و استحکام و انسجام خود را پیدا نکرده اند و مردم نیز هنوز آن گونه که باید، به سمت این بازارها متمایل نشده اند بنابراین بانک ها وظیفه جمع آوری پس اندازهای خرد و اعطا کردن آنها به واحدهای صنعتی را عهده دار شده اند.
پروفسور فرهنگی با تاکید بر این نکته که شرکت های بزرگ فعال در عرصه های خودروسازی، پتروشیمی، سیمان و …، به بانک ها وابسته اند، تصریح کرد: اقتصاد کشور بدون وجود بانک ها لنگ خواهد ماند به همین دلیل نقش بانک ها در توسعه اقتصادی بسیار کلیدی است.
چهره ماندگار مدیریت کشور با بیان این نکته که روابط عمومی ها باید به سمت تغییر یک سری از عادات و فرهنگ های مردم حرکت کنند، خطاب به اعضای شورای رسانه بانک ملت گفت: شما سرمایه اجتماعی ارزنده ای شامل مشتریان، سهامداران و سایر ذینفعان را در اختیار دارید که باید از پتانسیل های این سرمایه بزرگ اجتماعی برای تغییر فرهنگ و در نهایت، دستیابی به توسعه پایدار، به بهترین شکل ممکن بهره ببرید.
پروفسور فرهنگی با تاکید بر این نکته که برای توسعه باید یک سری فرهنگ های خاص نظام صنعتی و فراصنعتی را بیاموزیم، ادامه داد: متاسفانه در بخش مربوط به فرهنگ و ریشه های فکری در کشور کمتر تلاش شده است و باید بیشتر روی این مقوله سرمایه گذاری کرد.
وی اضافه کرد: غول های بزرگ کشورهای توسعه یافته مانند ژاپن، سرمایه گذاری عظیمی روی تغییر فرهنگ انجام داده اند که این سرمایه گذاری ها به توسعه پایدار منتج شده است و امروز این کشور، به یکی از اقتصادهای برجسته دنیا تبدیل شده است.
به گفته این صاحبنظر عرصه مدیریت و رسانه، نظام های صنعتی ما باید بتوانند به تدریج، فرهنگ صنعتی را جایگزین فرهنگ سنتی کنند. به عبارت دیگر، باید فرهنگ را سازگار با تکنولوژی های وارداتی در کشور نهادینه کنیم.
پروفسور فرهنگی با اشاره به مقوله وفاداری سازمانی، اضافه کرد: خوشبختانه وفاداری سازمانی از قدیم در بانک ملت، وجود داشته است ولی در کل وفاداری در سازمان های کشورهای توسعه یافته مانند ژاپن بسیار بالا است و به ندرت اتفاق می افتد که کارمندی به دلیل درصدی حقوق بالاتر، سازمان خود را ترک و به سازمان دیگری مهاجرت کند و این موضوع به یک فرهنگ دیرینه در این کشور برمی گردد که بر اساس آن، یک تعهد نانوشته بین مدیر و کارمند وجود دارد که کارمند به عنوان جزئی از خانواده مدیر، از تمامی مزایای خانوادگی برخوردار می شود و بدین ترتیب، کارگر و کارفرما در مقابل هم متعهد می شوند و کارمند به راحتی سازمان خود را ترک نمی کند و کارفرما نیز اخراج کارمند را برای خود عیب می شمارد.
وی ادامه داد: ما در ایران، صنعت غرب را پذیرفته ایم ولی بن مایه های فرهنگی خود را فراموش کرده ایم درحالی که در کشوری مانند ژاپن، این دو را در هم آمیخته اند.
به گفته پدر مدیریت رسانه ایران، روابط عمومی ها باید سرمایه اجتماعی خود را از طریق احیای فرهنگ دیرینه حاکم بر کشور، تقویت کنند.
پروفسور فرهنگی تاکید کرد: فرهنگ غنی ایران را دریابید و در این زمینه، رسانه ابزار کارسازی است که تمامی تغییرات را از طریق آن می توان راهبری کرد.
مدیر امور دفتر مدیریت و روابط عمومی بانک ملت هم در ابتدای این جلسه با تبریک سالروز تولد پروفسور فرهنگی از وی به عنوان یکی از چهره های ماندگار عرصه فرهنگ، مدیریت و ارتباطات کشور نام برد و حضور ایشان را در بانک ملت، افتخاری برای همه ارکان این بانک عنوان کرد.
علی اکبر صابریان همچنین با اشاره به جایگاه و اهمیت رسانه و روابط عمومی به ویژه در سازمان بزرگی همچون بانک ملت با داشتن ۲۳ هزار کارمند، بیش از ۲۰ میلیون مشتری و هزاران سهامدار حقوقی و حقیقی، تاکید کرد: با توجه به ماموریت خطیر روابط عمومی و سرعت تحولات در صنعت بانکداری و افزایش متغیرهای اثرگذار بر عملکرد بانک و روابط عمومی، برنامه ریزی منسجمی در روابط عمومی بانک ملت برای روزآمدسازی و کارآمدسازی بخش های مختلف آن انجام شده است.
صابریان، توانمند سازی کارشناسان از طریق آموزش، تفویض اختیار، طراحی پروژه های بهبود کوچک و …، بهره گیری از توان تخصصی بیرونی و تلفیق آن با ظرفیت های داخلی از طریق تشکیل شورای رسانه، تمرکز زدایی از فعالیت های روابط عمومی با درگیر سازی کارشناسان ستادی در استان ها، توسعه ارتباطات رسانه ای از طریق طراحی بسته های همکاری رسانه ای محتوا محور، توسعه شبکه های اطلاع رسانی از طریق رسانه های نوین با تاکید بر شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها، بهره گیری از قالب های نوین اطلاع رسانی مانند موشن گرافیک، اینفوگرافیک، رئال موشن گرافیک، پادکست های خبری و … متناسب با گروه های هدف، بازنگری در جوانب مختلف اجرایی و رسانه ای رویداد های داخلی و بیرونی بانک با هدف افزایش اثربخشی، طراحی و توسعه ساز و کار افکارسنجی داخلی و بیرونی ، طراحی و اجرای کمپین های تبلیغاتی ۳۶۰ درجه و مستندسازی حرفه ای و تبلیغاتی پروژه های بزرگ ملی که بانک در آن مشارکت داشته است را از جمله اقدامات انجام شده در این راستا، عنوان کرد و هدف از این اقدامات را آگاه سازی اقشار مختلف در خصوص روند توسعه کشور و امیدبخشی به آنها، انعکاس نقش محوری بانک ها در توسعه ایران و تغییر مسیر از تبلیغات صرفاً مستقیم به بازاریابی محتوایی خواند.
دبیر کمیته عالی تبلیغات بانک ملت همچنین به توجه ویژه دکتر بیگدلی مدیرعامل بانک ملت به حوزه رسانه و روابط عمومی اشاره کرد و از حمایت های وی قدردانی کرد.
براساس این گزارش در این مراسم، روابط عمومی بانک ملت با اهدای گل و هدیه یادبود، سالروز تولد پروفسور فرهنگی را گرامی داشت.
صابریان رییس شورای رسانه بانک ملت در بخش پایانی این جلسه حکم مشاور رسانه ای افتخاری به پروفسور فرهنگی اهدا کرد.
پروفسور علی اکبر فرهنگی در سال ۱۳۲۱ در شهر طالقان دیده به جهان گشود. وی از آغاز جوانی به مطالعه و تحصیل در رشته‌های گوناگونی وارد شد و از دانش و ادبیات گرفته تا علوم دینی و سپس زبان، مدیریت، جامعه‌شناسی، اقتصاد و ارتباطات را مطالعه و تحصیل کرد و در دو زمینه متفاوت، دو دکترا و یک فوق دکترا گرفت. وی دوران ابتدایی و متوسطه را در تهران گذراند از برخی معلمانش می‌توان به افراد سرشناسی چون جلال آل احمد و خسرو فرشیدورد، استاد دانشکده ادبیات اشاره کرد. وی در زمینه ارتباطات، آثار«ارتباطات انسانی» و«ارتباطات غیرکلامی» را برای اولین‌بار در زبان فارسی پدید آورد که سال‌ها است متن درسی دانشگاه‌های مختلف ایران است.
لیسانس مدیریت بازرگانی مدرسه عالی بازرگانی تهران ۱۳۴۶، دوره عالی مدیریت دانشگاه تهران ۱۳۵۱،  فوق لیسانس جامعه‌شناسی دانشگاه تهران ۱۳۴۸، دکترای مدیریت از مدرسه علوم رفتاری کاربردی و رهبری آموزشی (Applied Behavioral Sciences and Educational Leadership)، دکترای ارتباطات از دانشکده ارتباطات دانشگاه اوهایو آمریکا و فوق دکترای ارتباطات سازمانی درسال ۱۳۶۲ از آمریکا، از جمله مدارج عالیه پروفسور علی اکبر فرهنگی است.
وی ده ها جلد کتاب و مقاله را در زمینه ارتباطات سازمانی، رفتار سازمانی، مدیریت، مبانی ارتباطات، مدیریت راهبردی در رسانه و … ترجمه و تالیف کرده است.
پروفسور علی اکبر فرهنگی در سال ۱۳۸۴ نیز به عنوان چهره ماندگار کشور در رشته مدیریت معرفی شد و مورد تجلیل قرار گرفت.

همچنین بخوانید

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا