بانک و بیمهپرداخت الکترونیک

روندهای فین‌تک برای سال ۲۰۲۰؛ از پروژه لیبرا فیسبوک گرفته تا آمازون و میلنیال‌ها

حدود یک هفته پیش برنامه «برین‌استورم فایننس» (Brainstorm FInance) در مونتاک برگزار شد که با حضور مدیران ارشد حوزه فناوری‌های مالی درباره روندهای اصلی این حوزه صحبت شد و آموخته‌های بسیاری در این رابطه به دست آمد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی و به نقل از راه پرداخت، همین موضوع بهانه‌ای شد تا فورچون در برنامه «Balancing the ledger» خود، به معرفی روندهای صنعت فین‌تک در سال ۲۰۲۰ بپردازد. در ادامه تعدادی از موضوعات و پیش‌بینی‌هایی که در این حوزه صورت گرفته را معرفی می‌کنیم.

.

۱- ممکن است فیسبوک برای راه‌اندازی رمزارز لیبرا خود با مشکلاتی مواجه شود

با توجه به اینکه خبر راه‌اندازی کریپتوکارنسی فیسبوک روز قبل از برین‌استورم فایننس، منتشر شد، این پروژه موضوع مورد بحث در گفتمان قرار گرفت. در حاشیه این کنفرانس، بری سیلبرت، مدیرعامل دیجیتال کارنسسی گروپ به فورچون گفت:

«راه‌اندازی لیبرا بسیار هیجان‌انگیز است. حالا سوال اینجاست که آیا و چه زمانی این رمزارز راه‌اندازی خواهد شد.»

جرمی آلایر، مدیرعامل سرکل به موانع قانونی و دیگر مسائل پیچیده اشاره‌ای کرد که در ایجاد یک استیبل‌کوین با پشتوانه‌ای از چندین سبد ارزی وجود دارد. او در مصاحبه اختصاصی با فورچون گفت:

«موضوع این استیبل‌کوین‌ها، موضوعی است که به زودی افراد، کسب‌وکارها و دولت‌ها باید با آن کنار بیایند. بنابراین جالب است که ببینیم آیا درنهایت لیبرا راه‌اندازی می‌شود و اینکه واکنش‌ها نسبت به آن چطور خواهد بود.»

.

۲- بانک‌های بزرگ آنقدر هم اوضاع داغونی ندارند

آدام دل، کمپانی کلاریتی مانی خود را به مارکس، بانک مصرف‌کننده گلدمن ساکس فروخت و حالا به‌عنوان مدیر محصول آن فعالیت می‌کند. او در برنامه برین‌استورم فایننس گفت:

«دو نوع بانک وجود دارد؛ بانک‌هایی که داغان هستند و آنهایی که خودشان از این وضعیت اطلاعی ندارند.»

هرچند که به‌نظر نمی‌رسد گلدمن ساکس و دیگر بانک‎‌های بزرگ جهانی با هزاران میلیارد دلار دارایی که مدیرعاملانشان در این برنامه حضور داشتند، جزو هیچکدام از این دو دوسته قرار بگیرند. حال این بانک‌ها را با استارت‌آپ‌ها و چلنجربانک‌هایی مقایسه کنید که شاید پیشروترینشان هم تاکنون چند میلیارد دلار جزئی جمع‌آوری کرده باشند.

آدام لاشینسکی، سردبیر اجرایی فورتون، نظر آدام دل را مستقیما به مایکل کربات، مدیرعامل سیتی گفت. کربات در پاسخ گفت:

«اگر شما در مرحله انکار باشید مسلما اوضاع درب و داغونی خواهید داشت و باید بگویم که مسلما سازمان ما در مرحله انکار نیست. سیتی اگر در وضعیت موجود بماند، ازبین خواهد رفت. اما سازمان ما یک سازمان ۲۰۰ ساله است که در طول زمان بارها خودش را بازطراحی کرده است.» کربات همچنین خود را یک «معتقد واقعی» به تکنولوژی بلاکچین می‌داند.

برایان موینیهان، مدیرعامل بانک آمریکا که به عنوان سخنرانی ابتدایی در این برنامه حضور داشت، با ارائه آماروارقامی توضیح داد که چرا این بانک از قافله عقب نخواهد ماند و گفت:

«فکر می‌کنم نسبت به دیگران، ما حق ثبت امتیاز بیشتری در حوزه بلاکچین داشته باشیم.»

.

۳- آمازون می‌تواند تهدیدی برای بانک‌ها باشد

جف رابرتز یکی از مجریان برنامه توضیح داد: «آمازون تمام الزامات برای تبدیل شدن به بانک را دارد. یکی از این الزامات، داشتن ارتباط نزدیک با مشتریان است.»

رابرت هکت، از دیگر مجریان برنامه می‌گوید:

«با توجه به تمایلات مصرف‌کنندگان، آنها آمازون را بیشتر از بانک‌های خودشان می‌پسندند.»

هرچند دراین کنفرانس پانریک گاتیر، معاون آمازون‌پی، گفت:

«اگر ما در ساخت چیزی قابلیت داریم، صرفا به این معنا نیست که حتما باید آن را انجام دهیم.»

البته او بطور کامل ایده راه‌اندازی بانک در آینده توسط آمازون را رد نکرد و به نظرش ایده اینکه آمازون در صورت تمایل می‌تواند بانک بی‌عیب و نقصی بسازد، به هیچ عنوان مسخره نیامد.

در همان روز، از کربات سوال شد که آیا از اینکه آمازون یا یک شرکت بزرگ تکنولوژی، یک بانک دیجیتالی رقابتی ایجاد کند، ابایی دارد؟ او پاسخ داد:

«من انگیزه و هدف آنها را نمیدانم، ولی چیزی که می‌خواهم بگویم اینست که به هیچ وجه فکر نمی‌کنیم که آمازون بی‌ارزش یا بدون اهمیت است. ما مطمئنیم که هم‌ردیف فیسبوک و هرشبکه‌ای که میلیاردها کاربر دارد، خواهیم شد. به نظرم باید این موضوع را درنظر بگیرید.»

واضح است که در آینده نه چندان دور، آمازون می‌تواند رقیبی برای بانک‌های بزرگ شود و خود بانک‌ها نیز از این موضوع آگاهی دارند.

.

۴- سود خالص میلنیال‌ها رشد آنی داشته است

موضوعی که سال‌ها درباره نسل میلنیال‌ها وجود داشته، شرایط سنگین وام دانشجویی و همینطور این واقعیت که اکثر آنها در دوران رکود بزرگ مالی فارغ‌التحصیل شده‌اند، است. به همین خاطر همین مسئله باعث‌شده آنها چشم‌انداز مالی بدبینانه‌تری به نسل‌های قبلی داشته باشند. طبق آخرین آمار بانک آمریکا در سال ۲۰۱۸، فقط ۱۶درصد از میلنیال‌ها حداقل ۱۰۰هزار دلار پس‌انداز کردند.

اگرچه در برنامه برین‌استورم فایننس، مدیران شرکت‌ها تصویر متفاوتی از میلنیال‌ها ارائه دادند. اندی راچلف، مدیرعامل ولث‌فرانت که مشتریان آن اغلب میلنیال‌ها هستند، گفت: «آنها درمرحله جمع‌آوری ثروت زندگی خود هستند.»

والت بتینگر، مدیرعامل بانک و کارگزاری چارلزشواب گفت: «صدها هزار میلنیال‌ هرساله به کارگزاری می‌روند و بیش از ۵۳درصد از حساب‌های شواب را تشکیل می‌دهند. متوسط سود خالص آنها، ۳۵۰هزار دلار از درآمد household است. بنابراین میلنیال‌هایی که ما به آنها سرویس ارائه می‌دهیم چنین تاثیرگذاری درحال حاضر دارند.»

 

 

منبع
Fortune

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا