صنعت، معدن، تجارت

صادرات ۲.۵ میلیاردی ایران به عراق

دبیرکل اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق از صادرات ۲.۵میلیارد دلاری ایران به عراق ظرف حدود سه ماه اخیر خبر داد و گفت:اختصاص خط اعتباری ۲۰۰ میلیون دلاری برای بازسازی این کشور در دستور کار است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، سیدحمید حسینی عصر امروز شنبه ۱۵ تیرماه ۹۸ در همایش تجاری ایران و عراق، از صادرات ۲.۵ میلیارد دلاری ایران به عراق ظرف صد روز گذشته خبر داد و گفت: اختصاص خط اعتباری ۲۰۰ میلیون دلاری برای بازسازی کشور عراق از سوی صندوق ضمانت صادرات ایران در دستور کار است، این در حالی است که میزان صادرات حدود ۲۰ درصد رشد را تجربه کرده است.

دبیرکل اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق افزود: بر اساس آمارهای رسمی، روزانه ۲۵ میلیون دلار کالا به عراق صادر می‌شود که نشانگر توسعه روابط تجاری دو کشور دارد؛ این در حالی است که برنامه‌ها و اولویت‌های اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق در سال ۹۸، دستیابی به تجارت ۲۰ میلیارد دلاری است.

وی تصریح کرد: امضای توافق‌نامه و صدور مجدد کالا از عراق، برنامه‌ریزی جهت ورود اقلام مورد نیاز کشور از محل ارز صادراتی به عراق با همکاری بانک مرکزی عراق و پیگیری جهت وصول طلب پیمانکاران از جمله این برنامه‌ها است؛ ضمن اینکه توسعه زیرساخت‌های گمرکی، ایجاد مراکز خدمات تجاری و بازاریابی کشورمان در بغداد، بصره و اقلیم کردستان عراق و اجرایی کردن توافق مربوط به ایجاد شهرک‌های صنعتی آزاد در مرزهای دو کشور و تسهیل در صدور ویزای بلندمدت و مکرر برای تجار و صادرکنندگان کالا و خدمات و رانندگان ناوگان حمل و نقل بار و مسافر از دیگر برنامه‌های در دست اقدام است.

در دوران تحریم در کنار ایران هستیم

همچنین در این همایش، سعد جواد قندیل، سفیر عراق در ایران نیز با بیان اینکه دیدارهای متقابل رئیس جمهوری ایران و نخست‌وزیر عراق، از جمله دیدارهای تاریخی دو کشور به شمار می‌روند، خاطرنشان کرد: این اقدامات منجر به گسترش روابط در همه زمینه‌ها شده است؛ به نحوی که ثبت ۱۲ میلیارد دلار تجارت بین دو کشور و گسترش آن تا ۲۰ میلیارد دلار مورد توافق طرفین قرار گرفته است.

وی با اشاره به فرصت‌های بسیاری که در روابط تجاری و سیاسی ایران و عراق وجود دارد، به موضوع رایگان کردن ویزای زیارتی بین دو کشور اشاره و تصریح کرد: در روان‌سازی بین دو کشور و بخصوص روابط اقتصادی تلاش بسیاری انجام شده است؛ این در حالی است که عراق برای بازسازی و آبادانی این کشور بعد از دوران پساداعش، نیازمند همکاری ایران است.

به گفته قندیل، فرصت‌های زیادی در زمینه‌های مختلف انرژی، برق و گاز برای برقراری روابط اقتصادی بین دو کشور و توسعه آن وجود دارد؛ به این معنا که در دورانی که سخت‌ترین تحریم‌ها از سوی آمریکا بر علیه ایران اعمال شده، دو ملت سعی دارند تا با همکاری با هم این دوره را بگذرانند؛ ضمن اینکه سیاست خارجی عراق حسن همجواری با کشورهای اطراف بخصوص با ایران است و به طور قطع، مردم و دولت ایران به صورت همه‌جانبه در چهار سال حمله داعش به عراق در کنار ملت و دولت عراق ماندند و موجبات از بین رفتن داعش را فراهم کردند؛ این در حالی است که ما اکنون کنار شما هستیم البته فتوای آیت الله سیستانی در جهت همسو سازی جریان بر علیه داعش بسیار کمک‌کننده بوده است.

وی همچنین با اشاره به توافق رئیس جمهور ایران و نخست‌وزیر عراق در رابطه با صدور ویزا گفت: سفارت عراق تعهد دارد تمامی انواع ویزای زیارتی‌، تجاری و سرمایه‌گذاری را در راستای توسعه روابط به صورت رایگان صادر کند و هیچ مانعی برای این موضوع وجود ندارد.

مراکز صنعتی ایران و عراق باید گسترش یابند

همچنین در این همایش، مرتضی بهیه، رئیس اتاق صنایع بابل نیز با بیان اینکه تلاش داریم با حضور در کشور ایران، موجبات گسترش افق‌های صنعتی و مشارکت‌ها بین دو کشور را فراهم آورند، گفت: این امر منجر به این خواهد شد تا روابط بین دو کشور مبتنی بر روابط اقتصادی درازمدت شود و این مهم به جز راه مشارکت در پروژه‌های صنعتی مشترک محقق نمی‌شود؛ این در حالی است که گسترش بزرگی و شکوفایی دو کشور هیچ‌گاه محقق نمی‌شود مگر اینکه روابط بخش خصوصی دو طرف گسترده گردد.

وی افزود: سیاست‌گذاری جدید عراق مبتنی بر زمینه‌های گسترش اقتصاد داخلی و بالا رفتن ضرایب گمرکی و جلوگیری از دامپینگ و حمایت از تولید داخلی است؛ بنابراین از ایران درخواست می‌شود تا این موضوع را درک کند؛ ضمن اینکه نیازمند همکاری ایرانی‌ها برای شکوفایی صنعتی عراق در داخل عراق هستیم.

رئیس اتاق صنایع بابل عراق از سفارت عراق درخواست کرد تا برای تأسیس کمیته مشترک که موجب تسهیل روابط مختلف، تجاری و صنعتی بین ایران و عراق می‌شود، زمینه لازم را فراهم کند.

روابط ایران و عراق باید به ۲۰ میلیارد دلار برسد

همچنین در این همایش یحیی، آل اسحاق نیز با بیان اینکه روابط تجاری و اقتصادی ایران و عراق سال گذشته حدود ۱۳ میلیارد دلار بوده است، گفت: این امیدواری وجود دارد که این سطح از روابط امسال بدون تغییر باقی بماند، البته زمینه سازی لازم برای افزایش روابط تجاری دو طرف به ۲۰ میلیارد دلار نیز در دستور کار قرار دارد.

وی افزود: گسترش حجم تجارت ایران و عراق مورد نگرانی، حسادت و بدخواهی عده‌ای است و ممکن است سنگ اندازی کنند؛ این در حالی است که فعالان اقتصادی محور این توسعه هستند و باید این کار را به ثمر برسانند.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا