ارتباطات و فناوري اطلاعاتامور زیربنایی

اقدام مهم سازمان فضایی برای خدمات فضا پایه/ورود بخش خصوصی به عرصه هواشناسی

رئیس سازمان فضایی ایران با اشاره به رتبه اول ایران در منطقه و رتبه ۱۱ جهانی در حوزه علم و فناوری گفت: به منظور کاهش تصدی‌گری در حوزه‌های فناوری فضایی تلاش داریم تا با آزادسازی داده‌های فضایی زمینه را برای حضور بخش خصوصی در این فناوری نوپا فراهم کنیم تا صنعت نوپای فضایی به صنعت توانمند تبدیل شود.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، دکتر مرتضی براری در گردهمایی شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌های حوزه فضایی که امروز در صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار شد، با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری بر توسعه فناوری‌های فضایی، افزود: بر اساس تأکیدات مقام معظم رهبری عقب ماندگی ما در دانش‌های جدید منجر به استعمار زدگی کشور می‌شود؛ از این رو ما درصدد هستیم تا در حوزه‌های فناوری‌های نوین وارد شویم.

وی با اشاره به اولویت الف علوم و فناوری فضایی در نقشه جامع علمی کشور، خاطر نشان کرد: سند هوا و فضا اولین سند علم و فناوری کشور ذیل نقشه جامع علمی کشور است که در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید.

همچنین بخوانید

براری با اشاره به تدوین و تصویب سند ۱۰ ساله هوا و فضا تاکید کرد: بر اساس رتبه بندی‌ها ایران در این حوزه رتبه اول در منطقه و ۱۱ دنیا را کسب کرده است و ما با این موفقیت‌ها و با توسعه زیرساخت‌ها به چرخه کامل فناوری‌های فضایی دست یافته‌ایم.

رئیس سازمان فضایی دستیابی به دانش فنی ایستگاه کنترل و هدایت ماهواره، دریافت و پردازش داده‌ها، طراحی و ساخت ماهواره و پرتاب گر را از جمله موفقیت‌های کشور در این حوزه نام برد و تصریح کرد: دو اتفاق خوب در حال شکل گرفتن است که از جمله می‌توان به تبدیل شدن حوزه فضا به حوزه اقتصادی اشاره کرد.

به گفته وی، در حال حاضر رشد اقتصاد فضا در دنیا ۱۳۹ درصد است و این رشد در حال ادامه است.

وی کوچک‌تر شدن ماهواره‌ها را از دیگر اتفاقات رخ داده در سال‌های اخیر ذکر کرد و ادامه داد: با رشد فناوری‌ها ماهواره‌ها کوچک‌تر، ارزان‌تر و قابلیت تولید انبوه را دارند و امروزه ما با فناوری منظومه ماهواره‌های کوچک مواجه هستیم که یک ظرفیت ارزشمند برای دو نوع بازار ایجاد کرده است.

رئیس سازمان فضایی ایران بازار شبکه باند پهن و بازار اینترنت اشیا را از دو نوع بازارهایی نام برد که می‌توان از ظرفیت منظومه ماهواره‌ای استفاده کرد و ادامه داد: ما در این زمینه تلاش درایم تا از ظرفیت‌های موجود در کشور استفاده کنیم تا از فناوری‌های حوزه فضایی بعنوان محصول و خدمات قابل ارائه به کشور استفاده کنیم.

وی با تاکید بر اینکه ما در تلاش هستیم تا اقتصاد فناوری‌های فضایی را تبدیل به اقتدار فضایی کنیم، گفت: در این راستا اقداماتی در دستور کار قرار دارد که بر اساس یکی از این اقدامات تلاش می‌کنیم تا توسعه فناوری در کشور صورت گیرد و در این راستا شاهدیم که بیش از صد شرکت در حوزه فضایی وارد شده‌اند.

وی با بیان اینکه سازمان فضایی در صدد است تا صنعت نوپای فضایی را تبدیل به صنعت توانمند کند، خاطر نشان کرد: اقدام دیگر کاهش تصدی‌گری در حوزه فضایی است که در این زمینه تلاش داریم تا ۹۲ درصد از حوزه فناوری‌های فضایی را در اختیار بخش خصوصی قرار دهیم.

به گفته وی در دنیا ۶۱ اپراتور ماهواره‌ای وجود دارد و علاوه بر آن ۴۶ کشور نیز صاحب اپراتور خصوصی هستند و امیداوریم این بخش در کشور فعال شود.

براری، آزادسازی داده‌های ماهواره‌ای را از دیگر اقدامات سازمان فضایی ذکر کرد و گفت: همچنین ما در تلاش هستیم تا با حضور در مجامع بین‌المللی منافع جمهوری اسلامی ایران در توسعه همکاری‌ها را حفظ کنیم.

وی خاطر نشان کرد: در سال گذشته با همکاری وزارت امور خارجه، ایران به عضویت گروه ۷۷ فضایی سازمان ملل درآمد؛ در این گروه ۱۳۰ کشور از جمله چین عضو هستند.

معاون وزیر ارتباطات همچنین خاطر نشان کرد: سند پایداری بلند مدت فعالیت فضایی در سازمان ملل مطرح بود که بر اساس این سند تلاش شد تا محدودیت‌هایی برای جمهوری اسلامی ایران ایجاد کنند که ما توانستیم مواضع کشور را در این سند لحاظ کنیم و این توفیقی برای کشور محسوب می‌شود.

رئیس سازمان فضایی تاکید کرد: بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته تلاش داریم تا با آزادسازی داده‌های هواشناسی ورود بخش خصوصی را به این حوزه تسهیل کنیم.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا