بورسبورس کالا

صفر تا ۱۰۰عرضه زیره سبز در بورس کالا

حامد سلطانی نژاد گفت: کشاورزانی که مایل هستند محصول خود را در قالب اوراق گواهی سپرده کالایی مورد معامله قرار دهند می توانند به انبارهایی که در سایت بورس کالای ایران معرفی شده است مراجعه کنند و محصول خود را به این انبارها بسپارند و قبض انبار یا گواهی سپرده آن را دریافت کنند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،به نقل از سنا حامد سلطانی نژاد، مدیرعامل بورس کالای ایران در خصوص معاملات گواهی سپرده و قراردادهای آتی زیره سبز در بورس کالای ایران گفت: ایران همواره در تولید زیره سبز رتبه سوم تا ششم را در دنیا داشته است و در بورس های کالایی معتبر دنیا همراه با تولیدکننده اصلی این محصول که کشور هند است در میزان تولیدات در رقابت بوده است. لذا با ورود این محصول در بورس کالا در قالب گواهی سپرده و قراردادهای آتی، میزان نقدینگی بیشتری به سمت این کالا سوق پیدا کند و تولید این محصول هم از نظر کیفی و هم کمی بهبود پیدا می کند.

وی در این خصوص ادامه داد: این محصول دارای بازار صادراتی بسیار موفق و خوبی است. از طرف دیگر، توسعه بازار داخلی زیره سبز می تواند موجب درخشش بیشتر این محصول در بازار صادرات شود تا مرجعی برای قیمت داخلی شود.

مدیرعامل بورس کالای ایران با اشاره به مراحل عرضه این محصول توسط کشاورزان گفت: کشاورزانی که مایل هستند محصول خود را با این مکانیزم مورد معامله قرار دهند می توانند به انبارهایی که در سایت بورس کالای ایران معرفی شده است مراجعه کنند و محصول خود را به این انبارها بسپارند و قبص انبار یا گواهی سپرده آن را دریافت کنند. سپس هر موقع شرایط بازار مناسب بود؛ حتی آنلاین می توانند محصول خود را به فروش برسانند. به این ترتیب، فعالان بازار صادرات هم می توانند با قیمت مناسبی این محصول را از قبل خریداری و به بازارهای جهانی صادر کنند.

مدیر عامل بورس کالای ایران با امید به بین المللی شدن بازار قراردادهای آتی زیره سبز عنوان داشت: امیدواریم با تجربه مفید زعفران، بتوانیم بازار زیره سبز هم به بین المللی شدن نزدیک کنیم.

وی ادامه داد: به این دلیل که تجربه موفقی در بازار زعفران داشتیم با امکان سنجی های حرفه ای، به این نتیجه رسیدیم که زیره، یک محصول استراتژیک است و باید یکی از کشورهایی باشیم که در زمینه قیمت گذاری این محصول، مرجع باشیم. به این ترتیب، با افزایش تولید این کالا و توسعه آن، می توانیم به سرمایه گذاری های بیشتر بر روی این محصول و ارزآوری آن اطمینان حاصل کنیم .

سلطانی نژاد در پایان در خصوص میزان صادرات این محصول گفت: هنوز ارقام دقیقی از صادرات این محصول نداریم اما تصور ما این است که بیش از ۵۰ درصد از تولیدات این محصول را بتوانیم از طریق رینگ صادراتی بورس کالا یا توسط بازار صادراتی به کشورها صادر کنیم .

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا