امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

تولید ۵ میلیون تنی سیب زمینی در ایران

مدیرکل دفتر هماهنگی صادرات محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی سازمان توسعه تجارت ایران گفت: تولید سالانه محصول سیب زمینی در کشور بالای پنج میلیون تن است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، محمود بازاری در گفتگو با رادیو اقتصاد در خصوص این خبر که ستاد تنظیم بازار با هدف کنترل بهای سیب زمینی در بازار خواستار وضع عوارض صادراتی بر این محصول کشاورزی شده است، افزود: سیب زمینی از اقلام مورد نیاز روزمره مردم و در سبد مصرفی خانوار از جایگاه ویژه ای برخوردار است.

وی همچنین اظهارداشت: پیک صادرات سیب زمینی در تمام این سال ها شاید نزدیک به ۸ تا ۹ در صد از مجموع تولید کشور بوده بنابراین نباید این درصد از صادرات تاثیر چندانی در شرایط بازار داخلی داشته باشد.

مدیرکل دفتر هماهنگی صادرات محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی سازمان توسعه تجارت ایران گفت: کشوردر بحث پیش آگاهی ها برای میزان تولید ارقام، مناطق تولید و فصل برداشت انواع محصولات بویژه سیب زمینی همچنان با چالش جدی مواجه است.

وی در ادامه افزود: وزارت جهاد کشاورزی متولی تولید محصولات کشاورزی در کشور است بنابراین همه ساله باید این پیش آگاهی را ارائه دهد تا مسئولان، صادرکنندگان، تولید کنندگان و بخش صنعت در برنامه ریزی های خود خوب برنامه ریزی کنند.

بازاری تصریح کرد: واقع امر اینکه با زحمات تجار و صادرکننده ها بازارهایی در کشورهای دنیا شناسایی و سهم ایران در این بازارها تثبیت شده است بنابراین اگر بدون مطالعه و بررسی دقیق محدودیت صادراتی اعمال شود به یقین این بازارها را از دست خواهیم داد.

وی همچنین با اشاره به این جمله که صادرات سیب زمینی در مملکت به حدی نیست که بتواند بازار داخلی این محصول را تحت تاثیر قرارهد، یادآورشد: نرخ ارز از سال گذشته در کشور روند جهشی به خود گرفت و بطورطبیعی تمامی هزینه ها در بخش تولید، خدمات، دستمزدها، حمل و نقل و بسیاری موارد در اثر جهش ارزی افزایش یافت که باید این مسئله مدنظر قرارگیرد.

 

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا