انرژی

رشد ۱۵۰ درصدی سود تولید بنزین در آسیا

سود حاصل از تولید بنزین در آسیا از ژوئن به دلیل محدودیت‌های تولید و تعمیرات پالایشگاهی بیش از ۱۵۰ درصد رشد کرده اما این روند به دلیل انتظار برای ورود سیل جدید عرضه به بازارها احتمالا ادامه پیدا نخواهد کرد.

به گزارش آرمان اقتصادی، سود پالایشگاه‌های آسیایی از پالایش نفت برنت روز دوشنبه به شش دلار و ۶۸ سنت در هر بشکه رسید که بالاترین حد در ۹ هفته گذشته بود و در مقایسه با میانگین پایین سه دلار در ژوئن، افزایش نشان داد.

این افزایش سود در پی اقدام شرکت فورموسا پتروکمیکال که یکی از ۱۰ پالایشگاه بزرگ آسیایی به شمار می‌رود، برای محدود کردن تولید بنزین در ماه میلادی جاری روی داد. همچنین گروه شاندونگ دونگ‌مینگ پتروکمیکال چین هفته جاری بزرگترین پالایشگاه خصوصی در استان شاندونگ چین را به مدت دو ماه تعطیل کرد.

همچنین بخوانید

شرکت چینی سینوپک نیز قصد دارد فعالیت دو پالایشگاه ساحلی خود را محدود کند.

طبق گزارش ماهانه بخش تحقیقات نفت رفینیتیو، در هند صادرات بنزین در ماه ژوئن به دلیل فعالیت‌های تعمیراتی پالایشگاه‌ها، نصف حجم میزان صادرات در ماه مه بود. این کاهش عرضه با تعطیلی دائمی پالایشگاه شرکت آمریکایی فیلادلفیا انرژی سولوشنز همزمان شده است، اما سخنگوی شرکت فورموسا اظهار کرده که این تعطیلی روی بازارهای اروپایی نسبت به بازارهای آسیایی بیشتر تأثیر می‌گذارد.

از سوی دیگر منابع صنعتی اظهار کردند که چین قصد دارد صادرات سوخت خود را افزایش دهد، زیرا پالایشگاه شرکت هنگ‌لی پتروکمیکال به ظرفیت ۴۰۰ هزار بشکه در روز در ماه مه به ظرفیت کامل رسید و پالایشگاه ژیجیانگ پتروکمیکال با ظرفیت مشابه فعالیت آزمایشی خود را آغاز کرده است.

طبق گزارش ماهانه رفینیتیو، صادرات چین در ژوئن به ۱.۶ میلیون تن رسیده است. در حالی که حجم رسمی صادرات در ماه مه ۸۵۰ هزار تن بود. در این بین، یک پالایشگاه جدید در مالزی که تحت مالکیت مشترک پترولیام ناسیونال برهارد و آرامکوی سعودی قرار دارد، امسال راه‌اندازی خواهد شد.

بر اساس گزارش رویترز این پالایشگاه و دو پالایشگاه عظیم در چین به تنهایی حدود ۲۳۵ هزار بشکه در روز به عرضه بنزین در بازار اضافه خواهند کرد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا