انرژی

نیاز به سرمایه گذاری بخش خصوصی برای توسعه پالایشگاه ها

عضو انجمن مهندسین نفت ایران گفت: تبدیل نفت خام به فرآورده های نفتی نیاز به سرمایه گذاری بخش خصوصی دارد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،   دکتر علی وطنی عضو انجمن مهندسین نفت ایران و استاد دانشگاه در گفتگو با برنامه نود و هشتی های رادیو اقتصاد گفت: ظرفیت نیروی انسانی متخصص برای ساخت و راه اندازی پالایشگاه نفت در حال حاضر مناسب است و مشکل خاصی در این زمینه دیده نمی شود ولی باید بررسی شود که چه میزان اعتبار برای سرمایه گذاری در کشور موجود است؟ فرآورده های نفتی در ایران به یک هشتم قیمت تمام شده به فروش می رسند که این صرفه اقتصادی برای سرمایه گذارن ندارد و به نظر می رسد خام فروشی سود بیشتری را به همراه دارد.

وی ادامه داد: به دلیل پایین بودن نرخ انرژی میزان شدت مصرف انرژی در ایران چندین برابر متوسط مصرف جهانی است که با فرهنگ سازی می بایست این بخش را مدیریت کرد.

دکتر علی وطنی با اشاره به ظرفیت های بالای آموزشی کشور در حوزه تخصصی نفت و پتروشیمی گفت: دانشکده نفت آبادان از خوشنام ترین مراکز آموزشی حوزه نفت در جهان است که علاوه بر آموزش دروس دانشگاهی، دوره های آموزشی در قبل و بعد از استخدام نیز برای افراد برگزار می نماید.

همچنین بخوانید

وی سیاست های کلان کشور در قانون های پنج ساله را در تولید و فروش فرآورده های نفتی دانست و افزود: سیاست های کلان توسط مجمع تشخیص مصلحت نظام تصویب و تنظیم شده و به کمیسیون انرژی مجلس به منظور اجرا ارسال می شود و مجلس نیز به دولت ابلاغ می نماید و اینکه چرا دولت این مصوبه را عملیاتی نکرده و اقدام به خام فروشی نفت می نماید باید توسط مجلس پیگیری و بررسی شود.

برنامه «نود و هشتی ها» کاری از گروه اقتصاد و جامعه به تهیه کنندگی «مهرگان سوادکوهی و مهدی شیار» از شنبه تا پنجشنبه ساعت ۱۷ به مدت ۸۵ دقیقه با هدف اطلاع رسانی درباره موضوعات اقتصادی با جلب مشارکت و تعامل مخاطبان و ارتقای فرهنگ اقتصادی با تاکید بر اقتصاد مقاومتی و ترویج سبک زندگی اسلامی – ایرانی از رادیو اقتصاد پخش و علاقمندان می‌توانند جهت دریافت فایل صوتی برنامه به سایت این رادیو مراجعه کنند.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا