امور زیربناییراه و ساختمان

نصب لوگوی ایران ایر در فرودگاه ترکیه با مشکلی مواجه نیست/ ۸۰ درصد بلیت هواپیما غیرچارتری به فروش می‌رود/ حمل و نقل هوایی از سبد خانوار حذف نشده است

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری اظهار داشت: نرخ ارز در یک سال گذشته چند برابر شده و ایرلاین‌ها ارز نیمایی را از ۸ تا ۱۲ هزار تومان تامین می‌کنند و این شرایط باعث تغییر قیمت بلیت‌ها شده است.

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،، علی عابدزاده در نشست خبری امروز با بیان اینکه در حال حاضر یک ساعت پرواز برای خطوط هوایی کشورمان بیش از ۴۰ دلار هزینه دارد، گفت: البته این رقم بسته به مسیر پروازی است و در مسیری مانند تهران- مشهد هزینه شرکت هواپیمایی به چیزی حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان در ساعت می‌رسد.

وی ادامه داد: از این رو خطوط هوایی مجاز هستند نرخ حداقلی و حداکثری برای بلیت هواپیما مسیرهای مختلف تعیین کنند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه بر تمام نرخ‌های اعلام شده نظارت داریم، اظهار داشت: در همین مسیر تهران- مشهد نرخ بلیت هواپیما از ۲۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان از سوی ایرلاین‌های مختلف اعلام شده است و بنا به ساعت و زمان پرواز و سایر خدمات، نرخ بلیت هواپیما تغییر می‌کند.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه وقتی شرکت هواپیمایی بلیتی را با نرخ ۷۵۰ هزار تومان به فروش می‌رساند، به معنی سود بالا برای آن شرکت نیست چرا که از ۱۵۰ مسافر داخل هواپیما ممکن است ۱۰ تا ۱۵ مسافر بلیت ۷۵۰ هزار تومانی خریده باشند.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: قیمت بلیت هواپیما به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد و کسانی که می‌خواهند بلیت مسیر مورد نظر خود را با قیمت کمتری خریداری کنند، باید تمام فاکتورها را در نظر بگیرند.

عابدزاده با بیان اینکه با افزایش چندبرابری نرخ ارز، تغییر قیمت بلیت هواپیما طبیعی است چرا که بخش اعظمی از هزینه‌های هواپیما ارزی است، گفت: نرخ ارز در یک سال گذشته چند برابر شده و ایرلاین‌ها ارز نیمایی را از ۸ تا ۱۲ هزار تومان تامین می‌کنند و این شرایط باعث تغییر قیمت بلیت‌ها شده است.

وی درباره ادامه فروش بلیت چارتری در برخی از مسیرها اظهار داشت: مسیرهای پروازی کیش، قشم و مناطق نفت‌خیز مشمول منع فروش چارتری بلیت هواپیما نمی‌شوند و در مسیر مشهد هم فروش چارتری به حداقل رسیده است اما همین بلیت‌های چارتری مشهد با بسته سفر اعم از هتل، غذا، ترانسفر به فروش می‌رسد.

معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: هیچ چارترکننده‌ای اجازه تک‌فروشی بلیت را ندارد و در مسیر کیش و قشم هم، خرید بسته سفر به نفع مسافر است چرا که در غیر این صورت هزینه‌های سفر افزایش می‌یابد.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری گفت: در حال حاضر ۸۰ درصد بلیت‌های هواپیما غیرچارتری است و نظم در فروش و توزیع بلیت هواپیما وجود دارد.

عابدزاده در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر پیگیری‌ها برای سوخت‌رسانی به ناوگان ایرانی در فرودگاه‌های ترکیه گفت: در حال پیگیری هستیم و مذاکراتی با مقامات ترکیه در این خصوص انجام شده است.

وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ایلنا درباره منع نمایان‌سازی لوگوی شرکت هواپیمایی ایران ایر در برخی از فرودگاه‌های ترکیه گفت: نصب لوگوی ایران ایر در فرودگاه‌های ترکیه با مشکلی مواجه نیست.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به موضوع ایمنی پرواز ادامه داد: سازمان هواپیمایی در موضوع نظارت بر ایمنی پرواز بسیار جدی است و از هر زمان دیگر سختگیرانه‌تر عمل می‌کند. نظارت‌های ما با فرایندهای جدید منطبق بر استانداردهای روز دنیا است.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری تاکید کرد: ممیزی‌ها و بازرسی‌های سازمان هواپیمایی بدون اطلاع قبلی انجام می‌شود تا مشکلات و نقایص موجود شناسایی شود.

عابدزاده با اشاره به ارتقای صنعت هوانوردی ایران اظهار داشت: حوزه حمل و نقل هوایی کشورمان توانمندی بالای علمی دارد و امکانات آموزشی در حال توسعه است و خوشبختانه خلبانان زیادی در کشورمان آموزش دیده‌اند و در این حوزه مشکلی نداریم.

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین درباره میزان پروازهای داخلی و خارجی پس از افزایش قیمت ارز اظهار داشت: پروازهای داخلی و خارجی کاهش یافته است اما حمل و نقل هوایی از سبد خانوار حذف نشده است.

وی افزود: با اینکه در یک سال گذشته نرخ ارز چندبرابر شده اما بلیت هواپیما متناسب با آن افزایش پیدا نکرده و چندبرابر نشده است و قیمت‌های مختلفی برای مسیرهای پروازی وجود دارد؛ برای مثال در مسیر تهران- مشهد قیمت بلیت هواپیما از ۲۲۰ هزار تومان تا ۸۰۰ هزار تومان وجود دارد.

عابدزاده گفت: قبل از افزایش قیمت‌ها نرخ مصوب بلیت هواپیماها برای مسیر تهران- مشهد ۱۹۰ هزار تومان بود که امروز هم بلیت هواپیما برای این مسیر با قیمت ۲۲۰ هزار تومان موجود است. البته مسافران و متقاضیان برای خرید این بلیت‌ها با چنین قیمتی باید زمان سفر را مدیریت کنند.

منبع

ایلنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا