بورسبورس اوراق

جذب نقدینگی به تولید ، کارکرد اصلی بازار سرمایه

مدیرعامل سابق شرکت بورس و اوراق بهادار تهران، با بیان اینکه بازارهایی همچون طلا، سکه و خودرو عموما در جامعه ایجاد تورم می کنند و سرمایه گذاری در آن مولد نیست، گفت: در حال حاضر بازاری که می تواند به تولید رونق دهد، بازار سرمایه است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از سنا، حسن قالیباف اصل با اشاره به اینکه بعضی روزها بیش از دو هزار و ۵۰۰  میلیارد تومان در این بازار معامله صورت می گیرد، اظهار داشت: این حجم از پول اگر به بازارهای موازی می رفت، باعث تشدید تورم و  گرانی و بروز چالش در حوزه های مختلف اقتصادی و اجتماعی می شد .

مدیرعامل سابق شرکت بورس و اوراق بهادار تهران افزود: بازار سرمایه از مهمترین نهادهای مالی است که  نسبت به بازارهای دیگر مزیت های بیشتری دارد و نقش مهمی در رونق بنگاه های اقتصادی و رشد و اشتغال ایفا می کند؛ چرا که اکثر شرکت های فعال و موثر در اقتصاد کشور، در بازار سرمایه حضور دارند.

قالیباف اصل تاکید کرد: کارکرد اصلی بازار سرمایه،جمع آوری نقدینگی از سطح جامعه و هدایت این نقدینگی به سمت تولید است.

مدیر عامل سابق شرکت بورس و اوراق بهادار تهران اصل اظهارداشت: از آنجا که پول های خرد سهامداران به تدریج جذب و  تجمیع می شود و در نهایت در اختیار بنگاه های اقتصادی فعال و چرخه تولید قرار می گیرد، لذا تامین مالی بازار سرمایه،  یک تامین مالی کاملا سالم، رقابتی و شفاف است .

وی با اشاره به اینکه مهندسین مالی بر اساس نیازهای روز اقتصادی و تامین مالی، ابزار مالی تهیه می کنند، اظهار داشت: در حال حاضر تامین مالی در بازار سرمایه نسبت به سال های گذشته راحت تر و روان تر انجام می شود و این هم یکی از امتیازات این بازار است.

مدیر عامل سابق شرکت بورس و اوراق بهادار تهران افزود: امروز بازار سرمایه از جهت تامین مالی اهمیتی بیش ازر پیش یافته  و امروز با توسعه ابزارهای نوین،  زمان مناسبی است که بنگاه های اقتصادی و سازمان های توسعه ای پروژه های خود را از طریق  این بازار تامین مالی کنند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه ابزارهای موجود در بورس از تنوع خوبی برخوردارند، گفت: خوشبختانه بازار سرمایه از لحاظ تامین سرمایه نیز دائما مسیر رشد را پیموده است .

به گفته مدیر عامل سابق شرکت بورس و اوراق بهادار تهران ، بازار سرمایه در شرایط تحریم نیز کارنامه خوبی از خود نشان داده و  رشد و توسعه  مناسبی را تجربه کرده است .

قالیباف اصل سپس با اشاره به عرضه های اولیه و نقش آن در تعادل بازار اظهار داشت: گاهی در زمان رونق بازار، آنطور که انتظار می‌رود عرضه ای رخ نمی‌دهد و اتفاقا تمایل به عرضه در روزهای رکود ، بیشتر وجود دارد که تاکید می‌شود برای عرضه‌ها باید از فضای رونق استفاده کرد تا بازار نیز متعادل‌تر شود .

وی در پایان تاکید کرد: سهامداران عمده باید از وضعیت رونق بازار نهایت استفاده را داشته باشند ؛ دیگر سهامداران هم که در این بازار سرمایه گذاری می کنند باید با مطالعه، دقت و صبر و حوصله عمل کنند و صرف اینکه بازار چند روز مثبت و چند روز منفی می‌شود تصمیم به خرید یا فروش نگیرند، بلکه با اتکا به اطلاعات دقیق و  تحلیل های صحیح تصمیم گیری کنند.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا