امور زیربناییتعاون و اشتغال

کیک اقتصاد بزرگ نشد که سهم ۲۵ درصدی تعاون محقق شود

وزیر سابق تعاون با تأکید بر اینکه افزایش سهم تعاون در اقتصاد ملی نیازمند رویکرد سنتی و مدرن است، گفت: متأسفانه رویکرد مدرن بر بخش تعاون غلبه کرده است.

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، علی ربیعی صبح امروز سه شنبه ۱۸ تیرماه در مراسم گرامیداشت روز جهانی تعاون و بیست و پنجمین سالروز تأسیس اتاق تعاون ایران اظهارداشت: امروز نه به عنوان یک مقام اجرایی، بلکه به عنوان یک کنشگر اجتماعی از خانواده تعاون سخن می گویم. امروز می خواهم حرف تکراری بزنم که در عین حال همیشه تازگی دارد و آن این است که چرا سالها به دنبال افزایش سهم تعاون در اقتصاد هستیم و به سهم ۲۵ درصدی نمی رسیم.

وزیر سابق تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: یکی از محورهای استیضاح من این بود که چرا سهم ۲۵ درصدی تعاون از اقتصاد محقق نشد. از استیضاح کننده سؤال کردم سهم اقتصاد ایران چقدر بزرگ شده است؟ نمی دانست؛ پرسیدم جی دی پی چیست؟ نمی دانست. اکنون این موضوع باید مطرح باشد که اقتصاد کشور مگر چقدر بزرگ شده که سهم ۲۵ درصدی تعاون را از آن مطالبه کنیم.

سخنگوی دولت افزود: من تصور می کنم در مسیری انحراف داشته ایم، البته این انحراف به معنای آن نیست که راهی را نباید می رفتیم، بلکه این انحراف از یک انقطاع و انفصال ایجاد شد.

وی با تأکید بر اینکه در تعاون دو رویکرد سنتی و مدرن داریم، اضافه کرد: انحراف از آنجا شروع شد که سنت های تعاون به روش های مدرن غلبه کرد و نتیجه آن نیز ایجاد مؤسسات اعتباری تعاون بود.

ربیعی گفت: تعاون جمع شدن پول های اندک برای انجام کارهای بزرگ است. در این زمینه باید در عین حال که نگاه اقتصادی به تعاون داریم، نگاه اجتماعی نیز به این بخش داشته باشیم.

وی تأکید کرد: تعاون بحق در اقتصاد آمده اما بدون زیرساخت های اجتماعی سهم ۲۵ درصدی تعاون در اقتصاد حاصل نمی شود.

ربیعی بیان کرد: تعاون در اروپا نیز بعد از جنگ جهانی دوم توسعه پیدا کرد و نیازهایی که در بحران های اقتصادی و اجتماعی به وجود آمد، از طریق آن رفع شد.

سخنگوی دولت گفت: تعاون با دو رویکرد قابل بررسی است. این بخش از بُعد اقتصادی به مثابه یک بخش فقرزدا، رشد فراگیر و درگیر کردن دهک های پایین و از بُعد اجتماعی نیز به مثابه انسجام اجتماعی است.

وی تأکید کرد: امروز می توانیم از تعاون به عنوان ابزار مقابله با تحریم استفاده کنیم، چرا که تحریم نیازمند انسجام اجتماعی است و این انسجام نیز از روح تعاون نشأت می گیرد.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا