ارتباطات و فناوري اطلاعاتامور زیربنایی

ایجاد استارتاپی برای توسعه صنعت و اقتصاد عکس

دانشگاه جامع علمی کاربردی در همکاری با دانشکده خبر از یک استارتاپ با هدف توسعه صنعت و اقتصاد عکس رونمایی کرد.

به گزارش آرمان اقتصادی، محمدعلی زکریا، رئیس دانشکده خبر در مراسم رونمایی از این استارتاپ با بیان این‌که اکنون با استفاده از ایده‌های خلاق و جدید جوانان می‌توان به رؤیاها دست یافت، ضمن تاکید بر این موضوع که بنای عالم بر ایده نهاده شده است، اظهار کرد: جامعه‌ای که ایده ندارد، به طور اساسی ظهور نداشته و به وجود نیامده است.

زکریا با اشاره به اینکه جامعه ایران باید به سوی پرورش ایده گام بردارد، افزود: دانشگاه جامع علمی کاربردی باید به اهداف خود نزدیک شود. راه‌اندازی وب‌سایت عکستیک بخشی از مشکلات اشتغال جوانان را رفع و بسیاری از ایده‌های جوانان را به عمل تبدیل می‌کند.

همچنین بخوانید

رئیس دانشکده خبر افزود: وب‌سایت عکستیک محل مناسبی برای شکار دغدغه‌های جامعه است که جوانان می‌توانند با فعالیت در این حوزه بسیاری از مشکلات جامعه را معرفی کرده و خود را به عنوان یک تصویرگر حرفه‌ای مورد ارزیابی قرار دهند.

استارتاپ‌ها می‌توانند برای دانشجویان و قشر دانشگاهی ثروت و اشتغال ایجاد کنند

محمدحسین موسی‌زاده، مدیر امور پژوهشی و فناوری دانشگاه علمی کاربردی نیز در این مراسم با بیان این‌که رشد استارتاپ‌ها در کشور در جهتی بوده است که اکنون برخی وزارتخانه‌ها دارای مشاوران استارتاپی هستند، یادآور شد: در حالی که ایجاد یک شغل نیازمند یک و نیم میلیارد تومان هزینه است، یک استارتاپ قدرت ایجاد شغل با ۲۰ میلیون تومان را دارد.

موسی‌زاده با اشاره به اهمیت گرایش به ایجاد استارتاپ‌ها، عنوان کرد: در حال حاضر در ایران ۷۰ استارتاپ در این حوزه فعالیت می‌کنند که از این تعداد ۴۰ استارتاپ فعال شده و ۳۰ استارتاپ دیگر تا پایان سال راه‌اندازی می‌شود.

وی تصریح کرد: هدف از ایجاد و تاکید بر فعالیت‌های استارتاپی این است که دانشجوی علمی کاربردی بی‌کار نداشته باشیم. استارتاپ‌ها می‌توانند برای دانشجویان و قشر دانشگاهی ثروت و اشتغال ایجاد کنند.

شناسایی جامعه هدف؛ مهمترین اصل در راه اندازی استارتاپ ها

مهدخت بروجردی علوی، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه جامع علمی کاربردی نیز در این مراسم به نظریه “نشر نوآوری” اشاره کرد و گفت: این نظریه به چگونگی پذیرش نوآوری‌ها از سوی مردم می‌پردازد که بر اساس آن مردم از هر ۱۰۰ نوآوری تنها ۱۰ مورد آن را می‌پذیرند.

وی با تاکید بر بر ضرورت تعیین نقشه راه در ایجاد کسب وکارهای نوین، افزود: هر چه نوآوری‌ها با باورها، فرهنگ و عقاید نظام اجتماعی سازگارتر باشد، زودتر پذیرفته می‌شود.

بروجردی با اشاره به اینکه عکس باعث کاهش اضطراب می‌شود، خاطرنشان کرد: برای شروع کسب و کارهای جدید باید جامعه هدف را شناسایی کرد. در جامعه‌ای مانند ایران هر دو جامعه مدرن و سنتی وجود دارد که باید در راه‌اندازی استارتاپ‌ها به سراغ جوامع زودپذیرنده برویم؛ چرا که توسعه حاصل نوآوری است.

وحید ناروئی، مدیر پروژه و وب‌سایت عکستیک در تشریح ساز وکار و اهداف آن گفت: این استارتاپ با حمایت دانشگاه جامع علمی کاربردی و دانشکده خبر راه‌اندازی شده و در تلاش است تا عکاسان حرفه‌ای و تازه کار (آماتور) را گردهم آورد.

وی با تاکید بر اینکه توسعه اقتصاد عکس از دیگر اهداف راه‌اندازی این تارنما است، تصریح کرد: چالش عکس از دغدغه‌های جامعه امروزی است. این استارتاپ از عکاسان می‌خواهد تا دغدغه‌ها را به تصویر بکشند.

ناروئی اظهار کرد: در بخش چالش عکس، “عکستیک” موضوعی را مشخص کرده و عکاسان در چالش شرکت می‌کنند و در پایان مردم و کاربران به تصاویر مورد علاقه خود رأی و نمره (تیک) می‌دهند. در نتیجه عکسی که دارای تیکِ بیشتر باشد، عکس برنده خواهد بود.

وی همچنین از بخشی به نام “فرصت‌های شغلی” در طراحی تارنما نام برد که بر اساس نیازمندی افراد، گروه‌ها و مجامع خبری به عکاس طراحی شده استکه در این بخش افرادی که نیاز به عکاس دارند، می‌توانند درخواست داده و عکاس مورد نظر خود را پیدا کنند. “عکستیکا” دیگر بخش سایت عکستیک است که در این بخش پس از ثبت عکس، نرم افزارهای ارتباطی امکان پست و آپلود کردن آن تصویر را دارند و در صورتی که عکس مناسب و خوبی باشد، در برترین قسمت قرار می‌گیرد.

مدیر پروژه وب‌سایت عکستیک دانشگاه جامع علمی کاربردی در ادامه تصریح کرد: بخش دیگر این وب‌سایت “چاپ آنلاین عکس” است که شهروندان با استفاده از آن دیگر نیازی به مراجعه به مراکز عکاسی ندارند؛ چراکه هر شخصی می‌تواند عکس خود را برای این وب‌سایت ارسال کرده و در مدت ۲۴ ساعت عکس مورد نظر خود را با پایین‌ترین قیمت تحویل بگیرد.

وی در توضیح بخش “رویدادها” نیز گفت: این بخش به اقتصاد عکس مربوط بوده و آن را توسعه می‌بخشد. در این بخش تصاویر به حراج گذاشته می‌شوند.

مدیر پروژه عکستیک در پایان از راه‌اندازی بخش “آموزش” در این استارتاپ خبر داد و افزود: امکان برگزاری آموزش‌های حضوری و مجازی برای دوره‌های عکاسی در این سایت طراحی شده است.

به گزارش آرمان اقتصادی، وب‌سایت عکستیک در دانشگاه جامع علمی کاربردی با حضور جمعی از دانشجویان و مسؤولان این دانشگاه رونمایی شد. هدف از راه‌اندازی این استارتاپ که فعالیت خود را با شعار “برعکس شوید” آغاز کرده است، اهمیت‌بخشی به موضوع اقتصاد و صنعت عکس است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا