امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

۹۵ درصد آتش‌سوزی جنگل‌های کشور عامل انسانی دارد

یک مقام مسئول با بیان اینکه طی خرداد ماه امسال، آتش سوزی در جنگل های کشور نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۰ درصد افزایش یافته است، گفت: ۹۵ درصد این آتش سوزی‌ها عامل انسانی دارد.

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور اظهارداشت: آتش سوزی در جنگل‌های کشور در خرداد ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۰ درصد افزایش یافته که حدود ۹۵ درصد علت آن عامل انسانی بوده است.

این مقام مسئول افزود: در دو ماه نخست سال به علت سرد بودن هوا و ورود کمتر مردم به عرصه‌های طبیعی، آتش سوزی زیادی نداشتیم، اما در خرداد ماه آمار آتش سوزی‌ها افزایش یافت به طوری که در جنگل‌ها، ۹۰ فقره و در مراتع ۳۰۰ فقره آتش سوزی گزارش شد.

علی عباس نژاد اظهار داشت: بر اثر آتش سوزی در خرداد ماه امسال به رغم تلاش یگان حفاظت نزدیک به ۵۰۰ هکتار از جنگل‌های کشور آسیب دید.

وی تصریح کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد که ۹۰ تا ۹۵ درصد آتش سوزی‌ها در منابع طبیعی، منشأ انسانی دارد و برخی افراد با آتش روشن کردن در جنگل‌ها و انداختن ته سیگار و یا اشیایی که نور را منعکس می‌کنند موجب آتش سوزی در سطح جنگل‌ها و مراتع می‌شوند.

عباس نژاد، سوزاندن علف‌های مزارع نزدیک به جنگل‌ها و عدم کنترل آتش را از دیگر عوامل آتش سوزی در اراضی طبیعی عنوان کرد ضمن آنکه گفت: برخی از آتش سوزی‌ها نیز عمدی و ریشه در اختلافات منطقه‌ای دارد.

وی اذعان داشت: امسال حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد آتش سوزی‌ها در جنگل‌های زاگرسی و هیرکانی روی داده است و در خرداد ماه سال جاری، بیشترین آتش سوزی مربوط به استان‌های خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد و کردستان بوده است.

فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در عین حال تصریح کرد: در برخی استان‌ها مانند قم و مرکزی به رغم آنکه پوشش جنگلی کمی دارند، اما آتش سوزی در سطح مراتع داشتیم.

وی گفت: امسال با توجه به افزایش چشمگیر نزولات آسمانی، پهنه مرتعی پوشیده از علف است و با گرمای هوا و خشک شدن آنها، امکان آتش سوزی در این اراضی بیشتر شده، از این رو مردم نیز باید در صورت ورود به این عرصه‌ها مراقبت‌های لازم را انجام دهند.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا