بانکبانک و بیمه

حمایت از صادرات کشور با ارائه خدمات متنوع بانکی

مدیر امور بین الملل بانک توسعه صادرات گفت: بانک توسعه صادرات علاوه بر ارائه تسهیلات،همه ظرفیت خود را در قالب خدمات متنوع برای تسهیل فرایندهای صادراتی به کار می بندد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی از بانک توسعه صادرات، حمیدرضا معبودی در پنل پرسش و پاسخ دومین همایش ملی تامین مالی صادرات گفت: در شرایط فعلی صادرات نجات دهنده اقتصاد کشور محسوب می شود، بانک توسعه صادرات علاوه بر ارائه تسهیلات،همه ظرفیت خود را در قالب خدمات متنوع برای تسهیل فرایندهای صادراتی به کار می بندد.

معبودی افزود: یکی از خدمات بانک توسعه صادرات ایران اعطای اعتبار خریدار به خریداران خارجی کالاهای ایرانی می باشد که مورد تایید صندوق ضمانت صادرات هستند؛ به این ترتیب به خریداران کالای ایرانی وام داده می شود تا از صادرکنندگان ایرانی خرید کنند.

همچنین بخوانید

مدیر امور بین الملل بانک توسعه صادرات ایران با ذکر این نکته که دوره بازپرداخت اعتبار خریدار، برای کالاهای مصرفی حداکثر دو سال و برای کالاهای سرمایه ای و پروژه ها پنج سال و بعضا هشت سال است، افزود: همه صادرکنندگان می توانند با مراجعه به کارشناسان تخصصی این حوزه در اداره تامین مالی مدیریت بین الملل بانک از جزییات کامل در این مورد مطلع شوند.

حمیدرضا معبودی یادآور شد: اداره عملیات ارزی بانک توسعه صادرات ایران، مدیریت عملیات ارزی اعم از حوالجات، بروات اسنادی و اعتبارات اسنادی را نیز پوشش می دهد.

وی گفت: علی رغم فشار تحریم ها، صادرکنندگان کماکان می توانند به صورت مستقیم و بدون استفاده از بانک ابلاغ کننده، اعتبار اسنادی را دریافت کنند؛ در واقع اعتبار اسنادی تعهد یک بانک به فروشنده است و این امکان برای صادرکنندگان وجود دارد که بدون وجود یک بانک ایرانی، اعتبار اسنادی دریافت کنند.

معبودی با اشاره به دغدغه های صادرکنندگان در خصوص بازگشت ارز حاصل از صادرات، یادآور شد: در مورد بازگشت ارز حاصل از صادرات بخشنامه جدید بانک مرکزی به شکل شفاف ابلاغ نموده است که صادرکنندگان غیرپتروشیمی می بایست حداقل ۵۰ درصد از ارز خود را در سامانه نیما به فروش برسانند و می توانند حداکثر ۲۰% آن را به شکل اسکناس و مابقی را به واردات خود اختصاص دهند و به منظور اطلاع از جزییات روند مراحل قانونی آن و اخذ مشاوره، صادرکنندگان میتوانند به اداره عملیات ارزی مدیریت امور بین الملل بانک مراجعه نمایند.

مدیر امور بین الملل بانک توسعه صادرات، صرافی توسعه صادرات را به عنوان صرافی مورد اعتماد بانک مرکزی معرفی کرد و گفت: صرافی توسعه صادرات بعنوان صرافی عامل بانک مرکزی وظیفه خرید ارز از صادرکنندگان، به صورت اسکناس را به عهده دارد؛ این صرافی ارز صادراتی را از مشتریان به نرخ بازارآزاد خریداری و ما به ازای ریالی آن را بلافاصله پرداخت می کند و در این بخش محدودیتی برای خرید اسکناس ارائه شده از سوی صادرکننده و پرداخت مابه ازای ریالی آن، وجود ندارد.

وی یادآور شد: در حوزه حوالجات نیز راهکارهای خوبی در صرافی توسعه صادرات به مشتریان ارائه می شود؛ به این ترتیب که متناسب با شرایط صادرکننده و کشور هدف صادراتی، ارزهای صادراتی با نرخ های مناسب عرضه می شود و متقابلا به واردکننده فروخته و در نهایت تعهد شما برای بازگشت ارز صادراتی به کشور ایفا می شود.

به گزارش پایگاه خبری اگزیم نیوز دومین همایش تامین مالی، بیمه و سرمایه گذاری در صادرات شانزدهم تیرماه در سازمان توسعه تجارت ایران برگزار شد؛ در این همایش کارشناسان از اداره های مختلف بانک توسعه صادرات ایران پاسخگوی سوالات صادرکنندگان بودند.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا