بانکبانک و بیمه

بانک مرکزی همواره حامی تولید است

یک مدرس دانشگاه و کارشناس پولی و بانکی گفت: بانک مرکزی تاکنون به شیوه های مختلف تلاش کرده همواره نیاز بنگاه های تولیدی به نقدینگی را برطرف تا چرخ تولید مملکت با شتاب هرچه تمامتر بچرخد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  کامران ندری در برنامه «رهیافت» رادیو اقتصاد با موضوع چگونگی حمایت بانک مرکزی از تامین مالی زنجیره تامین افزود: خوشبختانه در گذشته اقداماتی در این زمینه صورت گرفته و اقداماتی بصورت مستمر در حال انجام است.

وی اظهارداشت: بانک مرکزی بانک ها را مکلف و موظف می کند بطور حتم بخشی از تسهیلات اعطای خود را در طول سال به تامین سرمایه درگردش بنگاه های تولیدی اختصاص دهند و همینطور رصد می کند که آیا این تخصیص صورت گرفته یا نه؟

این مدرس دانشگاه گفت: لازم به ذکر که در مقاطعی بانک مرکزی بصورت مستقیم اعتباراتی را برای حمایت از تولید تخصیص داده منتها مشکلاتی وجود دارد که بخشی از این مشکلات ناشی از نامتقارن بودن اطلاعات است.

وی افزود: نکته بسیار حائز اهمیت در این میان اینکه تسهیلاتی که بانک ها پرداخت می کنند به واقع وارد زنجیره تولید می شود یا نه همواره محل سئوال بوده است؟

ندری بیان داشت: تحقیقات و مطالعات نشان می دهد در خیلی از مواقع این تسهیلات برای تامین سرمایه در گردش جهت تولید هزینه نشده بلکه رفته به سمت سرمایه گذاری در دارایی ها و کالاهای غیر مولد یا صرف نیازهای غیر تولیدی شده که این یک نگرانی بسیار جدی است.

وی گفت: حالا که بانک مرکزی علی رغم هزینه های بسیار زیاد تلاش دارد از تولید حمایت کند آیا این تسهیلات به سمت تولید می رود یا نه در مسیر راه به شکلی منحرف می شود؟

این کارشناس پولی و بانکی افزود: مشکل دومی که در این رابطه وجود دارد اینکه عمده تولیدکنندگان بدهی های معوق به سیستم بانکی دارند.

وی اظهارداشت: واحدهای که بدهی زیاد به سیستم بانکی دارند و بطور دائم این بدهی ها در حال افزایش است بی تردید اعطای تسهیلات جدید به چنین واحدهایی از لحاظ اقتصادی برای بانک توجیه ندارد چون فقط به بدهی بنگاه مربوطه اضافه می شود و این افزایش بدهی ها درنهایت می تواند برای خود بنگاه و برای بانک تبدیل به بحران شود.

ندری در ادامه یادآورشد: بنابراین در این زمینه دو چالش اصلی وجود دارد نخست اینکه آیا طرح ها و برنامه های بانک مرکزی به هدف مورد نظر اصابت می کند یا نه این تسهیلات به نام تولید صرف امور دیگر می شود چالش دوم اینکه مطالبات غیر جاری یا بدهی های معوق واحدهای تولیدی به نظام بانکی است حال سئوال اینکه آیا صلاح هست این بدهی ها را مدام افزایش داد ونظام اقتصادی تا کجا می تواند این بدهی های معوق را تحمل کند؟

برنامه «رهیافت» کاری از گروه کسب و کار شبکه تخصصی رادیو اقتصاد است که از شنبه تا پنجشنبه هر روز ساعت ۲۰ به مدت ۵۵ دقیقه به تهیه کنندگی «نازنین کتابچی، سید وحید موسوی، حسن سعید کلاهی، مطهره محرابی و حمید رضا کجوری» با هدف تبیین سخنان روز رهبر معظم انقلاب اسلامی با حضور کارشناسان و تحلیل گران اقتصادی در قالب گفتگو محور و برنامه ترکیبی بر اساس تمامی بندهای اقتصاد مقاومتی بر روی موج اف ام ردیف ۹۸ مگاهرتز قرار می‌گیرد و علاقمندان جهت دریافت فایل صوتی برنامه می‌توانند به سایت این رادیو مراجعه کنند.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا